مرکز حیدر علی اف ؛ شاهکار معماری مدرن آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری باکو
مرکز حیدر علی اف ؛ شاهکار معماری مدرن آذربایجان

آذربایجان یکی از بهترین نقاط کره‌ی زمین است که در روزهای گرم سال می‌توانید به آن سفر کنید و از بودن در آن لذت بی‌اندازه ببرید. چرا که هم تمدن دارد و هم جاذبه‌های دیدنی تاریخی و هم جاذبه‌های طبیعی گردشگری . در سفرتان با تور باکو پایتخت این کشور اگر به دنبال یک بازدید پرهیجان و خاطره‌انگیز هستید همراه ما باشید تا سری به مرکز حیدر علی اف؛ یکی از مهمترین مراکز تفریحی این شهر بزنیم.

 


مرکز حیدر علی اف بنای باشکوه یکی شهر ماندگار


در سال ۲۰۱۲ به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد رهبر آذربایجان، در زمینی به وسعت ۱۰۱ هزار متر مربع بنایی افتتاح شد که یکی از باشکوه‌ترین و گران‌ترین بناهای مدرن اروپا به حساب می‌آید. بنایی در ۸ طبقه که هرکدام از طبقات آن منحصر به یک رویداد و تفریح است. بنایی که در طراحی‌اش یک خط صاف نیز به چشم نمی‌خورد و معمار آن یکی از سرشناس‌ترین معماران جهان؛ خانم زاحا حدید است. مرکزی که برای ساختش ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده است و از بخش‌های مختلف شهر باکو قابل دیدن است. مرکزی که نماد این شهر به حساب می‌آید و یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که گردشگران به بازدید از آن می‌روند. اگر می‌خواهید بیشتر با طبقات و بخش‌های این مرکز آشنا شوید همراه ما باشید.

 

سفری ارزان به باکو چقدر هزینه دارد؟

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 


بخش‌های مختلف مرکز حیدر علی اف باکو


مجموعه‌ی حیدر علی اف ۳ بخش کلی دارد که برای بازدید از هرکدام آنها باید زمان صرف کنید و لذت ببرید.

 


۱- موزه حیدر علی اف


این موزه ۳ طبقه‌ی مرکز حیدر علی اف را به خود اختصاص داده است تا بازدیدکنندگانش از نزدیک با حیدر علی اف آشنا شوند. کسی که سومین رئیس جمهور کشور آذربایجان و رهبر فقید این کشور به حساب می‌آمده است. به هنگام بازدید از این موزه شما با شخصیت و جزئیات زندگی خصوصی این شخص بیشتر آشنا می‌شوید و می‌توانید برخی از مهمترین وسایل و افتخارات او را از نزدیک مشاهده کنید. در این بخش مرکز حیدر علی اف صفحات نمایشگر لمسی بزرگ کار گذاشته شده‌ است تا یک فضای تعاملی میان بازدیدکنندگان و مسئولان موزه به وجود آید.

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 


۲- آمفی تئاترها


در این بخش از مرکز حیدر علی اف ۴ سالن مجلل به چشم می‌خورد که دو تای آنها سالن کنفرانس‌اند و دو تای دیگر سالن نمایش که معروف‌ترین آنها سالن نمایش آدیتوریوم است. سالنی به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع و ظرفیت ۹۸۰ نفر. سالنی که ۱۲ ورودی دارد و در بیشتر شب‌های سال انواع کنسرت‌ها و اپراها و نمایش‌ها در آن برپاست. سالنی که بی‌شک یکی از مهمترین مراکز فرهنگی باکو به حساب می‎آید و کسانیکه در سفر به باکو به دنبال تفریحات فرهنگی هستند حتما از آن بازدید می‌کنند.

 

گشت و گذار یک روزه در باکو؛ شهر جاذبه‌های تاریخی و تفریح‌های مدرن

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 


۳- سالن‌های نمایشگاهی


طبقان همکف تا پنجم مجموعه حیدر علی اف همگی میزبان نمایشگاه‌های دائمی و موقت در شهر باکو هستند. طبقاتی که در تمامی روزهای سال بازدیدکننده دارند و در برخی روزها که فستیوال‌های ویژه در آنها برگزار می‌شود، بازدیدکنندگان خاص به خودشان می‌کشانند. برخی از مهمترین نمایشگاه‎‌های دائمی این مجموعه به شرح زیر هستند:


کلکسیون ماشین‌های کلاسیک


اگر عاشق ماشین‌ها هستید و از دیدن قدیمی‌ترین و معروف‌ترین آنها لذت می‌برید در سفرتان به باک باید به این مرکز بروید و بیش از ۶۰ ماشین فریبنده و درجه یک که غالبا مربوط به اواخر قرن نوزدهم هستند را از نزدیک مشاهده کنید. جذابیت‌های این نمایشگاه اما به اتومبیل‌ها محدود نمی‌شود و در بخش‌هایی از آن مواردی چون پمپ بنزین‌های تاریخی، علایم راهنمایی و رانندگی در سال‌های قبل، بروشورهای ماشین و ویدیوهای قدیمی نیز به نمایش درمی‌آیند. این نمایشگاه در طبقه‌س سوم پارکینگ مرکز حیدر علی اف واقع شده است.

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 


گنج‌های آذربایجان


نمایشگاهی واقع شده در طبقه‌ی اول مرکز حیدر علی اف که با بازدید از آن می‌توانید به تماشای صنایع دستی، آلات موسیقی، ظروف مسی، فرش‌ها و دیگر گنجینه‌های مهم تاریخ کشور آذربایجان بروید. این نمایشگاه از سال ۲۰۱۳ در این مرکز واقع شده است و کسانیکه که می‌خواهند بیشتر با گذشته‌ی باکو و آذربایجان آشنا شوند به دیدن آن می‌روند.


عروسک‌های هنری


۲۳ عروسک دست ساز از ۶۰ عروسک‌ساز بین‌المللی در این مرکز نگهداری می‌شوند تا یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها مخصوص بزرگسالان و کودکان در مرکز حیدر علی اف باشد. نمایشگاهی که عروسک‌هایش از چوب و شیشه و پارچه و کاغذ و ... ساخته شده‌اند. 

 

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

 


نمایشگاه آذربایجان کوچک


اگر دوست دارید تمامی دیدنی‌های کشور آذربایجان را در مقایس کوچک و ماکت تماشا کنید می‌توانید به مرکز حیدر علی اف و نمایشگاه آذربایجان کوچک آن سر بزنید. در این نمایشگاه شما شگفت‌زده خواهید شد و با تمامی کشور آذربایجان بیشتر و بهتر آشنا می‌شوید.

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 


نمایشگاه هنری کراکینگ


پارک این مرکز که فضای پیرامونی آن را تشکیل می‌دهد میزبان یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های آن است. جاییکه انباشته شده است از مجسمه‌های زیبا. مجسمه‌هایی که از مواد دورریختنی و بازیافتنی ساخته شده‌اند. مجسمه‌هایی رنگارنگ که شما را به خودشان برای بازدید فرامی‌خوانند. 


جاذبه‌های این مرکز محدود به مواردی که خدمتتان معرفی شد نمی‌شوند و با رفتن به آن می‌توانید از کتابخانه، سالن‌های چند منظوره و تجاری و همینطور بخش‌های مختلفی که برای فعالیت و بازی کودکان طراحی شده‌اند نیز بیشتر آشنا شوید.

۰۷ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران