خوشمزه‌ترین خوراکی‌های باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
خوشمزه‌ترین خوراکی‌های باکو

یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات سفر با تور باکو، امتحان کردن خوراکی‌های خوشمزه آذربایجانی است. به طور معمول هر خطه از زمین با توجه به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود، فرهنگ غذایی خاص خودش را دارد. آذربایجان هم با زمین‌های کشاورزی غنی و محصولات با کیفیتش، سبک غذایی دیرینه‌ای میان مردمانش داشته و دارد. پس قبل از هر چیز بهتر است که لیستی از نام غذاها، ترشی‌ها و شیرینیجات این کشور را تهیه کنید و در طول سفر خود از غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه‌اش بچشید.


پلوی آذربایجانی Plov

پلو، پیلاو یا پیلاف یکی از اصلی‌ترین غذاهای سنتی آذربایجان به شمار می‌آید که به انوع مختلف پخت می‌شود. در واقع نوعی پلوی مخلوط محسوب می‌شود که برای طبخ آن از برنج، گوشت مرغ، بره، گاو یا گوسفند، سبزی‌های معطر، ادویه، میوه‌های خشک و آجیل استفاده می‌کنند. برای سفارش این غذا به راحتی می‌توانید به یکی از رستوران‌های خوب باکو بروید و هر نوع از آن را که می‌پسندید را میل کنید. رستوران‌های مختلف هرکدام سبک خاص خود را دارند و این یعنی شما یک طعم خاص را دو بار تجربه نخواهید کرد. برخی برای پخت و طعم دادن به پلو، سبزیجات معطر و برخی زعفران یا دارچین به کار می‌برند. برخی از آنها شباهت زیادی به بریانی هندی و یا برنج تند مراکشی دارد و بعضی دیگر کمی شیرین و از زردالو یا حتی خرما برای تزیین آن استفاده شده است. اما محبوب‌ترین نوع برنجی که در آذربایجان پخته می‌شود شاه پیلاف است که دستور پخت بسیار خاصی دارد. به این صورت که برنج در دیگ گرد بزرگی که چند لایه نان در ته آن گذاشته و برشته شده است، پخت و به همراه گوشت گوسفند، سبزیجات تازه و معطر و آجیل سرو می‌شود. از معروف‌ترین پلوها می‌توان به کورما پلو، نوعی پلو با گوشت گوسفند و پیاز، سبزی قورما پلو نوعی پلو با گوشت قورمه‌ای گوسفند، تویوغ پلو یا پلو با مرغ، شیرین پلو، سیودلی پلو و ششرینچ پلو اشاره کرد.

دلمه آذربایجان Dolma

دلمه یا دلما در زبان آذری از غذاهای خوشمزه‌ای است که در طعم‌های متنوع پخته و سرو می‌شود. دلمه برگ مو، دلمه برگ کلم و دلمه بادمجان از معروف‌ترین آنها هستند که بسته به فصل و منطقه، انواع مختلف این غذا را درست می‌کنند. برای تهیه دلمه در ابتدا برنج، گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزی‌های معطر را مخلوط کرده و آن را در برگ درخت مو یا برگ کلم می‌پیچند و یا بادمجان و فلفل دلمه‌ای را برش داده و داخل آن را پر می‌کنند.

 

معرفی بهترین رستوران‌های غذای دریایی باکو

کباب آذربایجانی Lyulya Kebab

کباب لیولیا یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب‌های آذربایجان است که یکی از پرطرفدارترین غذاهای باب میل ایرانی‌هاست. کباب آذربایجانی هم مانند کباب‌های ما با به سیخ کشیدن گوشت گوساله‌ای و پخته شدن بر روی زغال درست می‌شود که طعم لذیذی دارد.

ماهی شکم پر آذربایجانی Baliq

ماهی یا بالیق در زبان آذری یکی از غذاهای خوشمزه‌ای است که بهتر است حتما در باکو میل کنید. از آنجایی که باکو در کرانه دریاچه خزر قرار گرفته، خوردن غذاهای دریایی این شهر لذت دیگری دارد. اگر در رستوران بالیق سفارش دهید، آن را با لیمو و سبزی مزه‌دار کرده و به صورت سرخ شده یا کبابی به همراه سس آلوی ترش سرو می‌کنند که هر دو نوع آنها خوشمزه هستند.

لاوانگی یا مرغ شکم پر آذربایجانی Lavangi

آذربایجانی‌ها برای تهیه لاوانگی یک مرغ درسته را آماده کرده و برای پخت آن از پیاز سرخ کرده، گردو، کشمش، آلو، آجیل، انار و سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند. لاوانگی یا لاوانجی غذای لذیذی است که با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار است. در واقع آذری‌ها در بیشتر غذاهای خود از سبزیجات معطر و آجیل‌ها استفاده می‌کنند تا طعم بهتری به آن دهند.

 

بهترین غذاهای آذری در رستوران‌های باکو

پیتی Piti

برای پخت پیتی از گوشت بره استفاده می‌شود که باسبزیجات و ادویه به همراه سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در ظروف سفالی سنتی به ‌آرامی پخته می‌شود و بسیار مقوی است. این غذا تا حدودی به آبگوشت ایرانی شباهت دارد و در بهترین رستوران‌های باکو می‌توانید آن را سفارش دهید.

دوشبارا Dushbara

دوشبارا به نوعی کوفته‌های کوچکی هستند که به شکل توپ‌های خمیری با موادی مثل گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز و نعناع درست می‌شوند و آن را با آب گوشت سرو می‌کنند. طعم این غذا شباهت زیادی به دامپلینگ یا موموی نپال یا مغولی، گایوزای ژاپنی یا ماندوی کره‌ای دارد و از لحاظ ظاهری شبیه به مانتی ترکیه‌ای و راویولی ایتالیایی است.

دوگا یا آش دوغ آذربایجانی duga

آش دوغ یکی از آش‌های محبوب ایران است که در اردبیل و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، مازندران و دیگر نقاط کشور پخت می‌شود. این غذا که از برنج، نخود، سبزیجات تازه و دوغ درست و به صورت گرم سرو می‌شود و در کشور آذربایجان هم طرفداران بسیار دارد و در باکو به زبان آذری به آن دوگا می‌گویند.

 

بهترین رستوران‌های ایچری شهر

ساج آذربایجانی Saj

ساج یک غذای گوشتی است که معمولاً همراه با سبزیجات و به شکل سنتی در داخل یک ظرف مسی یا چدنی بر روی آتش و در حال پخت به سر میز می‌آید. بیشتر مردم این غذا را با گوشت بره می‌پزند و دوست دارند اما برخی از آنها با ماهی یا مرغ هم درست می‌کنند. در واقع ساج آذربایجانی در رستوران‌ها به شکل گوشت خرد سرخ شده به همراه سبزیجات تزیین شده در دور تا دور ظرف با نان لواش سرو می‌شود.

پنیرهای آذربایجان Pendir

پنیر موتال Motal Pendiri شباهت زیادی به پنیر فتا دارد. پنیری سفید که از شیر بز یا شیر گوسفند و در داخل پوست گوسفند درست می‌شود. چند روز طول می‌کشد که این پنیر خشک شود. پنیر دودی نوع دیگری از پنیر محلی است که نمکی است و طعم دودی دارد. پنیر یقنادزور نیز به خاطر بوی عجیب و خوبش مشهور است و با پنیر هور رقابت می‌کند. این پنیر به خوبی نمک‌سود و با آویشن خشک مخلوط شده سپس درون گلدان‌های سفالی قرار داده شده و در آن با موم بسته می‌شود. سپس به مدت شش ماه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد تا آماده خوردن شود.

شربت آذربایجانی Azerbaijani Sherbet

یکی از نوشیدنی های محبوب آذربایجان شربت است که مثل چای نوشیدنی ثابت این کشور به حساب می‌رود. آذری‌ها معمولا شربت را از توت فرنگی یا نعنا درست می‌کنند. به طور مثال شربت سبز رنگ از نعنا و شکر تهیه می‌شود و شربت قرمز رنگ هم از توت فرنگی یا میوه‌های مشابه و یا گل سرخ درست می‌شود که طعم بسیار خوبی دارد و خوش عطر است.

 

۴ رستوران عالی با قیمت مناسب در باکو

شیرینی‌های آذربایجان

شیرینی‌های معروف آذربایجان را در سفر به باکو از دست ندهید. هر کدام از آنها ارزش چشیدن دارند. یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها بین ما ایرانی‌ها، ترک‌ها و آذری‌ها باقلوا Baghlava است. اما در هر کدام از این کشورها کمی متفاوت‌تر پخت می‌شود. مردم آذربایجانی هم باقلوا را به شیوه مرسوم و شبیه به ما درست می‌کنند. خمیر هزار لایه، تخم مرغ، شهد شیرین، زغفران و آجیلی مثل پسته، گردو یا فندق. در واقع آنها باقلوا را برای نوروز که با آمدن فصل بهار برپا می‌شود، می‌پزند. باقلوای آذری هم با شباهت زیادی به باقلوای ترکی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها به شمار می‌رود که طعم شیرین و لذیذی دارد و می‌توان به عنوان عصرانه آن را با چای سیاه میل کرد. بادام بورا هم نوع دیگری از شرینی‌های آذری به شمار می‌رود که چون عسل ندارد، از باقلوا کم شیرین‌تر است. داخل بادام بورا را با شکر قهوه ای، بادام، هل و وانیل پر می‌کنند. یکی دیگر از شیرینی‌ها یا دسرهای خوشمزه آذربایجان حلوا Halva است. آذری‌ها حلوا را از موادی همچون آرد، روغن و مغز آجیل خرد شده درست می‌کنند و گاهی برای شیرینی آن از عسل استفاده می‌کنند که طعمی شبیه به سمنو دارد و به سامانی حلوا نیز معروف است. این طعم نسبت به حلواهای ایران و کشورهای دیگر طعمی منحصر به فرد دارد که باعث می‌شود این خوراکی خوشمزه را در سفر به باکو امتحان کنید. قطاب در ایران یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها محسوب می‌شود که طعم خاص و خوشمزه خود را دارد. قطالب یزد و کرمان نیز معروف‌ترین‌ها در دنیاست. از آنجا که شباهت فرهنگی ایران و آذربایجان بسیار است، در باکو هم شیرینی قطاب آذربایجانی Qutab درست می‌کنند. هر چند با توجه به فاصله‌ها طعمی متفاوت با قطاب ایرانی دارد. آنها از خمیر نازکی که شبیه نان گرد است برای تهیه قطاب استفاده می‌کنند و داخل آن را با مغز آجیل و عسل پر کرده و آن را تفت می‌دهند و روی آن را با دارچین تزئین می‌کنند. النی نیز نام دسری است که شبیه چورچخلای گرجستانی بوده اما بسیار نرم‌تر است. این دسر از بادام‌زمینی، هلوی یا میوه‌های دیگری مثل سیب، گلابی، زردآلو، انجیر خشک شده، آب انگور، دارچین و هل درست می‌شود.

ترشی‌های آذربایجان

یکی از طعم‌دهنده‌های خوشمزه کنار غذا ترشی‌های متنوع است که در کشورهای مختلف درست می‌شود. چند نوع ترشی آذربایجانی که شما ممکن است در منوی رستوران‌ها با آن مواجه شوید و یا وقتی بپرسید کنار غذایتان بیاورند، ترشی گیلاس‌ و خیار گابالا است. ترشیجات در رستوران‌های باکو معمولا از گابالا آورده می‌شوند. ترشی‌ خیارهای سفید تازه‌ای که در آب ‌نمک طعم می‌گیرد و ترد و خوشمزه می‌شود. گیلاس‌ها هم معمولا بدون ادویه و فقط با نمک و سرکه تبدیل به ترشی می‌شوند و در کنار یک غذای گوشتی آذربایجانی لذتی دو چندان به غذا می‌بخشد.

 

معرفی رستوران سنتی فایتون در باکو

۱۷ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران