معماری ایرانی در قلعه باشکوه ناریکالا تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معماری ایرانی در قلعه باشکوه ناریکالا تفلیس

این روزها بازار گردشگری به مقصد تفلیس بسیار رونق یافته است. مخصوصا ایرانی‌ها به دلیل عدم الزامی بودن ویزا برای سفر به این شهر، گرجستان را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم تا در این مقاله یکی از قلعه‌های باشکوه تفلیس گرجستان به نام قلعه ناریکالا را معرفی کنیم. اگر شما نیز برنامه سفر با تور گرجستان را دارید همراه ما باشید تا قبل از سفر اطلاعاتی در این مورد کسب کنید.

  

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی در تفلیس می‌باشد. تاریخ ساخت این قلعه به قرن ۴ام میلادی برمی‌گردد. با اینکه قرن‌ها از ساخت این قلعه می‌گذرد باز هم توانسته است استحکام خود را حفظ کند و باعث حیرت بازدید کنندگان شود. از جمله مواردی که می‌تواند برای بازدید کنندگان ایرانی جذاب باشد ایرانی بودن این قلعه است. چرا که در قرن چهارم تفلیس جز خاک ایران محسوب میشده است. لذا پادشاه دوره ساسانیان که در آن زمان حکمفرما بود دستور ساخت این قلعه را برای حفظ امنیت بیشتر منطقه صادر می‌کند. گردشگران می‌توانند در شهر تفلیس با بازدید از قلعه ناریکالا شاهد نمونه معماری ایرانی باشند.

 

قلعه ناریکالا در بلندی‌های تفلیس

 

یکی دیگر از نام‌هایی که در کشور گرجستان بر روی این قلعه گذاشته شده است قلعه مادر است. امروزه این بنای تاریخی به نماد قدرت و استقامت در کشور گرجستان تبدیل شده است. در قلعه ناریکالا می‌توان شاهد قسمت‌هایی بود که به عنوان زندان یا سیاهچاله استفاده می‌شدند. مثل هر بنای تاریخی و ارزشمند دیگر قلعه ناریکالا نیز فراز و نشیب‌های زیادی را دیده و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. از جمله این موارد می‌توان به حمله مغول‌ها به آن یا انفجار مهمات روس‌ها در آن اشاره کرد.

 

بازدید از کلیسای سنت نیکلاس در قلعه ناریکالا

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های قلعه ناریکالا کلیسای سنت نیکلاس است. این کلیسای قدیمی و دیدنی در محوطه این قلعه ساخته شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند و به طور همزمان از این کلیسا نیز دیدن کنند. کلیسای سنت نیکلاس در قرن ۱۲ام میلادی بنا شده است. این کلیسا در طول تاریخ اهمیت زیادی برای مسیحیان و به خصوص مردم گرجستان داشته است. معماری خاص این کلیسا باعث شده است تا گردشگران بیشتری را به خود جذب کند. یکی از بهترین قسمت‌های کلیسای سنت نیکلاس نقاشی‌های کشیده شده بر روی دیوارهای آن می‌باشد. این نقاشی‌ها تاریخ گرجستان و داستان‌هایی از انجیل را بیان می‌کنند. اگر تا قلعه ناریکالا رفتید پیشنهاد می‌کنیم که هرگز بدون بازدید از کلیسای سنت نیکلاس برنگردید.

 

 

بهترین زمان بازدید از قلعه ناریکالا

همواره گردشگران برای اینکه بتوانند با آرامش از این قلعه دیدن و عکاسی کنند به دنبال بهترین زمان بازدید از قلعه ناریکالا هستند. در این تصمیم‌گیری خوب بودن شرایط آب و هوایی و اذیت نکردن گرما و سرما بسیار مهم است. خوشبختانه باید بگوییم که برای بازدید از این مکان تاریخی هیچ محدودیتی وجود ندارد. گردشگران در هر روز از سال بدون اینکه اذیت شوند می‌توانند از قلعه ناریکالا دیدن کنند. زیرا این قلعه در منطقه بسیار خوش آب و هوایی از شهر تفلیس واقع شده است.

 

جذاب‌ترین خیابان‌های تفلیس

 

از چه جاذبه‌های گردشگری دیگری می‌توان دیدن کرد؟

برای برنامه‌ریزی بهتر در طول سفر و عدم اتلاف وقت بهتر است تا جاذبه‌های گردشگری اطراف قلعه ناریکالا نیز آشنا شوید. با این کار می‌توانید در مسیر رفت و برگشت از این جاها نیز دیدن کنید. از جمله این جاها عبارتند از:

 

 

راه رسیدن به قلعه ناریکالا

قبل از هر چیزی باید بگوییم که برای رسیدن به قلعه ناریکالا باید خود را آماده پیاده‌روی کنید. زیرا این قلعه در کوه متاتسمیندا و بین حمام‌های گوگردی و باغ گیاه‌شناسی در شهر تفلیس واقع شده است. اما اصلا نگران این پیاده روی نباشید چرا که منظره این کوه‌ها بسیار زیبا می‌باشد و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. گردشگران با بالا رفتن از این کوه کل شهر تفلیس را زیر پای خود حس خواهند کرد.

 

بهترین هتل‌های ارزان برای اقامت در تفلیس

 

از آنجایی که قلعه ناریکالا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس محسوب می‌شود لذا وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی برای این مسیر تعبیه شده‌اند و دائما در اختیار گردشگران قرار دارند. در هر کجای تفلیس باشید با دادن آدرس قلعه ناریکالا می‌توانید به آنجا بروید. البته ناگفته نماند که مدت زمانی که هر گردشگری اجازه دارد تا از این قلعه دیدن کند تقریبا ۱ تا ۲ ساعت است. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند بدون تهیه بلیط و به صورت رایگان از این قلعه دیدن کنند.

۱۸ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران