همه چیز درباره مرکز حیدر علی اف باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
همه چیز درباره مرکز حیدر علی اف باکو

شما در تور باکو یک تابلوی زندگی و انرژی در حال تکامل را از بازار تا پنت هاوس کشف خواهید کرد. باکو از آنجایی که یک شهر ساحلی است، مردمانش ذاتاً دارای ذهنی باز و مهمان‌نواز هستند. مهمانان می‌توانند در امتداد تفرجگاه بلوار خزر قدم بزنند، از شهر قدیمی که به نام ایچریشهر شناخته می‌شود، بازدید کنند و از ترکیب معماری منحصر به فرد شرق و غرب لذت ببرند. شهرسازی و معماری باکو پایتخت آذربایجان در سواحل غربی دریای خزر، به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، به شدت تحت تأثیر برنامه‌های آن دوران قرار داشت. از زمان استقلال خود در سال ۱۹۹۱، آذربایجان سرمایه‌گذاری زیادی در نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها و معماری باکو انجام داده است و از میراث مدرنیسم هنجاری شوروی خارج شده است.

 

درباره مرکز حیدر علی اف  Heydar Aliyev Center

مرکز حیدر علی اف یک مجموعه ساختمانی به مساحت ۵۷۵۰۰ متر مربع در باکو، آذربایجان است که توسط معمار عراقی بریتانیایی، زاها حدید برنده جایزه پریتزکر طراحی شده است و به دلیل معماری متمایز و سبک روان و منحنی‌وار که از زوایای تیز دوری می‌کند، مشهور است. مرکز حیدر علی اف برای کسانی که به تور باکو می آیند بسیار دیدنی است. این سازه با معماری سبک منحنی خود به سرعت توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. ساخت مرکز حیدر علی اف در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. مرکز حیدر علی اف که یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای معماری در سراسر جهان است، در عین حال یکی از نمادها و نشانه‌های برجسته معماری باکوی مدرن به شمار می‌رود.

طراحی مرکز حیدر علی اف

زاها حدید معمار مشهور عراقی و انگلیسی پس از مسابقه‌ای در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از معماران طراحی مرکز حیدر علی اف منصوب شد. او با این طراحی به بیان حساسیت‌های فرهنگ آذری و خوش‌بینی ملتی که به آینده می‌نگرد، پرداخت. این مرکز فرهنگی در زمینی به مساحت ۵۷۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. در حالی که یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین عناصر پروژه، توسعه پوسته بیرونی ساختمان از نظر معماری بود. طوری که یک دست به نظر برسد و طیف گسترده‌ای از عملکردهای مختلف، منطق ساخت و ساز و سیستم‌های فنی را ترکیب کند و با نمای بیرونی ساختمان یکپارچه شود. در نهایت تکنیک‌های کامپیوتری پیشرفته امکان کنترل و ارتباط مستمر این پیچیدگی را در میان کارگران متعدد پروژه فراهم کرد.

 

سالن‌های کنسرت، اوپرا و نمایش‌های موزیکال در باکو

طراحی مفهومی

طراحی مرکز حیدر علی اف یک رابطه مداوم و سیال بین میدان اطراف آن و فضای داخلی ساختمان برقرار می‌کند. این سازه به عنوان بخشی از بافت شهری باکو برای همه قابل دسترسی است. فضای داخلی هم به همان اندازه عموم را در بر می‌گیرد و دنباله‌ای از فضاهای رویداد را مشخص می‌کند که به جشن جمعی فرهنگ معاصر و سنتی آذری اختصاص دارد. ساخت اشکال پیچیده‌ای مانند موج‌ها، دوشاخه‌ها، چین‌خوردگی‌ها و خمیدگی‌ها، این سطح میدان را به یک منظره معماری تغییر می‌دهند که عملکردهای زیادی را انجام می‌دهد. استقبال، در آغوش گرفتن و هدایت بازدیدکنندگان در سطوح مختلف داخلی یکی از کارهایی است که حیدر علی اف انجام می‌دهد. با این ژست، ساختمان تمایز متعارف بین شیء معماری و منظر شهری، پوشش ساختمان و میدان شهری، شکل و زمین، فضای داخلی و خارجی را محو می‌کند.

سیالیت در معماری برای این منطقه تازگی ندارد. در معماری تاریخی اسلامی، ردیف‌ها، شبکه‌ها یا توالی ستون‌ها مانند درختان در جنگل تا بی‌نهایت جریان دارند و فضایی غیر سلسله مراتبی ایجاد می‌کنند. الگوهای خوشنویسی و تزیینی پیوسته از فرش به دیوار، دیوار به سقف، سقف به گنبد جریان می یابد، روابطی یکپارچه برقرار می‌کند و تمایزات بین عناصر معماری و زمینی را که در آن زندگی می‌کنند از بین می‌برد. این پروژه یک چشم‌انداز کاملاً پلکانی را معرفی می‌کند که ارتباطات و مسیرهای جایگزین را بین میدان عمومی، ساختمان و پارکینگ زیرزمینی ایجاد می‌کند. این راه حل از حفاری اضافی و دفن زباله جلوگیری کرده و با موفقیت یک نقطه ضعف اولیه سایت را به یک ویژگی کلیدی طراحی تبدیل می‌کند.

هندسه، ساختار، مادیت مرکز حیدر علی اف

شاید برایتان جالب باشد اگر اینطور بگوییم که در این ترکیب معماری، اگر سطح موسیقی باشد، درزهای بین پانل‌ها ریتم هستند. مطالعات متعددی بر روی هندسه سطح انجام شد تا پانل‌ها را منطقی کند و در عین حال تداوم در سرتاسر ساختمان و منظر حفظ شود. درزها باعث درک بیشتر مقیاس پروژه می‌شوند. آنها بر دگرگونی مداوم و حرکت ضمنی هندسه سیال آن تاکید می‌کنند و راه حلی عملی برای مسائل ساخت و ساز عملی مانند ساخت، جابجایی، حمل و نقل و مونتاژ ارائه می‌دهند. برای تأکید بر ارتباط مستمر بین نمای بیرونی و داخلی ساختمان، نورپردازی مرکز حیدر علی اف با دقت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استراتژی طراحی نور، روز و شب ساختمان را متمایز می‌کند. در طول روز، حجم ساختمان نور را منعکس می‌کند و به طور مداوم ظاهر مرکز را مطابق با زمان روز و چشم‌انداز مشاهده تغییر می‌دهد. استفاده از شیشه‌های نیمه بازتابنده، نگاه‌های وسوسه‌انگیزی را به درون آنجا متمایل می‌کند. بدون اینکه مسیر سیال فضاهای داخل را آشکار کند، کنجکاوی را برمی‌انگیزد. در شب، این شخصیت به ‌تدریج با استفاده از نورپردازی که از داخل به سطوح بیرونی می‌شوید، تغییر شکل می‌دهد، ترکیب رسمی را آشکار می‌کند تا محتوای آن آشکار و سیالیت بین درون و بیرون حفظ ‌شود.

 

آشنایی با موزه استقلال باکو

هدف مرکز حیدر علی اف

هدف ساخت این مرکز بیان حساسیت‌های فرهنگ آذری و خوش‌بینی یک ملت آینده‌نگر، با کنار گذاشتن معماری سخت‌گیرانه و اغلب به یاد ماندنی شوروی است که در باکو بسیار رایج است. این مرکز فرهنگی نام خود را از حیدر علی اف که بین سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۳ رهبری آذربایجان را برعهده داشت و با مشارکت الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان افتتاح شد، گرفته شده است. در این مرکز مطالعاتی در مورد بررسی و ترویج میراث حیدر علی اف انجام می‌شود. مرکز حیدر علی اف ترویج تاریخ و فرهنگ آذربایجان، ترویج میراث فرهنگی جهانی و دستاوردهای تمدن های مختلف در آذربایجان را بر عهده دارد. همچنین طرح‌های مختلفی در این مرکز برای توسعه علمی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی اجرا می‌شود و این مرکز میزبان همایش‌ها، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی است. طرح‌های مختلفی که در باغ آن نصب شده است هم حتی ممکن است گهگاه شما را شگفت‌زده کند که معروف ترین آنها I love Baku است که همه کسانی که به باکو می‌آیند، بدون عکس با آن بر نمی‌گردند.

 

معرفی تورهای طبیعت گردی در باکو

بازدید از موزه حیدر علی اف

قبل از بازدید بهتر است که بدانید یک موزه برای همه کسانی که به مرکز حیدر علی اف می‌آیند وجود دارد. طراحی زیبای مرکز از بیرون و این موزه یکی از قسمت‌هایی است که در این طراحی نقش بسزایی دارد. شما می‌توانید تاریخ آذربایجان را در موزه حیدر علی اف که هماهنگ با سایر قسمت‌های مرکز است، ببینید و یاد بگیرید. حتی می‌توانید این فرصت را داشته باشید که مراحل مختلف زندگی و کار حیدر علی اف را بررسی کنید. در سفر به باکو حتما باید از این موزه سه طبقه که برای بررسی، ترویج و حفاظت از میراث حیدر علی اف ساخته شده است دیدن کنید.

چگونه از مرکز حیدر علی اف بازدید کنیم؟

مرکز فرهنگی حیدر علی اف حدود ده دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو نریمان نریمانوف فاصله دارد. از شهر قدیمی باکو حدود پنج کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن از مرکز شهر به حیدر علی اف با تاکسی هم می‌توانید بروید. به هنگام ورود لازم است بلیط تهیه کنید که به مبلغ پانزده منات آذربایجان به فروش می‌رسد. ساعات کاری این مرکز روزهای سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۷ عصر و شنبه و یکشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر برای بازدید عموم باز است. موزه روزهای دوشنبه تعطیل است.

 

پارک واقعیت مجازی Phobia VR در باکو

منحنی و مجموعه‌های مرکز حیدر علی اف را تحسین کنید

در سفر خود به تور باکو تماشای نمای بیرونی این سازه زیبا و فضای داخلی آن را فراموش نکنید. طیف گسترده‌ای از مجموعه‌های هنری و نمایشگاه‌های مرکز حیدر علی اف را در زمان مشخصی کاوش کنید. سپس بیرون بروید تا از ساختار و طراحی فوق‌العاده روان آن شگفت‌زده شوید. شما هم اگر هنرمند یا معمار باشید، در الهام گرفتن از آن شکست نخواهید خورد! مرکز چشم‌نواز حیدر علی اف با طراحی زاها حدید در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و شکل شگفت‌انگیز خمیده و موج مانند آن با استفاده خلاقانه از فضا، آن را به نمادی از آذربایجان مدرن تبدیل کرد. در سال ۲۰۱۴ این سازه خیره کننده که یک خط مستقیم ندارد، برنده جایزه معتبر طراحی سال موزه طراحی لندن شد. این ساختمان مکانی است که برای هر کسی بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد و منشأ باز است و مردم را با ایده‌های مشترک گرد هم می‌آورد. علاوه بر ظاهر خارق‌العاده‌اش، این مجموعه نمایشگاهی و موزه‌ای در سطح جهانی است که در آن طیف گسترده‌ای از نمایشگاه‌های دائمی و موقتی را در آن خواهید دید که بهترین هنرها و فرهنگ‌های محلی و جهانی را به نمایش می‌گذارند. در میان مجموعه‌های دائمی، موزه‌ای وجود دارد که زندگی و میراث رهبر ملی حیدر علی‌اف را بررسی می‌کند، نمایشگاه مینی آذربایجان که نسخه‌های مینیاتوری از بناهای مهم کشور و حتی مجموعه‌ای بسیار منحصربفرد از خودروهای کلاسیک را به نمایش می‌گذارد. این مرکز همچنین دارای یک کافه تریای شیک و یک سالن نمایش پیشرفته است که میزبان کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی است. علاوه بر این، منطقه اطراف عملاً یک پارک سبز بزرگ است که در ماه‌های گرم‌تر می‌توانید پیاده‌روی کنید، استراحت کنید و از شلوغی شهری دور شوید.

برای تماشای این سازه مدرن، زیبا و عجیب یک روز متفاوت از سفر خود را اختصاص دهید تا با فراغ باز بتوانید از همه جای آن دیدن کنید و هنگامی که خسته شدید، خود را به یک نوشیدنی یا وعده غذای آذربایجانی دعوت کنید. شاید هم دلتان بخواهد در فضای سبز کمی هوای تازه بخورید.

۰۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران