بازدید از تنگه عالی محمد قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از تنگه عالی محمد قشم

تور قشم رنگارنگ‌ترین و جذاب‌ترین تورهایی است که هر گردشگر ایرانی باید یک بار هم که شده باشد با آن سفر کند. در سفر به قشم می‌توان از تفریحات آبی خلیج نیلگون فارس گرفته تا بازدید از بناهای تاریخی و بازارهای ارزان آن لذت برد. در میان تمامی زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که جزیره قشم دارد می‌توان به تنگه عالی محمد اشاره کرد. این مکان نمونه کاملی از جاذبه گردشگری طبیعی بوده و هر بیننده‌ای را عاشق خود خواهد کرد. همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با این مکان زیبا و متفاوت آشنا کنیم.

 

 آشنایی با تنگه عالی محمد قشم

دیدنی‌های جزیره قشم بسیار زیاد و شگفت انگیز هستند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تنگه عالی محمد قشم، نمای آب زیبای آن است. به همین دلیل برخی از بومیان منطقه آن را با نام‌های تنگه سنگ آب یا تنگه آب نما نیز می‌شناسند. برای رفتن به این تنگه باید از دهانه ورودی عریض آن عبور کرد. این دهانه چند متر طول داشته و با پیش رفتن در آن شاهد باریک‌تر شدن آن و رسیدن به مقصد اصلی برای تماشای منظره منحصر به فرد و زیبای آن خواهید شد. این تنگه دارای درختان و گیاهان سرسبز زیادی است که مخصوص جزیره قشم هستند. درختان تنگه عالی محمد به قدری سرسبز و پرتراکم هستند که تصور می‌کنید وارد جنگلی زیبا و انبوه شده‌اید. این درختان حیات خود را مدیون آب فراوانی هستند که در این محدوده وجود دارد.

بازدید کننده‌ها باید توجه داشته باشند که پیمودن مسیر تنگه تا انتهای آن اصلا کار آسانی نبوده و با تنگ‌تر شدن پهنای آن این کار دشوارتر نیز می‌شود. در قسمت‌های نزدیک به انتهای آن مسیر عبوری به قدری باریک می‌شود که باید خود را از کف تنگه بالاتر کشیده تا گذر از آن میسر شود. هر چه به نواحی تنگ‌تر و پرریسک‌تر تنگه می‌رسید هیجان عبور بالاتر رفته و تمامی علاقه‌مندان به این مکان‌ها می‌توانند روزی فوق‌العاده و پرهیجانی را برای خود رقم بزنند.

 

بازدید از جزیره رنگین کمانی هرمز

مشخصات تنگه عالی محمد قشم

مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای تنگه عالی محمد قشم بیان کرد ترک‌های گلی است که در کف آن مشاهده می‌شوند. چرا که کف این تنگه از لایه‌های ضخیم خاک رس و مارون تشکیل شده است. سپس در نتیجه برخورد آب با آن‌ها و خشک شدن مجدد در هوای گرم قشم حالت ترک به خود گرفته‌اند. علاوه بر آن در قسمت‌های مختلف تنگه عالی محمد، می‌توان شاهد وجود شیارهای خطی و طاقچه‌ای بوده که در نتیجه فرسایش رخ داده در این منطقه بین لایه‌های رسوبی ایجاد شده است. ایجاد این شیارهای رسوبی در اشکال مختلف سبب شده‌اند تا جذابیت بسیار زیادی برای توریست‌ها و گردشگران به وجود آید. وجود گیاهان و درختان سرسبز نیز به نوبه خود فضایی زیبا و دلنشینی را ایجاد کرده‌اند. این تنگه دارای ویژگی‌های خاص بسیاری بوده که در تعریف نمی‌گنجد و برای لذت بردن از آن‌ها بازدید از این مکان برای هر گردشگری در تور قشم واجب است.

 

معرفی قلعه پرتغالی‌ها در قشم

 

مسیر دستیابی به تنگه عالی محمد قشم

تنگه عالی محمد قشم در سمت شمال غربی این جزیره زیبا قرار گرفته و از لحاظ مکانی فاصله بسیار کمی با تنگه چاهکوه دارد. به طوری که اگر مسیر تنگه عالی محمد را تا انتها بپیمایید به سمت شمال شرقی گنبد نمکدان دست خواهید یافت. مسافرانی که دوست دارند از این تنگه زیبا و خاص بازدید کنند می‌توانند به سمت چاهو شرقی رفته و از آنجا با تعقیب تابلو‌های مسیریابی قرار داده شده به تنگه عالی محمد برسند. افرادی که به دنبال هیجان و بازدید از مکانی متفاوت هستند این تنگه انتخابی خوب و مناسب برای آن‌ها خواهد بود.

تنگه عالی محمد قشم به دلیل شهرت و محبوبیت بالایی که دارد بسیار شناخته‌ شده بوده و مسافران در صورتی که موفق به پیدا کردن آن نشدند می توانند از بومیان منطقه کمک بگیرند. مردم قشم بسیار خونگرم و مهربان بوده و نهایت سعی خود را می‌کنند تا توریست‌ها را در داشتن سفری راحت و به یادماندنی همراهی کنند. دستیابی به این تنگه در تمامی ساعات شبانه روز امکان پذیر بوده و بدون نیاز به تهیه بلیط ورودی می‌توان از آن بازدید کرد و یک روز خاطره‌انگیز برای خود رقم زد. اما به دلیل دشوار بودن برخی از قسمت‌های مسیر توصیه می‌شود در روز و قبل از تاریک شدن هوا به این گردش خود خاتمه دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

اقامتی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم

۰۴ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران