هفت واقعیت جالب درباره باکو برای مسافران تور آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری باکو
هفت واقعیت جالب درباره باکو برای مسافران تور آذربایجان

باکو بزرگترین شهر و پایتخت کشور آذربایجان است. این شهر دیدنی، که در سواحل دریای خزر واقع شده است، مساحتی معادل ۸۳۰ مایل مربع را در بر گرفته و تا سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۲،۲۶۲،۶۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. جالب است بدانید باکو که پایتخت یکی از کوچکترین کشورهای منطقه است، توانسته عنوان بزرگترین شهر منطقه قفقاز را از آنِ خود کند.

این شهر، یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های اسکان بشر نیز هست. انسان‌ها از دوران سنگی در این منطقه سکونت کرده بودند و به همین سبب هم باکو از تمدن، فرهنگ و تاریخ غنی برخوردار است. اگر مسافر تور باکو هستید، یا در حال تصمیم‌گیری برای سفر با تور باکو به این شهر زیبای ساحلی در همسایگی ایران هستید، ادامه این مطلب را بخوانید تا با هفت واقعیت جالب و هیجان انگیز درباره باکو، پایتخت کشور آذربایجان آشنا شوید:

 

واقعیت اول: باکو، از نظر ارتفاع پایین‌ترین پایتخت جهان است

شهر ساحلی باکو در ارتفاع ۲۸ متری پایین تر از سطح دریا واقع شده است این یعنی باکو، منفی ۲۸ متر ارتفاع دارد! و به همین دلیل هم عنوان کم ارتفاع‌ترین یا پایین‌ترین پایتخت جهان را از آن خود کرده است. این شهر نه تنها در میان تمام پایتخت‌های جهان، کم ارتفاع‌ترین است بلکه بزرگترین شهر جهان است که در ارتفاعی پایین‌تر از سطح دریا واقع شده است.

 

 کریسمس را در باکو جشن بگیرید 

 باکو

 

واقعیت دوم: باکو بزرگترین شهر در کنار دریای خزر و در منطقه قفقاز است

در منطقه قفقاز و در امتداد ساحل غربی دریای خزر، شهر ساحلی باکو با مساحت دو هزار و ۱۴۰ کیلومتر مربع (۸۳۰ مایل مربع) و جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر عنوان بزرگترین شهر را به خود اختصاص داد است. باکو نه تنها در میان شهرهای ساحلی دریای خزر، بلکه در منطقه قفقاز نیز به عنوان بزرگترین شهر دارای سکنه شناخته شده است.

 

باکو 

 

واقعیت سوم: باکو، موزه‌ای اختصاصی برای کتاب‌های مینیاتوری دارد

هنگام مرور مکان‌های فرهنگی و موزه های باکو، متوجه خواهید شد که این شهر شب زنده‌دار، موزه ای منحصر به فرد و اختصاصی برای نسخه مینیاتوری برخی کتاب‌ها را در دل خود جای داده است. موزه کتاب های مینیاتوری باکو (Baku Museum of Miniature Books) در سال ۲۰۰۲ میلادی افتتاح شد و هنوز هم به عنوان یک موزه منحصر به فرد در جهان، هیچ همتایی ندارد.

در این موزه بیش از شش هزار و پانصد کتاب از ۶۴ کشور جهان به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، سه کتاب کوچک از جهان ، که فقط با استفاده از ذره بین قابل خواندن هستند، در این موزه نگهداری می‌شوند. اگر شما هم از دیدن موزه‌ها لذت می‌برید در سفر به باکو، حتما سری به این موزه بزنید.

 

 شرکت در فستیوال‌های هیجان‌انگیز باکو 

 باکو

 

واقعیت چهارم: برج‌های الهام بخش شعله در باکو می‌درخشند

برج‌های الهام بخش شعله باکو (Flame Towers)، شامل سه آسمان خراش است که در آسمان باکو مانند شعله‌های آتش می‌درخشند و شهر را روشن کرده‌اند. این برج‌ها، نمادی از تاریخ طولانی پرستش آتش در میان مردم آذربایجان هستند. ارتفاع این برج‌ها ۱۸۲ متر است و مساحت مجموع هر سه برج نیز به بیش از ۲۳۰ هزار متر مربع می‌رسد.

این برج‌ها آن‌قدر خاص و منحصر به فرد هستند که در مستند Discovery Channel و  Extreme Engineering به نمایش گذاشته شده‌اند. این سه برج را شرکت هلموث، اوباتا و کاساباوم طراحی کرده‌اند و هزینه تقریبی ساخت آن‌ها به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

 

 باکو

واقعیت پنجم: باکو موزه اختصاصی برای فرش‌های ارزشمند دارد

موزه فرش آذربایجان در باکو (Azerbaijan Carpet Museum) شامل بزرگترین مجموعه فرش‌های آذربایجانی در جهان است. این موزه در سال ۲۰۱۴ میلادی افتتاح شد. قدمت برخی از فرش‌ها به بیشتر از پنجاه سال می‌رسد. اما موضوع فقط فرش‌های ارایه شده در این موزه نیستند، بلکه معماری ساختمان موزه نیز جالب توجه است. ساختمان موزه کنونی فرش باکو، شبیه به یک فرش لول شده است که نقوش زیبایی از گل را به خود جای داده است.

 

  بهترین هاستل‌های باکو برای کوله‌گردها 

 باکو

 

واقعیت ششم: باکو در مجاورت آتشفشان‌های گل و لای قرار دارد

این شهر آرام، که در همسایگی دریای خزر شکل گرفته است، در کنار آتشفشان‌های گل و لای قرار دارد که هر از چند گاهی حباب‌های آتش فشانی آن در اطراف شهر خودنمایی می‌کنند. این حباب‌ها، گاز متان آزاد می‌کنند اما گاهی فوران آن‌ها به شکل چشمگیری اتفاق می‌افتد و شعله‌هایی به بلندی یک کیلومتر در هوا به نمایش در می‌آید.

 

 شبگردی در بلوار ساحلی زیبای باکو 

باکو

 

این اتفاق تقریبا هر بیست سال یکبار اتفاق می‌افتد و در هر اتفاق، چندین تن گل و لای در محیط پیرامون آتشفشان، پراکنده می‌شود. اما ماجرا به این سادگی‌ها تمام نمی‎شود و قسمت جذاب ماجرا زمانی آغاز م‌شود که حباب‌های گلی آتشفشان شروع به سرد شدن کرده و اشکال زیبایی را به تصویر می‌کشند. این گل و لای‌ها خواص دارویی هم دارند.

 

واقعیت هفتم: در باکو یادبودی برای یک جاسوس ساخته شده است

پارک خورخه باکو، یکی از پارک‌های جذاب برای گردشگران است که در آن یادبودی را خواهید دید که احتمالا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. یادبودی برای جاسوسی به نام ریچارد سورژ (Monument to Richard Sorge) ساخته شده است.  سورژ یک روزنامه نگار بود که در طول جنگ دوم جهانی در آلمان و ژاپن فعالیت می‌کرد اما در واقع او یک افسر اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی بود که اطلاعات لازم ربرای مدیریت جنگ را به دولتمردان خود ارایه می‌کرد.

 

۰۱ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران