بازدید از جشنواره‌های فانوس در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
بازدید از جشنواره‌های فانوس در تایلند

وقتی از جشنواره‌ی فانوس در تایلند صحبت می‌کنیم، در واقع از دو جشنواره مختلف می‌گوییم که در یک روز انجام می‌شوند. جشنواره لوی کراتونگ (Loy Krathong) یا جشنواره فانوس‌های شناور و جشنواره یی پنگ (Yi Peng) یا جشنواره‌ی فانوس‌های آسمانی که هر دو این فستیوال‌ها در روز جمعه ۱۹ نوامبر انجام می‌شوند و شما می‌توانید در تور تایلند، برای شرکت در آن‌ها اقدام کنید.

البته در نظر داشته باشید که لوی کراتونگ، فستیوالی است که تقریبا در تمام جای کشور جشن گرفته می‌شود، اما یی پنگ بیشتر در شمال تایلند و چیانگ می برگزار خواهد شد.

 

نکات برجسته درمورد جشنواره‌های فانوس در تایلند

  • شناور شدن هزاران فانوس و شمع بر روی رودخانه
  • پرواز هزاران فانوس کاغذی بر بالای چیانگ می
  • اجرای مراسم خاص بودایی برای پاکسازی روح
  • روشن شدن شمع‌ها و فانوس‌های متعدد در سطح شهر و شکل گرفتن یک تصویر رویایی از تایلند
  • نمایش‌ها، مراسمات رقص و رژه‌های متعدد سنتی

 

معرفی سوغات‌های جالب تایلندی

لوی کراتونگ، فستیوال فانوس‌های شناور

فانوس‌ها و شمع‌های شناوری که بر روی رودخانه قرار می‌گیرند تا بروند، در واقع سمبلی از خشم و نفرت است که از انسان دور می‌شود. لوی کراتونگ یک مراسم بسیار قدیمی است که از دیرباز در تایلند برگزار می‌شده و مردم در جای جای تایلند، در آن شرکت کرده و هر کدام در نزدیکی رودخانه‌ یا آبی که هستند، شمع‌ها و فانوس‌ها را بر روی برگ درخت موز یا هر چیز دیگر، قرار می‌دهند تا روزهای بد گذشته را از یاد برده و به آینده نگاه کنند.

گفته می‌شود این آیین از حدود ۸۰۰ سال پیش توسط یک زن انجام شد و از آن زمان به بعد در تایلند به یک مراسم بدل شد که در همان زمان در روزی که ماه کامل می‌شود، به پاس بودا برگزار می‌شود. اگر توریست‌های زیادی برای دیدن لوی کراتونگ، سفر با تور تایلند را در این زمان انتخاب می‌کنند، اما باز هم ماهیت مذهبی آن برای مردم محلی حفظ شده است.

بهترین مکان برای شرکت در لوی کراتونگ

بهترین شهرها برای شرکت در این مراسم، بانکوک، چیانگ می و سوخوتای است، پس اگر به تور بانکوک رفته باشید، به راحتی می‌توانید در میان خیل جمعیت به تماشای این جشن نورانی و زیبا بپردازید. با این حال این جشن در همه جای تایلند برگزار شده و شما حتی در پوکت، کرابی یا جاهایی از این دست نیز می‌توانید در آن شرکت کنید.

 

سفر به تایلند در دوران کرونایی

یی پنگ، فستیوال فانوس های آسمانی

یی پنگ شاید در تمام جاهای تایلند جشن گرفته نشود، اما یک بار دیدنش را به هر کسی پیشنهاد می‌کنیم، چون تصویر شگفت انگیز هزاران فانوسی که بر بالای چیانگ می پرواز می‌کنند، چیزی نیست که تا عمر دارید از خاطرتان برود. این فانوس‌ها از ورق‌های برنجی درست شده و قابی از بامبو دارند که با شمع خاصی که در مرکز آن روشن می‌شود، به پرواز در می‌آیند.

البته این فستیوال تنها به لحظه‌ی پرواز فانوس‌ها و آرزو کردن خلاصه نشده و برنامه‌های زیادی پیش و پس از آن برگزار می‌شود. همانطور که گفتیم این جشن‌ها شامل نمایش‌ها و رقص‌ها محلی می‌شوند که دیدن آن‌ها نیز بسیار لذت بخش خواهد بود. به طور کلی در این روز فضایی فوق‌العاده در چیانگ می جریان دارد که می‌توانید در آن‌ شرکت نمایید.

بهترین مکان برای شرکت در یی پنگ

با توجه به خطراتی که این فانوس‌ها ممکن است به وجود بیاورند، این روزها محدودیت‌های متعددی برای آن در نظر گرفته شده، اما بهترین جاهایی که می‌توانید به راحتی از آن بازدید کرده و حتی خود نیز فانوسی را به پرواز در بیاورید، مرکز Lanna Dhutanka Buddhist و Chiang Mai CAD Lantern Release است که هر دو زمانی تقریبا مشابه را در طول شب برای انجام مراسم در نظر می‌گیرند. به هر مهمان خارجی دو فانوس داده می‌شود که می‌تواند آن‌ها را به پرواز در بیاورد، البته برای بودن در این مراکز و همچنین شرکت در مراسمات بعد از آن، باید بلیطی تهیه کنید.

یک نکته‌ی مهم که باید گردشگران برای شرکت در جذاب‌ترین فستیوال‌های تایلند رعایت کنند، احترام به آیین‌ها مردم محلی است. همانطور که گفتیم، این مراسم ریشه‌ای بسیار عمیق و قدیمی دارد و برای خیلی از مردم اهمیتی ویژه دارد، پس باید در کنار جشن گرفتن کنار آن‌ها، به مراسمات آن‌ها نیز احترام گذاشت و مزاحم عبادتشان نشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که بعد از پایان جشن‌های محلی، به سطح شهر برگشته و در جشن‌های بزرگی که در مراکز تفریحی برگزار می‌شوند نیز شرکت کنید.

 

بهترین زمان‌ و مکان تفریحات آبی در تایلند

۱۰ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران