گشت و گذار در میدان چارلز آزناوور

جاذبه‌های گردشگری ایروان
گشت و گذار در میدان چارلز آزناوور

در مورد تور ارمنستان صحبت‌ها عموما مختصر و مفید است، اما در اشتباهید اگر تصور کنید تمام شهر تاریخی و دیدنی ایروان، پایتخت ارمنستان در چند بند خلاصه می‌شود و دیگر کاری در این شهر نخواهید داشت. یکی از جاهایی که باید در تور ایروان ببینید اما کم‌تر از آن صحبتی به میان می‌آید میدان چالز آزناوور است. چالز آزناوور هنرمندی شناخته شده و بین‌المللی و یک دو رگه فرانسوی ارمنی بود. او فردی قدرمتند و هنرمندی به حق شایسته بود که مجله تایمز در سال ۱۹۹۹ آن را هنرمند قرن خواند. در ایروان به پاس بزرگداشت وی میدانی به نام او کرده‌اند که گالری‌ها و کافه‌های اطرافش پاتوق جوانان شده است.

 

درباره چارلز آزناوور

او هنرمندی ارمنی است که سال‌ها در اروپا و در فرانسه زندگی کرد، اما این موضوع هرگز باعث نشد تا از عشق و علاقه‌ای که به وطن خود داشت کم شود. او خواننده‌ای فوق‌العاده بود که ترانه‌های عاشقانه و ملایمش به سراسر دنیا نفوذ پیدا کرد. البته موسیقی تنها حیطه فعالیت او نبوده و دستی هم در سینما داشته و با هنرمندان و کارگردان مشهوری همکاری کرده است و تمام این‌ها جدا از کتاب‌هایی است که در طول عمر خود چاپ کرده است. خانواده چارلز از افراد زنده مانده از نسل کشی ارامنه بودند که به فرانسه مهاجرت کردند. از آنجایی که پدر او در کافه کار می‌کرد چارلز از سنین پایین خوانندگی را شروع و کرد و این مسیر را ادامه داد تا اینکه کم کم به شهرت رسید. وی در طول فعالیت خود ۹۱ آلبوم موسیقی و ۱۲۰۰ ترانه به یادگار گذاشت. یکی از موضوعاتی که باعث محبوبیت هرچه بیشتر این هنرمند شده این است که خانواده او افرادی نوع دوست بودند و در زمان جنگ جهانی به یهویان و ارامنه کمک می‌کردند تا از دست نازی‌ها فرار کنند. همین فعالیت‌های بشردوستانه باعث شده که در نهایت چارلز آزناوور جایزه والنبرگ را از آن خود کند.

 

یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان

درباره میدان چارلز آزناوور

خیابان معروف آبوویان، به یاد شاعر و نویسنده ملی ارمنستان به این نام درآمده است. در این خیابان قدیمی میدانی کوچک قرار داشته که نام همین نویسنده آبوویان نامیده می‌شد اما در سال ۲۰۰۱ به مناسبت دهمین سالگرد استقلال ارمنستان نام این میدان به چارلز آزناوور هنرمند نامی و آوازه خوان ارمنی چارلز آزناوور تغییر اسم داد. اگرچه میدان آرناوور میدانی قدیمی و کوچک است اما دور تادور آن را جاذبه‌های دیدنی فرا گرفته که قابلیت این را دارند تا شما را سرگرم کنند. یکی از چیزهایی که در این میدان توجهات را به خود جلب می‌کند صفحه شطرنج بزرگ آن است. در ادامه نگاهی به نقاط برجسته و دیدنی این میدان و اطراف آن می‌اندازیم.

موزه چارلز آزناوور

با حمایت‌های دولت برای زنده نگه داشتن نام این هنرمند مشهور در سال ۲۰۰۷ افتتاح موزه کلید خورد و در نهایت در سال ۲۰۱۱ این موزه به نام وی و با حضور شخص آزناوور افتتاح گردید. نکته مهم این که در افتتاحیه این موزه چهره‌های سرشناس سیاسی وقت همچون رییس جمهور حضور داشتند. از ویژگی‌های شگفت انگیز این موزه راهنمای صوتی آن با صدای چارلز آزناوور است. در این موزه شما می‌توانید خط زمانی زندگی چارلز را دنبال کرده و انواع ابزارهای موسیقی قدیمی، صفحات گرامافون و عکس‌هایی از زندگی او را تماشا کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و خلاقه موزه کارگاه آموزش زبان فرانسوی با ترانه‌های آزناوور است.

 

محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ارمنستان

سینما مسکو

این سینما که بزرگ‌ترین سینمای ایروان محسوب می‌شود در دوره شوروی ساخته شد. در اصل حکومت شوروی کلیسای زیبای سنت پل و پیر ایوان را خراب کرد و این سینما را جای آن ساخت. جشنواره سالانه زردآلوی طلایی همه ساله در سالن این سینما برگزارمی‌شود و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می‌کشاند. اولین فیلمی که در سال ۱۹۳۶ در این سینما پخش شد پیپو بود. البته چیزی که امروز می‌بینیم نسخه چند بار بازسازی شده از این سینما است که به مرور گسترش پیدا کرده و یا بخش‌های قدیمی مرمت شده است.

دیگر جاذبه‌های اطراف میدان چاراز آزناوور

میدان آزناوور در منطقه‌ای فوق‌العاده قرار گرفته که دور تا دور آن را جاذبه‌های مختلفی احاطه کرده‌اند. گالری هنری دالان، مجسمه آرنو باباجانیان و کلیسای کاتوقایک (کلیسای مادر مقدس) تنها بخشی از آن چیزهایی هستند که در گشت و گذار این میدان خواهید یافت.

 

راهنمای کامل کمپ زدن در ارمنستان

بهترین رستوران‌های نزدیک به میدان چارلز آزناوور

یکی از نزدیک‌ترین رستوران‌هایی که عاشقان فست فود می‌توانند در گشت و گذار در این میدان به آن بروند فست فود باگت اند کو است. همچنین رستوران لواش و اچ بی ارمنیا برای غذاهای اصیل ارمنی شهرت بسیاری دارند.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران