بازدید از قلعه ناریکالا در سفر به تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از قلعه ناریکالا در سفر به تفلیس

قلعه ناریکالا یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های تفلیس، از جمله‌ نمادهای این شهر و یکی از مهم‌ترین جاهایی است که باید در تور گرجستان به دیدنش بروید. همه می‌دانیم که تفلیس، نقاط تاریخی متعددی دارد که می توانید در سفر به این شهر از آن‌ها بازدید به عمل آورید، اما واقعیت این است که قلعه ناریکالا از بسیاری جهات متفاوت با دیگر بناهاست و دیدنش، بدون شک به هر مسافری پیشنهاد می‌شود.

 

کمی درباره قلعه ناریکالا در تفلیس

از قرن چهارم میلادی به این سمت، هر کسی که در منطقه قدیمی تفلیس (که البته حالا به این نام خوانده می‌شود) قدم می‌زد، این قلعه را در سمتی از شهر مشاهده می‌کرد. البته این قلعه بارهای نوسازی شد و چند باری نیز در طول عمرش، نام آن عوض گشته، اما در نهایت شالوده‌اش حفظ و همیشه به شکوه سابقش بازگردانده شد و امروزه یکی از جاذبه‌های باستانی گرجستان است.

در این روزها که آسمان‌خراش‌ها و مراکز مدرن در شهر خوش می‌درخشند، هنوز هم این قلعه ناریکالا است که بخش زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند و با توجه به این که در محیط شهری واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است، شما می‌توانید خیلی راحت از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

 

بهترین هتل‌های شهر قدیمی تفلیس

تاریخچه کوتاهی از قلعه ناریکالا

اسم قلعه ناریکالا به معنی "قلعه کوچک" است که در بالای تپه‌ای در تفلیس و رو به رودخانه Mtkvari ساخته شده. همانطور که گفتیم ساخت این قلعه به قرن چهارم میلادی بر می‌گردد و در اصل یک ارگ پارسی بوده اما بعدها عرب‌ها، بنی امیه، مغول‌ها، عثمانی‌ها و در هایت گرجی‌ها بخش‌هایی از آن را خراب یا چیزهایی به آن اضافه کردند و چیزی که حالا از آن بنا باقی مانده، اگر چه شالوده‌ی ارگ اصلی را در خود دارد، اما بیشتر مربوط به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی است.

همه چیز برای این بنا خوب پیش می‌رفت تا این که در سال ۱۸۲۷ بخش از آن به خاطر زلزله خراب شد و بعد از آن، تنها بخش‌هایی از آن بازسازی شد.

ساعات بازگشایی و هزینه‌ی ورودی

برای بازدید از این قلعه می‌توانید هر روز هفته و در تمام ساعات روز مراجعه کنید. با توجه به این که مراقبت‌هایی در تمام طول روز از قلعه انجام می‌شود، گردشگران نیز این امکان را دارند تا هر ساعتی که خواستند از آن‌جا بازدید به عمل آورند. هزینه‌ی ورودی به قلعه ناریکالا نیز رایگان بوده و هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به آن‌جا را ندارید!

بهترین زمان برای بازدید از قلعه ناریکالا

اگر در روزهای پر رفت و آمد به تور تفلیس رفته‌اید، حتما اول صبح به این مکان بروید تا از شلوغی‌های رایج قلعه در امان باشید. مخصوصا این که خیلی از سفرها به این شهر در روزهای گرم سال انجام می‌شود و به این ترتیب از گرمای هوا نیز در امان خواهید بود. همچنین فراموش نکنید که شب‌ها نیز این قلعه یک حال و هوای جادویی و زیبا دارد، مخصوصا این که در شب، یک نمای زیبا از چراغانی تفلیس را نیز مشاهده خواهید کرد.

چیزهایی که باید بپوشید و همراه داشته باشید

  • کفش راحتی: بازدید از قلعه ناریکالا شامل رفت و آمد بر روی چندین و چند پله و مسافت‌های نسبتا طولانی در سربالایی می‌شود. به همین دلیل بهتر است کفش‌ یا کتانی راحت بپوشید تا بتوانید بی‌مشکل از این بنا بازدید به عمل آورید.
  • آب آشامیدنی: می‌توانید آب آشامیدنی همراه داشته باشید اما در خود قلعه چند فواره که از آب چشمه فراهم می‌شود نیز ساخته شده که از آن‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • کلاه و کرم ضد آفتاب: بخش‌های زیادی از قلعه روباز است و اگر در روزهای آفتابی به این محل می‌روید، بهتر است حتما کرم ضد آفتاب و کلاه همراه داشته باشید.
  • شلوار بلند و روسری: اگر می‌خواهید از کلیسایی که در قلعه درست شده دیدن کنید، حتما باید لباس پوشیده به تن داشته باشید که تا شانه‌ها و پایین پا را پوشش داده باشد. این مهم هم برای آقایان و هم بانوان رعایت شود. خانم‌ها یک روسری نیز همراه داشته باشند تا در کلیسا به سر کنند.

چطور به قلعه ناریکالا بروید

همانطور که گفتیم، قلعه خیلی در جای خوبی واقع شده و حتی پیاده نیز از جاهای مختلف می‌توانید به آن‌جا بروید. یکی از بهترین راه‌ها استفاده از تله‌کابین است که ایستگاه پایینی آن در پارک رایک واقع شده و از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند و قیمت آن نیز ۲ لاری بیشتر نیست. مسیر راه نیز ۲ دقیقه است و به راحتی به قلعه می‌رسید.

اما اگر به شهر قدیم تفلیس رفته‌اید، حدودا با بیست دقیقه پیاده‌وری هم به قلعه خواهید رسید. پس بد نیست این مسیر را پیاده طی کنید و از منظره لذت ببرید. تمام طول مسیر با تابلوهای راهنما علامت‌گذاری شده و به همین دلیل رفتن به این محل بدون نیاز به نقشه و راهنما نیز میسر خواهد بود.

۱۴ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران