۷ فعالیت برتر هنگام بازدید از مسختا در نزدیکی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۷ فعالیت برتر هنگام بازدید از مسختا در نزدیکی تفلیس

مسختا پایتخت تاریخی امپراطوری گرجستانی‌ها بود و بعدها در روزهایی که مسیحیت به عنوان دین اول در این کشور در نظر گرفته شد نیز، پایگاه این خیزش محسوب می‌شد. این شهر زیبا و تاریخی که از منظر بسیاری ارزش دیدن دارد، تنها ۲۰ دقیقه با ماشین از تفلیس فاصله داشته و به راحتی در زمان سفر با تور گرجستان در دسترس شما خواهد بود. شاید یک جای لوکس با رستوران‌های گران‌قیمت نباشد، اما رفتن به آن‌جا همچون خرید بلیطی برای گذر به قرن ۵ قبل از میلاد مسیح است. رفتن به جایی که شبیه هیچ جای دیگری نیست.

 


۱- صومعه Jvari


این صومعه ساخته قرن ششم میلادی است و با توجه به اینکه ظاهری همچون صلیب دارد به نام Jvari به معنی صلیب شناخته می‌شود. این صومعه یکی از مهم‌ترین مکان دیدنی شهر است زیرا در بالای یک تپه واقع شده ونمایی بی‌نظیر از شهر، رودخانه و کوهستان را برایتان به نمایش می‌گذارد. صومعه Jvari یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و بدون شک در سفر به مسختا باید از آن دیدن کنید.

 

 ۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

 

 

صومعه Jvari

 


۲- کلیسای Svetitskhoveli


شناخته شده‌ترین کلیسای گرجستان و همچنینی یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها. گرجستان تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده، اما این کلیسا ۱۰ قرن است که سرپا مانده تا آن هم به یکی از میراث جهانی یونسکو بدل شود. این بنا از نظر دینی برای مسیحیان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین سبب بازدید زیادی به خود می‌بیند. اما از نظر ساختار و طراحی داخلی نیز Svetitskhoveli یکی از دیدنی‌های مهم مسختا است که دیدن آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

 

 

کلیسای Svetitskhoveli

 


۳- Bebris Tsikhe


قلعه‌ای در بالای تپه که مساحت کلی آن به ۱۵۰۰ متر مربع می‌رسد و مشرف به جاده‌ی اصلی ورودی شهر است. اگر چه بخش‌هایی از قلعه آسیب دیده، اما Bebris Tsikhe هنوز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و از جمله دیدنی‌های باستانی شهر است. وقتی به دیدن این مکان رفتید، حتما از بالایش به منظره‌ی پیش رو نگاه بندازید، شک نکنید زیبایی منظره‌ای که می‌بینید، نفس را در سینه‌تان حبس و خاطره‌ای فوق‌العاده در ذهنتان به جای خواهد گذاشت.

 

 به زیباترین شهرهای گرجستان به غیر از تفلیس سفر کنید 

 

 

Bebris Tsikhe

 


۴- Gujari


Gujari رستورانی متفاوت است که فضایی بسیار جذاب برای مشتریانش پدید می‌آورد. پیشینه‌ی این مکان که جایی شاهانه بوده به قرن ۱۱ میلادی بر می‌گردد، اما حالا در فضای سبز و زیبایش، مسافران امکان صرف شامی شاهانه با صدای موسیقی زنده و نمایی زیبا از باغ را دارند. خوشبختانه فضا و اهمیت تاریخی این مکان، تنها دلایلی نیستند که Gujari بهترین نقطه برای خوردن غذا در مسختا است، غذاهای این رستوران کیفیتی فوق‌العاده داشته و در سطحی بین‌المللی جای دارند. غذاهای بین‌المللی در Gujari سرو می‌شود، اما حتما غذاهای گرجی‌ خوشمزه را امتحان کنید که از جمله بهترین‌ها در کشور هستند.

 

 

Gujari

 


۵- Samtavisi


نمونه‌ای مشخص از زیبایی‌های معماری قرون وسطایی در نمای بیرونی این کلیسای قرن یازدهمی مشخص است. Samtavisi متاسفانه چند باری دچار خرابی شده است و دوباره در قرن ۱۵ میلادی دستخوش تعمیرات عمده شد و سپس در قرن ۱۹ نیز این مهم دوباره انجام گشت. حتما از دیوار شرقی این کلیسا بازدید کنید، چون بر خلاف دیگر بخش‌های Samtavisi، این دیوار همان نسخه قرن ۱۱امی بوده و هیچ گاه دوباره سازی نشده است. طراحی اصلی و ساختار واقعی این بنای هزار ساله در این دیوار کاملا پیداست.

 

 واردزیا شهر پنهان گرجی‌ها در دل کوه ملکه

 

 

Samtavisi

 


۶- Shio Mgvime


این مکان حدودا ۱۳ کیلومتر از خود مسختا نیز فاصله دارد، با این حال رفتن به آن‌ جا و دیدن این بنای زیبا در قلب تپه‌های آهکی دیدنی است. Shio Mgvime مربوط به قرن ۶ میلادی بوده و مکانی مهم از نظر مذهبی به شمار می‌آمد و حدود ۲۰۰۰ راهب در آن زندگی می‌کردند. در نهایت اما غیر از دلایل مذهبی، این مکان به خاطر چندین غار زیبایی که در اطرافش دارد معروف بوده و دیدنشان به شدت توصیه می‌شود. نکته دیگر اینکه ۱۳ مبلغ مذهبی که به گرجستان آمده بودند تا مسیحیت را تبلیغ کنند، در یکی از این غارها سکونت گزیدند و به همین خاطر نام آن را "غار Shio" اسم گذاشتند.

 

 ماجراجویی در ۵ غار زیبای گرجستان 

 

 

Shio Mgvime

 


۷- Armazi


۳ کیلومتر دورتر از ایستگاه راه‌آهن قدیمی مسختا، کلیسای حضرت مریم را مشاهده خواهید کرد. در راستای همین مسیر شما می‌توانید به یک قلعه تاریخی نیز برسید که به قرن‌های ۲ تا ۸ میلادی باز می‌گردد. این قلعه یک حمام باستانی، چندین مقبره و یک برج را شامل می‌شود. بنا تقریبا ویرانه شده است اما برج هنوز پابرجاست و از نظر محیطی نیز این منطقه زیبا و چشم‌نواز است.

 

 

Armazi

۲۹ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران