معرفی ۱۰ مسجد دیدنی در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی ۱۰ مسجد دیدنی در باکو

مسجدها همیشه به عنوان یک بنا با معماری زیبا جهت پرستش خدا شناخته شده‌اند. کم و بیش تمامی مساجد دارای سبک معماری و ساختار یکسانی هستند. اما در این میان برخی از آن‌ها از زیبایی و شکوه خیلی بیشتری برخوردار هستند. کشور آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای مسلمان جهان حدود ۲۱۶۶ مسجد را در خود جای داده‌اند. اما در میان آنها ۱۰ تا از این مساجد به مرور زمان در بین گردشگران و بومیان اهمیت زیادی را پیدا کرده‌اند. طبق این گفته ما نیز در این مقاله شما علاقه‌مندان و مسافران تور باکو را با این مساجد آشنا می‌کنیم.

 

مسجد محمد یا مسجد سینیگالا (Muhammad Mosque )

 مسجد محمد یا مسجد سینیگالا مسجدی است که در قرن یازدهم در شهر قدیمی باکو ساخته شده است. Siniggala به معنای مناره آسیب دیده بوده و اشاره به مناره خراب شده این مسجد دارد. علت آسیب دیدن این مناره به دلیل اصابت گلوله‌های روسی به آن در طول تاریخ است. مسجد محمد اولین بنا در آذربایجان به شمار می‌رود که مربوط به اسلام است. علاوه بر ارزش معنوی این مسجد از سبک معماری بسیار با ارزشی نیز برخوردار است.

 

یانار داغ، دیدنی‌ترین کوه باکو در آذربایجان

مسجد جامع (Palatial mosque)

مسجد جامع یکی دیگر از دیدنی‌ترین مسجدهای باکو می‌باشد که به قرن پانزدهم تعلق دارد. این مسجد بخشی از مجموعه کاخ شیروانشاه باکو محسوب شده و سالانه مورد بازدید شمار زیادی از مسافران قرار می‌گیرد. مسجد دارای شکلی مستطیلی بوده و شامل یک سالن کوچک، نمازخانه کوچک برای زنان و اتاق‌های مخصوص است. علاوه بر سبک معماری زیبا مسجد جامع از چشم‌انداز بسیار چشم‌گیری نیز برخوردار است.

مسجد جمعه (Juma Mosque)

مسجد جمعه از دیگر مساجد معروف واقع در باکو است. این مسجد در قرن ۱۲ میلادی در محل معبد آتش پرستان ساخته شده است. کتیبه‌ای در مسجد قرار گرفته که نشان بر بنا شدن آن به دستور امیر شرف الدین محمود دارد. برای بازدید از این مسجد گردشگران باید به سمت ایچری شهر باکو بروند و از آن دیدن کنند. این مسجد به دلیل اهمیت بسیار بالایی که در تاریخ باکو داشته بارها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است.

 

معرفی برج‌های شعله در باکو

مسجد بی بی حیبت (Bibi-Heybat Mosque)

 مسجد بی بی حیبت یک مسجد تاریخی در باکو بوده و در لیست دیدنی‌ترین مسجدهای باکو قرار گرفته است. این بنا در دهه ۱۹۹۰ ساخته شده است. البته شکل کنونی مسجد در اصل بازآفرینی مسجدی با همین نام است که به قرن سیزدهم تعلق داشته و توسط شیروانشاه فرخزاد دوم بنا شده و در سال ۱۹۳۶ توسط بلشویک‌ها به طور کامل تخریب شد. این مسجد امروزه مکانی مقدس و معنوی بین مسلمانان منطقه و یکی از آثار مهم معماری اسلامی در آذربایجان به شمار می‌رود. بسیاری از بومیان مسجد بی بی حیبت را با نام مسجد فاطمه نیز می‌شناسند.

مسجد میر موثوم آقا (Mir Movsum Aga mosque)

از دیگر بناهایی که می‌توان نام آن را در بین دیدنی‌ترین مسجدهای باکو آورد مسجد میر موثوم آقا است. این مسجد در منطقه ای به نام "قبرستان قدیمی" در شهر شوالان باکو واقع شده است. در مرکز این مجموعه مقبره میر موثوم زاده قرار گرفته است. این شخص در زمان حیات خود به دلیل درستکاری، اعتقادات قوی معنوی و مهربانی شهرت زیادی داشت. بعد از مرگ وی او را در این مکان دفن کرده و به مرور مریدانش مسجدی در همین نقطه بنا کرده‌اند.

 

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

مسجد الشهدا (The Mosque of the Martyrs)

 مسجدالشهدا (ع) که در بین مردم به مسجد ترکی معروف شده در شهر باکو و در مجاورت مسیر شهدا قرار گرفته است. این مسجد در اوایل دهه ۱۹۹۰ با کمک دولت ترکیه ساخته شد. در حال حاضر از این مسجد به عنوان محل اجرای برنامه‌های رسمی مذهبی وابسته به سفارت ترکیه استفاده می‌شود.

مسجد مرتضی مختاروف (Murtuza Mukhtarov Mosque)

ساخت مسجد مرتضی مختاروف در سال ۱۹۰۱ توسط ساکنان محلی باکو آغاز شد. اما به دلیل کمبود مواد و بودجه ساخت و ساز آن به حالت تعلیق درآمد. در نهایت ساکنان از مرتضی مختاروف کمک مالی خواستند. به دنبال این درخواست مختاروف چندین معمار استخدام کرد و هزینه ساخت را به عهده گرفت. بالاخره بعد از ۸ سال ساخت آن به پایان رسید.

 

زیباترین پارک‌ها و نقاط سرسبز باکو

مسجد حاجی جواد (Haji Javad mosque)

مسجد حاجی جواد مسجدی است که در باکو و در منطقه جسامالی واقع شده است. در این مسجد سه عدد کتیبه قدیمی وجود دارد که طبق نوشته‌های روی این کتیبه می‌توان متوجه شد مسجد در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است. علت نامگذاری به این نام نیز ساخت آن توسط تاجری به نام حاجی جواد بود. در زمان اتحاد جماهیر شوروی بنای مسجد به مهد کودک و محل زندگی تبدیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مسجد از نوبازسازی شده و درهای آن دوباره به روی مومنان گشوده شد.

مسجد تازه پیر (Taza Pir Mosque)

یکی دیگر از دیدنی‌ترین مسجدهای باکو مسجد تازه پیر نام دارد که در سال ۱۹۰۵ توسط یک زن مسلمان خیر ساخته شد. در ابتدا در این مکان مقبره‌ای متعلق به ابو سید عبدالله از علما و مقدسین اسلامی قرار داشت. بنای این مسجد اولین بنای مذهبی بود که در آن زمان از سنگ سفید ساخته شد. بازدید کنندگان می‌توانند تلفیقی از  سبک معماری شرقی و اسلامی را با زیبایی هر چه تمام در آن مشاهده کنند.

 

مسجد حیدر (Heydar Mosque)

مسجد حیدر از جمله جدیدترین مساجدی است که می‌توان از آن به عنوان دیدنی‌ترین مسجدهای باکو یاد کرد. این بنا در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ تاسیس شده است. نمای ساختمان مزین به سنگ‌های مخصوص و بسیار زیبایی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد ساخت. همچنین آیاتی از قرآن در کناره‌های گنبدها نوشته شده که زیبایی و شکوه بیشتری به آن بخشیده است. این ساختمان به نیروی اجرایی شهر باکو وصل است و بر اساس مقررات مربوط به آن اداره می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های باکو برای خوردن غذاهایی به یاد ماندنی

۱۳ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران