دیدنی‌ترین کلیساهای باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
دیدنی‌ترین کلیساهای باکو

باکو قلب تپنده آذربایجان بوده و شهری پر شور و هیجان و شاد به حساب می‌آید. به همین دلیل اغلب گردشگران آذربایجان سفر به باکو را در الویت خود قرار می‌دهند. اما چه چیزی باعث شده تا باکو به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا و به خصوص ایرانیان تبدیل شود؟ قبل از هر چیزی می‌توان گفت که این شهر در فاصله بسیار کمی از ایران قرار داشته و مسافران تور باکو می‌توانند به صورت زمینی و هوایی سفر کنند. در مرحله بعدی نیز شما می‌توانید در این سفر از سواحل زیبای خزر بهره برده و از تفریحات ساحلی و دریایی لذت ببرید. همچنین باکو به عنوان قدیمی‌ترین شهر آذربایجان دارای تاریخچه‌ای غنی بوده و توریست‌ها فرصت بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی متعددی را خواهند داشت. در این مقاله معرفی کلیساهای باکو را هدف قرار داده‌ایم. برای آشنایی با آن‌ها شما را به همراهی ما تا انتهای این مطالب دعوت می‌کنیم.

 

کلیسای میکائیل آرکانجل در باکو، آذربایجان (Church of Michael the Archangel at Baku, Azerbaijan)

کلیسای ارتدکس میکائیل آرکانجل در منطقه یاسامال باکو واقع شده است. کلیسای میکائیل آرکانجل یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های ارتدکس و یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر باکو است. این کلیسا که در سال ۱۸۴۰ ساخته شد، یک مکان عبادت نظامی محسوب می‌شد. طبق نسخه ۳۹ روزنامه قفقاز در سال ۱۸۵۵، این کلیسا توسط مقامات عالی رتبه اداره دریانوردی خزر به افتخار رئیس ناوگان و داوطلبان روسیه ساخته شده است. نمازخانه آن در ابتدا شبیه عرشه کشتی و تابع ناوگان دریای خزر بود. در این دوره معبد را کلیسای ناوگان به روسی (Flotskaya) می‌نامیدند. این کلیسا به سبک پسکوف ساخته شده است. گفته می‌شود در سال ۱۸۷۳ ساختمان کلیسا به گردان باکو و بعداً به هنگ سالیان منتقل شد. در سال ۱۸۷۵ نیز مدیریت آن به اداره اپرشیال واگذار شد.

بازسازی ساختمان کلیسا با موافقت کشیش اعظم اداره نظامی در سال ۱۸۹۱ آغاز شد و تعمیرات در نوامبر ۱۸۹۲ به پایان رسید. کار بازسازی و تعمیر توسط شورای مقدس تأمین مالی شد و هزینه آن ۲۲۰۰۰ روبل بود. تمام طراحی‌های بازسازی توسط هنرمند Ems انجام شده و زیبایی منحصر به فردی دارد که هر توریستی را مجذوب خود می‌کند. مراسم تقدیس در معبد تازه بازسازی شده در ۱ نوامبر ۱۸۹۲ به افتخار فرشته مایکل توسط کشیش کلیسای نیکلاس و کشیش بزرگ الکساندر واسیلیویچ یونیسکی همراه با مجلس روحانی برگزار شد. تعدادی آیکون در کلیسا وجود داشت که در میان آنها نمادهای سنت الکسیس متروپولیتن مسکو و نمادهای مادر الهی بیش از همه برجسته بودند. این نمادها به عنوان هدیه توسط صومعه پانتلیمون آتوس به هنگ سالیان فرستاده شده بود. فقط یک محراب (میز کوچکی که در کلیساها برای اجرای برخی مراسم مذهبی گذاشته شده بود) به نام سنت میکائیل در کلیسا وجود داشت.

در ۸ نوامبر ۱۸۹۹، نمادی به نام فرشته میکائیل مقدس به کلیسا هدیه داده شد. این نماد به عنوان حامی هنگ سالیان در نظر گرفته می‌شد. این کلیسا توسط مقامات شوروی در سال ۱۹۳۶ تعطیل و به خوابگاه تبدیل شد. پس از پیروزی بر فاشیسم، ساختمان کلیسا در سال ۱۹۴۶ دوباره به جامعه ارتدکس روسیه بازگردانده شد. اگر به دنبال کلیسایی زیبا و در عین حال تاریخی هستید توصیه می‌کنیم بازدید از این بنا را در سفر با تور باکو از دست ندهید.

 

همه چیز درباره مرکز حیدر علی اف باکو

 

کلیسای مر به دستان مقدس در باکو، آذربایجان (The Holy Myrrh Bearer Women Cathedral At Baku, Azerbaijan)

کلیسای مر به دستان مقدس در باکو از دیگر بناهای دیدنی در باکو است. در حال حاضر، چهار کشیش و سه شماس در این کلیسا خدمت می‌کنند تا نیازهای مذهبی جامعه ارتدکس را برآورده کنند. این کلیسا توسط معمار M. F. Verzhbitsky  به سبک روسی طراحی گردید و در سال ۱۹۰۹ با کمک مالی شخصی میلیونر و نیکوکار به نام حاجی زینال الدین تقیف ساخته شد. در مراسم افتتاحیه کلیسا، شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی آن زمان، از جمله کنت ورونتسوف داشکوف، نایب السلطنه قفقاز تزار روسیه، حضور داشتند و همین موضوع ارزش و اهمیت دو چندانی به آن بخشید. در دوران حکومت شوروی، این کلیسا یکی از اولین عبادتگاه‌هایی بود که تعطیل شد و سر کشیش آن را تیرباران کردند. این کلیسا در زمان رژیم کمونیستی به یک انبار تبدیل گردید و سپس در اختیار ورزشکاران قرار گرفت تا به عنوان سالن ورزشی از آن استفاده کنند.

در جریان حوادث خونین ژانویه ۱۹۹۰ سقف کلیسا مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. در نتیجه سقف به طور کامل تخریب شد و دیوارها ترک برداشتند. بعدها با فروپاشی دولت شوروی و به استقلال رسیدن آذربایجان این کلیسا نیز مورد نوسازی و مرمت قرار گرفت. کار بازسازی و تعمیر معبد با مساعدت و عنایت اسقف باکو و دیگر کشورهای اطراف دریای خزر انجام شد. در مراسم افتتاحیه دوباره این کلیسا حیدر علی اف رئیس جمهور سابق، اعضای دولت، نمایندگان سفارت و رهبران جوامع مذهبی حضور داشتند. این کلیسا بخش‌هایی از بدن خشک شده سنت بارتولومئو، که یکی از قهرمانان آن دوران و حامی شهر بود را نگه‌داری می‌کند.

 

۱۰ کار باورنکردنی در باکو

 

کلیسای ولادت مریم مقدس در باکو، آذربایجان (The Church of the Nativity of the Blessed Virgin Mary At Baku, Azerbaijan)

کلیسای ولادت مریم مقدس، تابع کلیسای باکو بوده و به سبک بازیلیکا شکل و به لطف کمک‌های مالی خیرین در سال ۱۸۹۶ ساخته شد. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱، کارهای بازسازی در کلیسا تحت مراقبت اسقف اسقف باکو و اسقف خزر الکساندر ایشین انجام شد. این کلیسا دارای یک کتابخانه غنی از ادبیات ارتدکس و یک مدرسه برای کودکان است که تنها یکشنبه‌ها دایر می‌شود. همچنین یک اتاق غذاخوری خیریه است که افراد بی‌بضاعت می‌توانند در آنجا شکم خود را سیر کنند. گردشگران تور باکو در حین بازدید از این کلیسا فرصت گشت و گذار در محوطه آن خواهند داشت.

 

کلیسای مریم باکره مقدس در باکو، آذربایجان (The Church of Holy Virgin Mary’s At Baku, Azerbaijan)

مورد بعدی از دیدنی‌ترین کلیساهای باکو که درهای آن به روی گردشگران باز است، کلیسای مریم باکره مقدس نام دارد. این کلیسای دیدنی در خیابان شمیل عزیزبایوف در باکو واقع شده است. کلیسای کاتولیک مادر مقدس در ۷ مارس ۲۰۰۸ افتتاح گردید و جز کلیساهای تازه تاسیس در باکو به شمار می‌رود. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مراسم افتتاحیه شرکت کرد و این کلیسا با نهایت شکوه افتتاح گردید. این کلیسا بر اساس طرح پائولو روجیرو، استاد دانشگاه معماری ناپل و معمار ارشد باکو، عکیف عبدالله‌اف ساخته شده وشما می‌توانید در جای جای آن اوج هنر و ظرافت او را مشاهده کنید.

باتوجه به تازه ساخت بودن این کلیسا می‌توان آن را در دسته کلیساهای سبک مدرن قرار داد که در زمینی به مساحت ۱۲۵۶ متر مربع ساخته شده است. کلیسای مریم باکره مقدس مجهز به سیستم‌های گرمایش، تهویه و اطفاء حریق بوده و گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که دوست دارند از یک کلیسای جدید و مدرن دیدن کنند. بر سردر ورودی ساختمان پلاکی وجود دارد که تاریخ تاسیس و اسامی معماران و شرکت ساختمانی را نشان می‌دهد. این کلیسا ظرفیت پذیرش ۳۰۰ نفر را دارد و جامعه مسیحی باکو اغلب مراسم‌های مذهبی خود را در آنجا برگزار می‌کنند.

 

معرفی بازارها و مراکز خرید باکو

 

کلیسای لوتری ناجی در باکو، آذربایجان (The Evangelic-Lutheran church At Baku, Azerbaijan)

آخرین مورد از برترین کلیساهای باکو که در طول سفر خود فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، کلیسای لوتری ناجی نام دارد. این کلیسا دارای تاریخچه‌ای قدیمی بوده و با زبان آلمانی به نام (Erlöserkirche) نیز شناخته می‌شود. همچنین عده‌ای آن را کلیسای انجیلی – لوتری نیز می‌نامند. این کلیسای دیدنی در سال‌های ۱۸۹۶ - ۱۸۹۹به سبک نئوگوتیک بر اساس طرح معمار آلمانی آدولف ساخته شد. به منظور بنیان گذاری کلیسا مراسم بزرگی در ۲۱ مارس ۱۸۹۶ برگزار شد که اشخاص مهم و سرشماری از آن دوران در این جشن حضور داشتنند. این کلیسا به لطف کمک‌های خیریه جامعه مسیحیت، از جمله برادران نوبل، ساخته شد و هزینه آن ۷۰۰۰۰ روبل بود.

در ۲۴ ژوئن ۱۸۹۸، یک صلیب طلایی هظیمی بر بالای برج کلیسا قرار داده شد که گفته می‌شود هزینه‌ای در حدود ۱۵۰۰۰ روبلی برای آن پرداخت گردید. این کلیسا در سال ۱۹۰۰ برای اولین بار میزبان کنسرت ارگ مذهبی شد. پس از آن، این گونه کنسرت‌ها به یک سنت تبدیل گردید و تا سال ۱۹۲۸ ادامه یافت. در سال‌های استقلال این کلیسا با تصمیم هیئت وزیران به عنوان تالار موسیقی مجلسی و ارگ نامگذاری شد و تابع تالار فیلارمونیک آکادمیک دولتی آذربایجان شد. در نهایت نیز در سال ۲۰۱۰، با توجه به اهمیت ساختمان تالار موسیقی مجلسی و ارگ به عنوان یک بنای تاریخی و معماری و یک مرکز فرهنگی، رئیس جمهور الهام علی اف دستور مرمت این بنا را امضا کرد. در آن سال یک میلیون منات از صندوق ذخیره رئیس جمهوری آذربایجان برای اجرای مرمت این بنا اختصاص یافت.

پس از یک سال بازسازی، رئیس جمهور الهام علی اف و بانوی اول مهریبان علیوا در مراسم افتتاحیه ساختمان کلیسا شرکت کردند. این تعمیرات با حساسیت هر چه تمام توسط متخصصان آذربایجانی انجام شد تا سبک اصیل و منحصر به فرد بنا حفظ شود. بدون اغراق می‌توان گفت که این ساختمان یکی از زیباترین نمونه‌های معماری سنتی گوتیک آلمان است. در حال حاضر این کلیسا به عنوان تالار موسیقی مجلسی و ارگ تالار فیلارمونیک آکادمیک دولتی آذربایجان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر تنها یک کلیسا برای بازدید در تور باکو انتخاب کنید آن باید کلیسای لوتری ناجی در باکو باشد.

 

سفری جذاب با کودکان به باکو

 

منبع

 

۰۹ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران