درباره جغرافیای باکو بیشتر بدانیم

جاذبه‌های گردشگری باکو
درباره جغرافیای باکو بیشتر بدانیم

پایتخت جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از پر گردشگرترین شهرهای این کشور، یک مقصد بسیار خوب برای سفر با تور باکو است. این شهر از نظر جغرافیایی و فرهنگی به مردم آذری زبان کشور ما نزدیک است. به همین دلیل، خیلی راحت به صورت زمینی یا هوایی می‌توانید به این کشور شمالی، سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری منطقه دیدن کنید. قبل از هر چیز بهتر است درباره کلیات این شهر و جغرافیای باکو بیشتر بدانید.


اطلاعات کلی درباره جغرافیای باکو

شهر باکو، از نظر جغرافیایی در ساحل غربی دریاچه خزر و شبه جزیره آب شوران قرار گرفته است. باکو بزرگترین شهر و پایتخت کشور آذربایجان و یکی از مناطق نفت خیز جهان به شمار می رود. جمعیت این شهر در حدود سه میلیون نفر است. باکو جزو شهرهایی است که به فرهنگ کودکان و آینده کشور خود اهمیت زیادی می‌دهد. به همین خاطر، با برگزاری برنامه‌های متعدد هنری همچون تئاتر، موسیقی، رقص و اپرا علاوه بر آموزش به افراد مستعد کشور آذربایجان، گردشگران بسیاری را نیز برای تماشای مسابقات و نمایش‌ها به این شهر جذب می‌کند.
باکو واقع در نقطه شرقی کشور آذربایجان، یکی از نزدیک‌ترین شهرها به استان‌های شمالی ایران مانند اردبیل و گیلان است. به طور مثال شهر آستارا تا مرز آذربایجان فاصله بسیار کمی دارد و به راحتی می‌توان با یک ماشین شخصی یا تاکسی به باکو رفت. این شهر به ۱۲ منطقه مهم تقسیم می‌شود که هر کدام جاذبه‌های مخصوص به خود را دارند. بخش قدیمی شهر باکو با نام ایچری شهر، به عنوان آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهر ثبت جهانی شده است. شهر جدید باکو نیز همان بخش مدرنی است که هم اکنون انواع ساخت و سازها در آن جا انجام می‌شود و زندگی امروزی در این منطقه جاری است.

 

گشت و گذار یک روزه در باکو

تاریخ باکو و ایران

از نظر تاریخی، در دوره ساسانیان حضور و نفوذ ایران در کرانه‌های اران از تالش و باکو تا دربند چشمگیر بود. در دورهٔ شروانشاهان نیز، باکو بخشی از شروان بود. شروان در آن زمان بخشی از سرزمین آذربایجان نبود. آذربایجان به منطقهٔ جنوب رود ارس گفته می‌شد. باکو در قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی پایتخت شیروانشاهان بود و پس از آن در زمان صفویه جزو ایران شد. حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم شد. نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران، گرجستان و منطقهٔ ارمنستان فعلی را دوباره به ایران بازگرداند. در جنگ‌های ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه این نواحی از جمله آذربایجان بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا و به دست روس‌ها افتاد.

 

بهترین هاستل‌های باکو برای کوله‌گردها

آب و هوای باکو

باکو در یک منطقه نیمه‌ خشک با مقدار بارش سالیانه ۲۱۸ میلی‌متر قرار گرفته است که معمولا زمستان‌های سردی به همراه دارد. از طرفی به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر که در حاشیه دریاچه خزر واقع شده، تابستان‌های گرم آن به همراه بادهای خنک از سمت این دریا بوده و گردشگران بسیاری را برای آب‌تنی به این منطقه جذب می‌کند. فصل بارش در باکو معمولا از ماه اکتبر، مهر ماه شروع ‌شده و تا ماه می، اردیبهشت ماه ادامه دارد. با این حال، در زمستان و نیمه اول بهار هوا تقریبا نیمه ابری بوده و بهترین فصل برای سفر به باکو ماه‌های گرم، از اواسط بهار تا اواسط پاییز است. در این شهر تیر ماه گرم‌ترین و دی‌ ماه سردترین ماه سال محسوب می‌شود. در آذربایجان هم آمدن بهار و شروع فصل سرزندگی را با نوروز جشن می‌گیرند که از زمان‌های دور در این کشور به جا مانده است.

 

نکات مفیدی که باید برای سفر به باکو بدانید

مناطق گردشگری باکو

باکو به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری قفقاز، هتل‌های لوکس با امکانات خوبی را دارد. این شهر دارای مناطق دیدنی و تفریحی بسیاری همچون چشمه‌‌ها، سواحلی زیبا و آثار تاریخی مختلفی است. همچنین باکو چندین مرکز خرید دارد. معروف‌ترین مراکز این شهر پورت باکو، پارک بولوار، بازار گنجلیک، پارک مترو، ۲۸ مال، شهر ایگون و AF مال است. یانار داغ یا کوه سوزان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری باکو است که شعله آتش همیشگی آن برای گردشگران بسیاری جالب است. گفته می شود این شعله از سال ۱۹۵۰ میلادی در حال سوختن بوده و همچنان ادامه دارد. در این کوه لایه‌هایی از گاز طبیعی وجود دارد که دلیل اصلی این شعله می‌باشد. اگر به چنین جذابیت‌های طبیعی علاقه‌مند باشید، باید بدانید، یکی از زیباترین کوه‌های شعله‌ور، در کشور خودمان و در نزدیکی شهر رام‌هرمز در استان خوزستان قرار دارد که باید از آن نیز دیدن کرد.

 

۱۳ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران