قشم از نظر جغرافیایی کجا واقع شده

جاذبه‌های گردشگری قشم
قشم از نظر جغرافیایی کجا واقع شده

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران در استان هرمزگان است که نقش مهمی در تاریخ ایران دارد. در دوره ساسانیان این جزیره ابرکاوان نامیده می‌شد. اشارات تاریخی به این جزیره حاکی از اهمیت جغرافیایی آن است. این مکان یک مرکزی ناوبری بین سرزمین پارس، چین، و آفریقا بوده و همین امر باعث شکوفایی جزیره شده است. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌ است. از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا قشم، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دره ستاره‌ها، جزایر ناز و غار نمکدان است که حتما در سفر خود با تور قشم از آنها دیدن کنید.

 

جغرافیای طبیعی

جزیره قشم زیباترین و بزرگ‌ترین جزیره ایران در تنگه هرمز است. قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال‌شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب ‌غربی به ابوموسی و جزایر تنب بزرگ و کوچک می‌رسد. فاصله آن تا بندرعباس۲۰ کیلومتر و نزدیک‌ترین فاصله این جزیره به سواحل جنوبی کشور، از بخش شمالی جزیره، به بندر لافت تا بندر پل است. در نزدیکی جزیره قشم، سه جزیره دیگر شامل جزیره هنگام، هرمز و لارک هم هستند. علاوه بر آن‌ها مجموعه جزایر کوچک دیگر در اطراف قشم وجود دارند که به هنگام جزر و مد به این جزیره می‌پیوندند و سپس می‌گسلند که محلی‌ها نام آنها را جزایر ناز گذاشته‌اند. به دلیل وجود منابع طبیعی بسیاری که این جزیره داراست و همچنین زندگی دلفین‌ها در میان آب‌های قشم و هنگام، آهوها در نوع جبیرها و تنها پارک کروکودیل ایران بیشتر از بقیه جزایر جذب گردشگر می‌کند. اولین و مهم‌ترین جامعه گیاهی جزیره در جنگل‌های حرا مشاهده می‌شود که گونه‌ای از مانگروها به شمار می‌آیند و افراد زیادی برای دیدن این جنگل‌ها به جزیره قشم می‌آیند. اما در این جزیره نخل‌ها را تنها در باغ‌های نخل می‌توانید ببینید که به خاطر بارش کم روند رشد آنها رو به کاهش است.

 

فرهنگ و سنت مردمان قشم و هرمزگان

جغرافیای انسانی

جمعیت کل این روستا به صورت تقریبی ۱۵۰ هزار نفر است که علاوه بر افراد بومی و ساکن، جزیره قشم دارای جمعیت غیربومی و مهاجر بسیاری است. افراد غیر بومی معمولا در بخش‌های تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات و دوایر دولتی و ارگان‌ها، بانک‌ها، تشکیلات سازمان منطقه آزاد قشم و دیگر بخش‌های خدماتی به فعالیت اشتغال دارند. گردشگران بسیاری نیز در تمام طول سال به خصوص در فصل‌های پاییز، زمستان و تعطیلات نوروز به این جزیره می‌روند. گویش مردمان قشم از ترکیب لهجه بندری و عربی ایجاد شده و می‌توان گفت زبان محلی این جزیره آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است. بیشتر آنها پیرو مذهب تسنن از دین اسلام هستند. عده کمی هم از شیعیان در آنجا زندگی می‌کنند که در اقلیت هستند. بیشترین فعالیت مردم این جزیره صیادی و تجارت است. صنعت گردشگری نیز در سال‌های اخیر تاثیر بسیاری در زندگی مردم این جزیره داشته است.

 

بازدید از جزیره لارک در سفر به قشم

آب و هوای قشم

جزیره قشم جزو مناطق گرم و خشک محسوب می شود. از طرفی به دلیل قرارگیری این جزیره در میان آب‌های خلیج فارس و داشتن سواحل بسیار، رطوبت نسبی هوا بالاست. در قشم یک فصل طولانى گرم و مرطوب و یک فصل کوتاه معتدل وجود دارد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب ۳۳ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم‌ترین فصل در جزیره قشم، تابستان است و بهترین زمان برای گردشگری فصل پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر و رطوبت کمتر می‌شود. قشم با میانگین ۱۱ روز بارندگی در طول سال، جزو مناطق کم بارش کشور ایران محسوب می‌شود. در مدت شبانه‌روز در اطراف جزیره قشم دو جزر و دو مد رخ مى‌دهد که اختلاف ارتفاع متوسط آنها ۲ تا ۳ متر است. امواج دریا در اطراف قشم اغلب کمتر از یک متر ارتفاع دارند. به همین دلیل موج‌سواری از تفریحات آبی در قشم به شمار نمی‌آید.

۲۸ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران