کلیسای باگراتی کوتایسی، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
کلیسای باگراتی کوتایسی، گرجستان

کوتایسی از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری در گرجستان به حساب می‌آید. شهری در کنار رودخانه ریونی که هر چه از زیبایی‌های آن برایتان بگوییم کم گفته‌ایم. اما یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در سفر به کوتایسی می‌توانید از آن بازدید کنید، کلیسای بسیار معروف باگراتی است. کلیسایی که خیلی‌ها در تور گرجستان، برای دیدنش به این بخش از کشور می‌آیند. برای این که بیشتر با این کلیسا و نحوه‌ی رفتن به کوتایسی از تفلیس آشنا شوید، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

 

آشنایی با کلیسای باگراتی

همانطور که گفتیم، کلیسای باگراتی در کوتایسی و در استان ایمرتی واقع شده است. جایی بر بلندای تپه‌ی اوکیمریونی که باعث می‌شود، وقتی در کنارش می‌ایستید، نمایی زیبا از شهر زیر پایتان باشد. این کلیسا با رنگ آبی خاص سقفش و معماری آن که اگر چه شبیه به خیلی دیگر از کلیساهای تاریخی گرجستان است، اما نکات منحصر به فردی نیز دارد، در سال ۱۰۰۳ میلادی و در زمان فرمانروایی باگرات سوم ساخته شده است..

این عبادتگاه نقش مهمی در تاریخ زمان سلطنت این فرمانروا ایفا می‌کرده و زمانی باگرات سوم، خیلی از اشخاص مهم مذهبی از سراسر کشور را به این محل فراخواند و به نوعی اتحاد را در میان مردمش رواج داد. به همین دلیل حالا هم کلیسای باگراتی به عنوان یکی از نمادهای مهم تاریخی در گرجستان برشمرده می‌شود و در سال ۱۹۹۴ نیز به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

معماری کلیسای باگراتی

کلیسای باگراتی از آن دست کلیساهایی است که معماری سه بخشی داشته و یک گنبد کوچک در بالاترین نقطه از آن نصب شده است. ساختاری که بارها در دیگر کلیساهای تاریخی گرجستان دیده‌ایم. سه بخش سازه‌ی این بنا دقیقا زیر گنبد به هم می‌رسند، به شکلی که وقتی زیر گنبد می‌ایستید تا سقف فضای خالی بوده و به راحتی می‌توانید تا بالا را مشاهده کنید.

طراحی داخلی بنا همچون چیزی که از بیرون می‌بینید، زیبا و خاص است. دیوارها و کف با موزاییک تزیین شده‌اند و درهایی که برای آن در نظر گرفته شده با کنده‌کاری‌هایی دیدنی، به جذابیت این محل اضافه کرده‌اند.همچنین نقاشی‌های مختلف دیواری نیز در آن‌جا به چشم می‌خورند که دیدن آن‌ها را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

چطور به کلیسای باگراتی برویم؟

برای این که از کلیسای باگراتی دیدن کنید، باید به کوتایسی بروید. اگر تور تفلیس را برای سفر به گرجستان انتخاب کرده‌اید، چندین راه برای رفتن به کوتایسی وجود دارد. شما می‌توانید هم از طریق قطار، هم به وسیله اتوبوس، ماشین‌های شخصی و یا حتی مینی بوس به این شهر رهسپار شوید. این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود و با ماشین چیزی نزدیک به سه ساعت و ربع به طول خواهد کشید. قطار ارزان‌ترین راه برای رفتن به کوتایسی است، اما مسیر ۵ ساعت طول خواهد کشید و اگر با مینی‌بوس به این مسیر بروید، ۴ ساعت در راه خواهید بود. هزینه‌ی این راه برای قطار ۲ تا ۶ یورو، مینی‌‌بوس ۳ یورو و تاکسی ۴۵ تا ۶۰ یورو خواهد بود.

وقتی به کوتایسی رسیدید، باید با تاکسی‌های شهری به محل کلیسای باگراتی بروید.

 

بازدید از ۲ کلیسای معروف در تفلیس

از دیگر دیدنی‌های کوتایسی نیز بازدید به عمل آورید

اگر زحمت رفتن به کوتایسی را به جا خریدید، حتما به سراغ دیگر دیدنی‌های این شهر نیز بروید. کوتایسی چندین صومعه و عبادتگاه دیگر نیز دارد که بازدید از آن‌ها را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. جاهایی همچون صومعه گلاتی، صومعه متسامتا، کلیسای خاربا و ... . همچنین شما می‌توانید از باغ گیاه‌شناسی بسیار معروف کوتایسی نیز بازدید کرده و از جاذبه‌های شهری آن‌جا نیز دیدن نمایید.

 

معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس

نکاتی که در زمان بازدید از کلیسای باگراتی باید بدانید

  • بهترین زمان برای بازدید از کوتایسی و کلیسای باگراتی اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است. در این مدت کوتایسی از نظر آب و هوایی در بهترین شرایط خود قرار می‌گیرد.
  • حتما تجهیزات عکاسی همراه داشته باشید چون هم کلیسای باگراتی و هم شهر کوتایسی از زیباترین مقاصد گرجستان برای عکاسی به حساب می‌آیند.
  • داشتن لباس و کفش راحتی ضروری است چون می‌توانید در اطراف کلیسا قدم زده و سراغی از دیگر کلیساها و دیدنی‌های شهر بگیرید و باید زیاد پیاده روی کنید.
  • کوتایسی شهری در حال رشد بوده و امکانات خیلی خوبی در آن پیدا می‌شود، پس اگر خواستید شبی را در این محل سر کنید، می‌توانید از میان چندین هتل بسیار خوب شهر جایی برای خود برگزینید.

۰۱ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران