جاهای دیدنی باکو آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری باکو
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

باکو، پایتخت خیره کننده آذربایجان، یکی از بهترین ایستگاه‌های سفر به اروپاست. اینجا با خط ساحلی زیبای ۲۰ کیلومتری، چیزهای بسیاری برای ارائه به مسافران دارد. از سواحل و آتشفشان‌ها گرفته تا منظره شهری که در آن تاریخ با دنیای جدید ملاقات می‌کند را در این خطه خواهید یافت.

 

پارک هایلند باکو

پارک Highland، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی باکو است. این پارک که در بالای پلکانی طولانی و عریض قرار دارد، نفس‌گیرترین و باشکوه‌ترین چشم انداز را از مناظر دریای خزر، برج‌های شعله نمادین و کل شهر را ارائه می‌دهد. بعلاوه در این بالا، چندین بنای یادبود اختصاص داده شده به سربازان و غیرنظامیانی را خواهید دید که در جریان ژانویه سیاه کشته شدند و یادآور گذشته تاریک و اغلب ناشناخته مردم آذربایجان هستند. اینجا یکی از زیباترین پارک‌های باکو است.

همچنین در اطراف سکوی تماشای بزرگ این پارک، نیمکت‌هایی وجود دارند که می‌توانید روی آنها بنشینید، از فضای فوق العاده آرامش بخش برخوردار شوید و با برخی از مردمان محلی گپی دوستانه بزنید.

همچنین در سفر با تور باکو می‌توانید در کنار عزیزانتان از تنفس هوای تازه، نوشیدن چای در کافه و گوش دادن به موسیقی کلاسیک این فضا لذت ببرید که از جاذبه های توریستی باکو محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم تا تاریک شدن هوا، در اینجا بمانید تا برج‌های شعله و نورپردازی جذابشان را از فاصله نزدیک‌تری شاهد باشید.

عکس: tripadvisor.com

 

مسجد حیدر باکو

مسجد Heydar، یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو بوده و کمی دورتر از شهر قدیمی با معماری خیره‌کننده‌اش خودنمایی می‌کند. این مسجد عظیم، از فضایی بسیار آرام و دنج برخوردار بوده و شب هنگام به طرزی چشم گیر روشن می‌شود.

این مسجد در سال ۲۰۱۴ با مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰۰ متر مربع افتتاح شد. گفتنی است این مکان، یک مسجد آذربایجانی است که به نام رئیس جمهور حیدر علی اف نامگذاری شده است. نمای ساختمان، با سنگ‌های خاصی بر اساس سبک معماری شیروان آبشرون تزئین شده است.

 

سفری کوتاه به شهرهای نزدیک باکو

عکس: tripbucket.com

 

برج مایدن باکو

از میان جذاب‌ترین جاهای دیدنی باکو، می‌توان به Maiden Tower اشاره کرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی که در قلب شهر قدیمی واقع شده، قرن‌ها موضوع بحث بین صاحب نظران بوده است. نکته جالب این است که هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که این برج، چه زمانی و برای چه هدفی ساخته شده است.

برخی ادعا می‌کنند که این مکان، بعنوان استحکامات شهر شکل گرفت. بعضی دیگر معتقدند که این برج، معبد زرتشتیان بوده و برخی دیگر از کارشناسان اذعان دارند از اینجا، بعنوان رصدخانه استفاده می‌شده است. با وجود همه این بلاتکلیفی‌ها، این برج همچنان نماد باکو است و حتی تصویرش روی اسکناس آذربایجان نیز به چشم می‌خورد!

این بنا که از جاذبه های توریستی باکو محسوب می‌شود، امروزه کاربری موزه یافته و یک نمایشگاه تاریخی جذاب در هر طبقه را شامل می‌شود. در طبقه بالا نیز، یک تراس تماشا وجود دارد که چشم اندازی پانوراما از منظره درخشان شهر را ارائه می‌دهد. در نهایت این برج، یکی از بهترین مکان‌های عکاسی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. خصوصا اگر می‌خواهید ازدحام جمعیت در عکس‌هایتان منعکس نشود، لازم است صبح زود به این برج بیایید.

عکس: baldhiker.com

 

مرکز حیدر علی اف باکو

اگر علاقمند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ آذربایجان هستید، بازدید از مرکز حیدر علی اف باکو را از دست ندهید. این مرکز که در شمار برترین جاهای دیدنی باکو است، در طول سالیان گذشته شاهد پیشرفت‌های فرهنگی و هنری بسیاری بوده است. در اینجا قرن‌ها تاریخ، به نمودارها و ویدیوهای زیبا تقسیم می‌شوند که جذاب و قابل پیگیری هستند.

حتی اگر اهل موزه گردی نباشید هم، از حضور در این مکان لذت خواهید برد. و با قدم زدن در اطراف موزه، درباره زندگی حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق کشور نیز اطلاعاتی بدست خواهید آورد. در ضمن صرفا فضای داخلی این مرکز فرهنگی، به لحاظ بصری دلپذیر نیست. بلکه نمای بیرونی آن نیز، یک قطعه شگفت انگیز منحصر به فرد از معماری مدرن به شمار می‌آید. همچنین در اینجا، فرصت‌های بسیاری را برای خلاقیت در عکاسی خواهید یافت.

 

۱۰ موزه برتر باکو برای بازدید

عکس: archello.com

 

دیوارهای دژ ایچری شهر باکو

ایچری شهر، شهر قدیمی باکو، با دیوارهای قلعه باشکوه قرن دوازدهمی محصور شده است. خود این بنا که از جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود، در واقع بزرگ‌ترین قلعه در شبه جزیره آبشرون است و همچنین بخشی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آید. گفتنی است این دیوارها بین سال‌های ۱۱۳۸ – ۱۱۳۹، به دستور شیروانشاه منوچهر سوم ساخته شد.

می‌توانید در امتداد دیوارهای قلعه قدم بزنید، به‌ ویژه صبح‌ هنگام که این فضا بسیار آرام است. از اینجا منظره‌ای دیدنی از برج‌های شعله را نیز شاهد خواهید بود که در پشت این دیوارهای قدیمی قد برافراشته‌اند و این ترکیب معماری قدیمی و مدرن، واقعا منحصر به فرد و شگفت انگیز است!

عکس: en.wikipedia.org

 

کاخ شیروانشاهان باکو

کاخ باستانی Shirvanshahs، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی باکو بوده و یونسکو آنرا مروارید معماری آذربایجان نامیده است. این کاخ که در قرن پانزدهم ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، ساختمانی به نام دیوانخانه، مقبره، مسجدی که شاه از آن بازدید می‌کرده، طاق‌های تدفین و ویرانه‌های یک حمام را در خود جای داده است.

فراموش نکنید که از تراس کاخ نیز دیدن کنید. از آنجا، می‌توانید برج‌های شعله‌ که از پشت مسجد کاخ و بناهای باستانی سربرآورده‌اند را نیز ببینید. این ترکیب قدیمی و جدید در باکو، یکی از فوق‌العاده‌ترین مناظر را به مخاطبان هدیه می‌دهد. بعلاوه این کاخ که در قلب شهر قدیمی قرار دارد، با مغازه‌های بسیار و بناهای باستانی زیبا احاطه شده است.

عکس: his.com.sg

 

میدان فواره و خیابان نظامی باکو

یکی دیگر از چیزهایی که در مورد پایتخت آذربایجان دوست خواهید داشت، این است که حال و هوای بسیار آرام و شادی در آن وجود دارد. و از جذابیت‌های غیر قابل چشم پوشی در باکو، بازدید از میدان فواره است. این میدان که دارای هزاران هتل، مغازه، کافه، بار و رستوران با بهترین غذاهای محلی است، قطعا یکی از پر جنب و جوش‌ترین جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید.

از خرید سوغاتی گرفته تا تماشای مردم، اوقاتی مفرح را در این حوالی خواهید گذراند. و برای اینکه تجربه خود را خاص‌تر کنید، می‌توانید عصرهنگام از خیابان نظامی باکو تا میدان فواره قدم بزنید. بعلاوه کل منطقه، در شب به زیبایی نورپردازی شده و فضایی زنده‌تر پیدا می‌کند.

گفتنی است میدان فواره، یک میدان عمومی است که در مرکز شهر قرار دارد و به دلیل وجود ده‌ها فواره که در دوره حکومت شوروی ساخته شده‌اند، به آن میدان فواره می‌گویند. بعلاوه این مکان تجمع، میزبان تعدادی فستیوال، جشن و کنسرت‌ها در طول سال است.

 

گالری‌های هنری برتر باکو

عکس: en.m.wikipedia.org

 

بلوار باکو

باکو، فقط یک مسیر قابل پیاده روی نیست. این بخش فوق‌العاده زیبا، یک گردشگاه بی نظیر در کنار دریاست که چشم اندازی باورنکردنی از منظره شهر را ارائه می‌دهد و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود.

در واقع، یکی از بهترین کارها در باکو، قدم زدن در بلوار باکو پردرخت شگفت انگیز و عمیقا آرامش بخش است. نسیم خنک دریا، در تمام طول مسیر شما را همراهی می‌کند. و اگر می‌خواهید کمی خستگی در کنید، می‌توانید روی یکی از بسیار نیمکت‌ در طول مسیر بنشینید، یا در یکی از کافه‌های اطراف به شکم گردی بپردازید و یا روی چند پله درست کنار ساحل استراحت نمایید. این بلوار امتداد ۴ کیلومتری، شب هنگام نیز دید جالبی به نورپردازی برج‌های شعله دارد.

عکس: azerbaijan.travel

 

موزه فرش آذربایجان

قالی بافی، بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان است و همچنین یکی از نمادهای این کشور به شمار می‌آید. موزه فرش آذربایجان که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد، انواع مختلفی از فرش‌های مربوط به قرن هفدهم تا بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد و از برترین جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید. اینجا بزرگ‌ترین مجموعه فرش‌های آذربایجانی در جهان را در خود جای داده است. جالب است بدانید معماری و طراحی این ساختمان منحصر به فرد نیز، در واقع شبیه یک فرش است.

در این مکان با چگونگی فرش بافی در این کشور، از روش های ساده تا تکنیک‌های پیچیده تر آشنا خواهید شد. همچنین تعداد زیادی آثار دیگر مانند سرامیک، جواهرات و گلدوزی در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

عکس: azerbaijan360.az

 

یاشیل بازار باکو

اگر می‌خواهید نگاه دقیق‌تری به زندگی محلی مردمان باکو داشته باشید، حتما سری بزنید به بازار Yasil . اینجا یکی از جاهای دیدنی باکو و از بهترین بازارها و مراکز خرید باکو برای خرید محصولات تازه با قیمت‌هایی مقرون به صرفه است.

این بازار تره‌بار، محبوب مردمان محلی بوده و از حال و هوایی اصیل برخوردار است. میوه ها و سبزیجاتی که در اینجا فروخته می‌شوند، بسیار تازه و ارگانیک هستند و همچنین انواع ادویه‌ها و شیرینی‌هایی وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید. یادتان باشد رفتار فروشندگان بسیار دوستانه بوده و چانه زنی جواب می‌دهد!

 

مکان‌های شاعرانه باکو برای عکاسی

عکس: azerbaijan.travel

 

 

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 11 بهمن 1402)

نظرات کاربران