عید فطر در معروف‌ترین نقاط چین

جاذبه‌های گردشگری چین
عید فطر در معروف‌ترین نقاط چین

کاشغر یکی از مسلمان نشین‌ترین بخش‌های چین است که در استان خودمختار ژینگجیانگ واقع شده و قدمتی بسیار کهن دارد. این شهر که در مسیر جاده ابریشم قرار داشت یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت پنبه چین از ۲ هزار قبل است که به آن مروارید جاده ابریشم می‌گفتند. احتمالا به دلیل وسعت مراودات این شهر با غرب آسیا زمینه ورود مسلمانان به چین فراهم شد. حالا کاشغر با وجود فرهنگ بومی چینی محل زندگی چینی‌های مسلمان زیادی است که طول ماه مبارک رمضان آداب این ماه را به جای می‌آورند. در این مقاله نگاهی به کاشغر و مراسم عید فطر می‌اندازیم.

 

مسلمانان چین

از ۵۶ قوم چینی تنها ۱۰ قوم آن مسلمان هستند که مشهورترین‌شان هوی و ایغور هستند. هوی در سراسر چین پخش شده اما جمعیت زیاد آنان را می‌توان در نیگژیا  منطقه خودمختار هوی و حضور پررنگ در گانسو، چینگهای و یون‌نان دید. بسیاری از هوی‌ها از بازرگانان جاده ابریشم آسیای میانه و همچنین مسلمانان آسیای میانه که بخشی از ارتش مهاجم چنگیز خان مغول بودند، هستند. سایر گروه‌های قومی مسلمان، مانند اویغورها، قزاق‌ها و تاجیکان، که ترک تبار هستند، از نظر فرهنگ متمایز هستند. در حالی که چینی های هوی در عمل در مورد اسلام بسیار متفاوت هستند، برخی از آن‌ها نوعی اسلام "فرهنگی" را دنبال می‌کنند که شباهت بیشتری به غربی‌های سکولار مسیحیت را جشن می‌گیرند. به طور کلی اویغورها در عمل به اسلام سختگیرانه‌ترند و در بازدید از استانی مانند ژینگجیانگ زنان را با پوشش کامل سر پیدا می‌کنید و در طول روز از مسجد محل اذان پخش می‌شود.

 

آشنایی با نقاط مسلمان نشین چین

مسلمانان کاشغر

این شهر تاریخی یکی از آن جاهای نابی است که می‌توانید در تور چین به آن سفر کنید مخصوصا در ماه مبارک رمضان حال و هوای شهر به کل تغییر کرده و به وضوع تلفیق زیبای شرق و غرب آسیا به چشم دیده می‌شود. این در حالی است که با وجود مجسمه‌های تاریخی چینی در جلوی دروازه شهر اصلا تصور نمی‌کنید با جوی مسلمانی روبرو خواهید شد. کاشغر واحه‌ای به مرکزیت شهرستان کاشغر است که ۹۸ درصد آن را مسلمانان تشکیل داده‌اند. این منطقه که به عنوان مرکز فرهنگی اسلام در چین شناخته می‌شود میزبان حدود ۱۰ هزار مسجد است.

عید فطر در چین

درست مثل مسلمانان در سایر نقاط جهان، جوامع مسلمان چینی نیز عید سعید فطر را جشن می‌گیرند. این در حالی است که در چند وقت اخیر مقامات چینی از نزدیک مراقب جوامع قومی مسلمان بوده‌اند اما جشن‌های عید محدود نشده است. در مساجد سراسر چین، نمازگزاران برای نماز جمع می‌شوند و همزمان با خواندن کتاب قرآن از سوی امام جمعه، صف می‌کشند. در پایان روز، با غروب خورشید، بلاخره رمضان به پایان می رسد و میهمانی بزرگی برگزار می‌شود که معمولا با حمایت مالی مسجد برگزار می‌شود. در استان‌های ژینگجیانگ و نینگشیا، به ترتیب مناطق خودمختار اویغور و هوی، عید سعید فطر یک تعطیل عمومی است و همه مسلمان یا غیر مسلمان در این جشن شرکت می‌کنند. به علاوه در این روز عوارضی راه‌ها نیز رایگان می‌شود.

 

لذت بردن از اجرای زنده در ۷ مکان در پکن

نقاط معروف جشن عید فطر چینی

جشن عید فطر در کاشغر بزرگ‌ترین گردهمایی عید اویغورها در چین است. مسجد Id Kah در مرکز این جشن است و هزاران مسلمان اکثرا اویغوری دور هم جمع می‌شوند و دعاها را به زبان اویغوری (از ریشه‌های نزدیک ترکی) می‌خوانند. پس از اتمام نماز مهمانی آغاز می‌شود و پس از یک ماه روزه‌داری همه از موسیقی و رقص در خیابان‌های نزدیک مسجد از آن لذت می‌برند. این زمان بسیار خوبی برای مسافران تور چین است تا از یکی از جشن‌های سنتی اویغوری، یکی از مهم‌ترین روزهای سال در این قسمت از چین لذت ببرند.

 

راهنمای گردش در پکن در اولین سفر

یکی دیگر از نقاط مهم چین برای برگزاری جشن عید فطر در چین در ژینینگ، استان چینگهای است. جایی که بیش از 200 هزار مسلمان، عمدتا هوی بلکه اقلیت سالار، در مسجد دونگوان برای برگزاری نماز عید فطر به زبان عربی و نماز ماندرین چینی دور هم جمع می‌شوند. اگر با تور پکن در پایتخت چین به سر می‌برید می‌توانید به مسجد Niujie یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد چین بروید و فرهنگ اسلامی چینی را از نزدیک ببینید. منطقه پیرامون مسجد نیوجی میزبان بسیاری از مسلمانان است، همچنین مسسه اسلامی چین در نزدیکی آن واقع شده است.

 

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران