درباره جغرافیای گرجستان بیشتر بدانیم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
درباره جغرافیای گرجستان بیشتر بدانیم

گرجستان یکی از پر گردشگرترین کشورهای شمالی ایران است که بین دریای سیاه و دریای خزر قرار گرفته، از شمال و شمال شرق با روسیه و از جنوب با ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مرز مشترک دارد. در صورتی که بخواهید سفر خود را با تور گرجستان به این کشور آغاز کنید، بهتر است قبل از هر چیز درباره جغرافیای این سرزمین بیشتر بدانید.


اطلاعات کلی درباره جغرافیای گرجستان

گرجستان کشوری در قفقاز با مساحت ۶۹٬۸۷۵ کیلومتر مربع است که با روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم مرز است. این کشور کوچک با تنوع آب و هوایی خود سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بخشی از گرجستان به دریای سیاه منتهی می‌شود و بخش دیگری از آن کوهستانی و همچنین مناطق جنگلی زیادی هم در این کشور وجود دارد که طبیعت زیبایی را ایجاد کرده است. گرجستان در میان مردم این کشور Sakartvelo خوانده می‌شود. این نام از دو بخش تشکیل شده که یکی از آن‌ها Kartveli است که به ساکنین قسمت مرکزی گرجستان در Karli-Iberia اشاره دارد. بخش دیگر آن که به مکانی که مردم Kartveli در آنجا زندگی می‌کردند، اشاره می‌کند. از طرفی نام انگلیسی این کشور از سنت جورج به عنوان یکی از حامیان گرجستان گرفته شده که از اصلاح طلبان مسیحی در قرون وسطی بوده است. در صورت سفر به این منطقه بهتر است بدانید که واحد پول کشور گرجستان لاری است.

 

راهنمای رفتن از فرودگاه تفلیس به شهر

 

آب و هوای گرجستان

گرجستان آب و هوایی نیمه گرمسیری و مدیترانه ای دارد که به علت قرار گرفتن در ارتفاعات پایین، در امتداد دریای سیاه رطوبت نسبتا خوبی دارد. منطقه کوهستانی و کوه‌های قفقاز نیز مانع از ورود هوای سرد به این کشور می‌شود. در سواحل دریای سیاه از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس، هوای مرطوب و میزان بارندگی بالاتری دارد. از آنجایی که گرجستان یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین گردشگری محسوب می‌شود، یکی از بهترین مقاصد برای سفر در تمام فصول است. در این میان، بهار مناسب‌ترین فصل برای گشت‌وگذار ایرانیان است و با این دما سازگارترند. مردم گرجستان معتقد هستند این کشور، آرامش، حاصلخیزی، اصالت و امنیت را در خود جای داده است و همه این‌ها هدیه‌های ارزشمندی از سمت خداوند به ساکنین اینجاست.

 

جاذبه‌های دیدنی شهرهای گرجستان

 

پایتخت گرجستان

شهر تفلیس با قدمتی دیرینه از قرن چهارم در این منطقه به عنوان پایتخت گرجستان شناخته می‌شود. این شهر در شرق گرجستان و در کنار رودخانه کورا واقع شده و بزرگ‌ترین شهر گرجستان محسوب می‌شود. نام شهر تفلیس از یک کلمه قفقازی به معنی گرم گرفته شده که به علت وجود چشمه‌های فراوان آب گرمی که در این منطقه وجود دارند به این نام شهرت یافته است. خیابان‌های این شهر با سنگ فرش‌های زیبای آن، بالکن‌هایی با سبک قدیمی و کلیساهای باستانی تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده است. در گردشی یک روزه در این شهر می‌توانید فرهنگ و معماری قدیمی و مدرن گرجستان را در کنار یکدیگر ببنید که چگونه سنت‌های قدیمی حفظ شده و همواره شهر در حال پیشرفت است.
از شهرهای مهم گرجستان که پس از تفلیس، بیشترین گردشگر را در طول سال به خود می‌بیند، باتومی است. این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ گرجستان در حاشیه دریای سیاه و جنوب غربی گرجستان قرار گرفته است. شهری که به آن مروارید دریای سیاه هم گفته می‌شود. امروزه تور باتومی به یکی از اصلی‌ترین شهرهای بندری گرجستان تبدیل شده و به علت فراهم آوردن امکانات مناسب و خاطر گسترش زیر ساخت‌های لازم برای صنعت گردشگری، افراد زیادی را در فصل تابستان به خود جذب می‌کند. این شهر سواحل زیبایی دارد که جوانان کشورهای همسایه برای گذران اوقات خود بیشتر به این شهر سفر می‌کنند.

 

تور بازدید از مکان‌های تاریخی شهر تفلیس

 

زبان و مذهب مردم گرجستان

مردم کشور گرجستان به زبان رسمی گرجی، یکی از زبان‌های قفقازی صحبت می‌کنند که از خانواده زبان‌های کارتولی است. زبان گرجی یکی از چهارده زبانی است که الفبا دارد. بیشتر مردم این کشور، مسیحی با مذهب ارتودوکس هستند. در درجه دوم، اسلام به عنوان بزرگترین اقلیت دینی در گرجستان محسوب می‌شود. در گرجستان علاوه بر ساکنین قدیمی کشور، مهاجرانی از کشور آذربایجان و روسیه نیز در این کشور اقامت دارند. همچنین تعدادی از ارامنه آپوستولیک و ژرمن‌های پروتستان هم امروز جزو مردم گرجستان به حساب می‌آیند.

۱۶ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران