خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

کشور آذربایجان به عنوان کشوری با منو غذایی غنی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای عاشقان شکم‌گردی است. به طوری که شما می‌توانید در سفر با تور باکو غذاها و دسرهای بسیار لذیذی را که مختص کشور آذربایجان است مزه کنید. برای آشنایی بیشتر در این مقاله به معرفی خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان پرداخته‌ایم. اگر شما نیز به خوردن شیرینی‌جات علاقه دارید تا انتهای این مقاله با ما باشید تا بهترین شیرینی‌ها و دسرهای باکو را بشناسید.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان

مردم آذربایجان علاقه بسیار زیادی به نوشیدن چای به همراه شیرینی‌جات دارند. اگر شما نیز در سفر خود به باکو قصد نوشیدن یک فنجان چای را داشتید می‌توانید یکی از شیرینی‌های نام برده در زیر را سفارش داده و از خوردن آن لذت ببرید.

 

خرید از بازارهای باکو در پاییز

گوگال (Gogal)

اولین مورد از شیرینی‌های سنتی آذربایجان که در باکو فرصت خوردن آن را خواهید داشت، گوگال نام دارد. گوگال از نوعی خمیر که حالت پفی دارد تهیه می‌شود. درون آن را نیز کره یا مخلوط آجیل‌های خرد شده پر می‌کنند. البته شما می‌توانید گوگال را به دو صورت شور یا شیرین متناسب با سلیقه خود سفارش داده و مزه کنید. بافت این شیرینی از چندین لایه خمیر تشکیل می‌شود. هر چه تعداد لایه‌های خمیر بیشتر باشد بافت گوگال نیز تردتر و خوشمزه‌تر خواهد بود.

بالی ترد (Bali tord)

قطعا یکی از بی‌نظیرترین شیرینی‌هایی که در سفر خود به آذربایجان می‌توانید مزه کنید، بالی ترد است. بالی ترد نام کیکی سنتی در آذربایجان است که از روی هم قرار گرفتن لایه‌های بسیار نازک کیک و خامه مخصوص در لابه لای آن‌ها تهیه می‌شود. خامه بین این لایه‌ها با کیک خامه‌ای هایی که قبلا خورده‌اید متفاوت است. به طوری که محتوای اصلی آن را شیر، عسل و کره تشکیل می‌دهد.

 

آشنایی با فرهنگ و آداب مردم باکو

باقلوا آذری (Pakhlava)

باقلوا یکی از دسرهای پرطرفدار در بین بومیان آذربایجان است که این روزها آوازه‌ آن بین توریست‌ها نیز پخش شده است. باقلوای آذری از لایه‌های خمیر بسیار نازک، خرده‌های آجیل و عسل تهیه می‌شود. معمولا این باقلوا دارای ظاهری لوزی شکل بوده و در اعیاد و جشن‌ها جز ضروریات برای پذیرایی از مهمانان است. شما می‌توانید این باقلوا را در اغلب قنادی‌ها و کافه‌های باکو پیدا کنید. اگر بعد از یک روز گشت و گذار در باکو به دنبال خوراکی خوشمزه هستید توصیه می‌کنیم به کافه‌ای دنج رفته و باقلوای خوشمزه آذری را با یک فنجان چای نوش جان کنید.

شکر بورا (Sheker bura)

از دیگر مواردی که می‌توان نام آن را در لیست خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان قرار داد، شکر بورا است. معمولا شکر بورا به عنوان دسر بعد از خوردن غذا سرو می‌شود. اگر بخواهیم این دسر خوشمزه را توصیف کنیم باید بگوییم که پای‌های شیرینی می‌باشد که با بادام، فندق، گردو و عسل درون آن را پر می‌کنند.

 

۵ هتل لوکس نزدیک برج‌های آتش باکو

بادام بورا (Badam Bura)

بادام بورا از جمله شیرینی‌های معروف آذربایجان می‌باشد که گردشگران فرصت مزه کردن آن را در سفر خود با تور باکو خواهند داشت. این شیرینی به قدری محبوب است که تقریبا در هر کافه یا شیرینی فروشی می‌توانید آن را پیدا کنید. بادام بورا از لحاظ ظاهری دارای تنوع بسیار زیادی است. به این صورت که در هر کافه یا قنادی می‌توانید شکل متفاوتی از آن را مشاهده کنید. اما محتویات آن در هر مکانی یکسان است. شکر، دارچین و آجیل از اصلی‌ترین مواد استفاده شده در تهیه بادام بورا هستند.

حلوا آذری (Halva)

حلوا یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌هایی است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. البته حلوا آذری با آنچه شما در ایران خورده‌اید تفاوت بسیار زیادی دارد. این حلوا از خمیر مخصوص ساخته می‌شود که سرخ شده و حالت ویفری پیدا می‌کند. سپس خرده‌های آجیل و عسل را لابه لای این خمیر قرار داده و شربت شیرینی بر روی آن می‌ریزند. اگر بخواهیم حلوای آذری را برای شما توصیف کنیم می‌توان گفت که شباهت زیادی به شیرینی پای دارد. از آنجایی که شهر شکی بهترین حلواها را در آذربایجان دارد بومیان آن را با نام حلوا شکی نیز می‌شناسند.

 

گشتی خاطره انگیز در پارک مفاخر باکو

قطاب (Kutab)

آخرین مورد از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، قطاب است. البته با آنچه که شما در ایران دیده‌ و خورده‌اید بسیار متفاوت است. به این صورت که قطاب آذری ظاهری شبیه به پنکیک دارد. البته در باکو شاهد قطاب‌هایی خواهید بود که درون آن‌ها با مواد مختلفی مثل گوشت، اسفناج یا دیگر سبزیجات پر شده است. بنابراین این قطاب‌ها را می‌توان به عنوان پیش غذا یا میان وعده نیز برای سیر کردن شکم خود میل کنید.

۰۶ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران