بازدید از ۲ کلیسای معروف در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از ۲ کلیسای معروف در تفلیس

گرجستان یکی از کشورهای همسایه‌مان است که گردشگران زیادی در تمام فصول به شهرهای آن سفر می‌کنند. این کشور توریستی امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، مکان‌های گردشگری و دیدنی بسیاری دارد تا هر گردشگری را که با تور گرجستان به هر کدام از شهرها همچون تفلیس و باتومی سفر می‌کند را راضی کند. انواع تفریحات و اماکن دیدنی تفلیس شما را به گردش شبانه‌روزی ترغیب می‌کند. در اینجا تعدادی از جاذبه‌های تفلیس و کلیساهای مشهورش را معرفی می‌کنیم.

 

جاذبه‌های دیدنی تفلیس

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که وقتی به شهری سفر می‌کنید، باید تمام اماکن دیدنی، تاریخی و طبیعی آن را ببینید، در اینجا معروف‌ترین آنها را برای شما نام می‌بریم تا راهنمایی برای تحقیق درباره آنها و برنامه‌ریزی شما باشد. شما در طول سفر چند روزه‌تان می‌توانید از دیدنی‌هایی چون کلیسای جامع تثلیث یا همان سامبا، کلیسای جامع سیونی، قلعه ناریکالا و مجسمه کارتلیس ددا، کلیسای متخی و مجسمه شاه وختانگ، حمام سولفور (آبانوتوبانی)، پل صلح تفلیس و میدان اروپا، خیابان قدیمی شاردنی تفلیس و خیابان روستاولی و خیابان معروف مرجانیشویلی تفلیس، دریاچه لاکپشت، باغ گیاهشناسی، ساعت مجاور تئاتر گابریادزه، اپرای تفلیس، پارک‌های ریکه، واکه و متاسمیندا، موزه ملی گرجستان، موزه ملی تئاتر، موزیک و سینما، موزه چاپ زیرزمینی استالین و بسیاری دیگر بازدید کنید.
اگر علاقه‌مند به دیدن کلیساهای قدیمی شهر تفلیس نیز هستید، دیدن این ۲ کلیسا را از دست ندهید.

 

تفلیس


کلیسای سیونی

کلیسای سیونی در طول تاریخ بارها مورد هجوم و تخریب بیگانگان قرار گرفته است و مجددا بازسازی شده است. محوطه و اطراف کلیسا فضای سبز است و در ورودی کلیسا، سبدی قرار گرفته تا خانم‌ها به هنگام ورود به کلیسا از روسری استفاده کنند. در واقع بهتر است افراد بازدید کننده از کلیسا پوشش خاصی داشته باشند. خانم‌ها دامن می‌پوشند و در صورت پوشیدن شلوار پارچه‌ای به کمر خود می‌پیچند و روسری به سر می‌کنند. این قانون برای آقایان بازدید کننده نیز صدق می‌کند و در صورتی که شلوار کوتاه به تن داشته باشند، لازم است از پارچه‌های بلندی برای پیچیدن به دور کمر خود استفاده کنند. موارد دیگری نیز وجود دارد که بهتر است در بازدید از این کلیسا رعایت کنید. از جمله اینکه با صدای بلند صحبت نکنید، نباید تند راه برید، بهتر است دستتان در جیبتان نباشد، کلاه به سر نداشته باشید و نباید هنگام نشستن پایتان را روی هم بیندازید.

 

 معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس 

 کلیسای سیونی


در ورودی کلیسا می‌توانید شمع خریداری کنید تا در داخل کلیسا برای عبادت و دعا در جایگاه مخصوص آنها را روشن کنید. سقف و دیوارهای این کلیسا پر از نقاشی‌ها و تزیینات آبی رنگ است که با نوری که از پنجره‌ها و سقف به داخل تابیده می‌شود، فضای بی‌نهایت زیبایی را به وجود می‌آورد.
کلیسای سیونی در کرانه راست رود کر واقع شده و شاه واختانگ یکم در نیمه دوم سده پنجم دستور بنای آن را صادر کرده است. این کلیسا برای مسیحیان ارتودوکس است و بنای اصلی کلیسا در اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم ساخته شد و در بخش قدیمی شهر تفلیس قرار دارد.


کلیسای متخی

پادشاه وختانگ گرگ سر موسس شهر تفلیس در قرن پنجم میلادی است که از پدری گرجی و مادری ایرانی زاده شده است و به علت داشتن بدنی تنومند و سری بزرگ، گرگ سر لقب گرفت. در مجاورت مجسمه این پادشاه بزرگ سوار بر اسب، کلیسایی بر بالای صخره‌ای بلند در کنار رود کر در تفلیس قد بر افراشته که یکی از مشهورترین کلیساهای شهر است. در دوره قرون وسطی ساخته شده است و شامل چهار ستون و سه محراب می‌باشد. در گذشته به دلیل نقاشی‌های زیبای داحل کلیسا، از آن به عنوان موزه و سپس به عنوان سالن تئاتر استفاده می‌شد و پس از فروپاشی شوروی مجددا به کاربری کلیسا بازگشت. شما می‌توانید به هنگام بازدید از این کلیسا به سمت پل متخی هم بروید و از بالای آن چشم انداز زیبای شهر را که به سوی قلعه ناریکالا است تماشا کنید. این کلیسا یکی از بهترین مکان‌های تفلیس برای عکاسی، تماشای غروب در سکوتی آرامش بخش و زیبایی شهر است.

 

راهنمای سفری ۴ روزه به تفلیس؛ شهر تاریخی و دیدنی

کلیسای متخی


آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان متخی اول

۱۴ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران