بازدید از دره تندیس ها در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از دره تندیس ها در قشم

قشم جزیره‌ای در آب‌های نیلگون خلیج فارس است که همیشه مورد توجه توریست‌های ایرانی و کشورهای منطقه قرار داشت و دارد. اگرچه بازارهای ارزان فروشی قشم از دیرباز شهرت فراوانی داشته‌اند اما این جزیره با زیبایی‌های بی‌حدی پوشیده شده که هر بار که درباره قشم صحبت شود اسم یکی از آن‌ها را خواهید شنید دست آخر گویی این جزیره هرگز ته نخواهد داشت. یکی از جاهایی که در تور قشم حتما باید بازدید کنید دره تندیس‌ها است. وقتی تصاویر این دره را ببینید شاید فکر کنید چنین جایی در یکی از کشورهای خارجی است اما این دقیقا در ایران خودمان قرار دارد.

 

درباره دره تندیس‌ها

مردم بومی قشم، به خاطر شرایط طبیعی این جزیره داستان پردازهای خوبی هستند. داستان‌های عامیانه درباره دره ستارگان و یا دره تندیس بر رمز و راز این نقاط می‌افزاید. اگرچه در نهایت علم زمین شناسی گواهی می‌دهد تمامی این تشکیلات سنگی چه در دره تندیس‌ها و چه در دره ستارگان از تغییرات زمین در طول هزاران سال به وجود آمده است. شما می‌توانید این دره را در فاصله ۵ کیلومتری ساحل جنوبی قشم و در نزدیکی برکه خلف، از روستاهای فوق‌العاده منطقه پیدا کنید. اما چرا به این دره تندیس‌ها یا مجسمه می‌گویند؟ در طول سال‌ها فرسایش صخره‌ها امروزه ستون‌هایی بلند و قد علم کرده در برابر به وجود آمده که هر بازدیدکننده‌ای را سحر خود کرده و به فکر فرو می‌برد.

شاید از خود بپرسید چرا فرسایشی این چنین عجیب رخ داده است، باید بگوییم این قسمت از جزیره در اثر بیرون آمدن از آب و فرسایش شدید بخش‌های نرم‌تر خاک پدید آمده است. در واقع هر چقدر از ساحل دور می‌شوید شیب فرسایش خاک کاهش می‌یابد. برای روزی ماجراجویانه برنامه بریزید، به ساحل بروید، لوازم‌تان را بردارید به دیدن جنگل حرا در همان نزدیکی بروید و قایق سواری کنید، سپس به سمت دره تندیس‌ها بروید و تماشای طیف رنگ سبز و آبی را به ماسه‌های سرخ گره بزنید. منظره دره تندیس‌ها که بی‌شباهت به کاپادوکیا در ترکیه نیست از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم برشمرده می‌شود.

جغرافیای دره تندیس‌ها و پیدایش آن

جایی که امروزه به دره تندیس‌ها می‌شناسیم سابقا از نواحی مرتفع جزیره بوده بعد از بیرون آمدن از آن دچار فرسایش شدید خاک شد. اگر به سمت بام جزیره جلو بروید می‌بینید که فرسایش خواک کم‌تر و کم‌تر شده تا جایی بام قرار گرفته فرسایشی به چشم نمی‌خورد. درباره دره تندیس‌ها همچون دره ستارگان داستان‌ها و روایات زیادی وجود دارد. حتی از لحاظ ساختاری هم شباهت‌های زیادی دیده می‌شود با این تفاوت که دره ستارگان از مسیرهای تنگ و باریک و انبوه تشکیلات سنگی ساخته شده اما در دره تندیس‌ها ستون‌های سنگی با فاصله در وسعت بیشتری از زمین گسترده شده‌اند.

 

معرفی قلعه پرتغالی‌ها در قشم

جاذبه‌های دیدنی این دره

دره تندیس‌ها از ستون‌های سنگی تشکیل شده که روزگاری بخشی از کف دریا محسوب می‌شدند، جای که می‌ایستید و تنفس می‌کنید در سال‌های بسیار دور محل زندگی حیوانات آبزی و ماهی‌ها رنگی بوده به همین دلیل جدا از قضیه زیبایی‌ها فتوژنیک این دره، از لحاظ ترکیبات زمین شناسی این منطقه اطلاعات ارزشمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد. مخصوصا یکی از نقاز بسیار مورد توجه و نادر در این دره این است که غار نمکدان، دومین غار بزرگ دنیا در این دره دریایی قرار دارد. غار نمکدان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تور قشم است که تاکید می‌کنیم هر مسافری از آن بازدید کند. در اطراف دره بگردید و عکس‌های زیبا بگیرید، از غار نمک دیدن کنید و برای یافتن تشکیلات بی‌نظیر سنگی از ساحل کمی دور شوید تا بتوانید از سازه‌های بی‌نیر فرسایشی دیدن کنید که هر کدام‌شان در عین بی‌شکلی شبیه به اشیا و حیوانات مختلفی هستند.

توصیه می‌کنیم در بازدید از این دره طوری برنامه ریزی کنید که چند جاذبه منطقه را دیدن کنید. مثلا به روستای برکه خلف بروید و از روستایی منحصر به فرد دیدن کنید، در جنگل‌های حرا قشم قایق‌سواری کرده و با دقت بالا سعی کنید حیوانات آبزی و خشکی ساکن جنگل، مثل پرنده‌ها، مارهای آبی و قورباغه‌ها رصد کنید. به غار نمکدان بروید و از تشکیلات یونی خیره کننده داخل غار دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از دره تندیس‌ها

ایده‌آل‌ترین زمان بازدید از قشم پاییز اواسط زمستان است که هوا به شدت معتدل و دلچسب می‌شود. در عوض تابستان‌ها به حدی گرم است که واقعا به ندرت بتوانید در طول روز از جایی مثل دره تندیس‌ها دیدن کنید. خیلی از مردم تعطیلات نوروزی را در قشم می‌گذرانند و این یعنی انبوه جمعیت مسافران.

 

معرفی غارهای خربس در سفر به قشم

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران