فعالیت‌های غیرمعمول در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
فعالیت‌های غیرمعمول در تفلیس

تور تفلیس مهم‌ترین و پرطرفدارترین ماجراجویی‌های گردشگران در تمام عرض و طول جغرافیایی گرجستان است. به همین دلیل این شهر چهار فصل، در تمام طول سال با چهره متفاوتی که به خود می‌گیرد، میزبان گردشگران منطقه است. در تفلیس کارهای زیادی از جمله رفتن به موزه‌ها، خیابان‌گردی و فعالیت‌های فضای باز و غیره وجود دارد که می‌توان انجام داد اما متاسفانه اغلب گردشگران تور گرجستان در یک لوپ تکراری بی‌پایان می‌افتند و از دیدن بخش‌های وسیعی از شهر جا می‌مانند. در این مقاله قصد داریم سنت شکنی کنیم و کارهای متفاوت اما جالبی را انجام دهیم. اگر به دنبال تجارب جدید و غیرمعمول در تور تفلیس هستید این مقاله را در ادامه دنبال کنید.

 

از مجموعه مسحورکننده کاخ هنری گرجستان دیدن کنید

کاخ هنر گرجستان در داخل خانه‌ای باشکوه که توسط پل استرن در سال ۱۸۹۵ طراحی شده واقع شده است. در این موزه نه تنها اشیاء نمایش داده شده الهام‌بخش هستند، بلکه خود ساختمان نیز یک اثر هنری است. این موزه که به طور رسمی موزه دولتی تئاتر، موسیقی، سینما و رقص گرجستان است، مجموعه‌ای خصوصی از دست‌نوشته‌ها، مجسمه‌ها، نت‌های موسیقی، لباس‌های تئاتر، نقاشی‌ها و طرح‌ها را در خود جای داده است. نمایشگاه‌ها در میان سالن‌های نفیس، هر کدام با نقاشی‌های دیواری نقاشی شده با دست، شومینه‌های منحصر به فرد و مبلمان آنتیک برپا شده‌اند.

 

آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس

در هنرهای خیابانی جستجو کنید

تفلیس دارای صحنه هنری خیابانی پر جنب و جوشی است که با ده‌ها نقاشی دیواری در مقیاس بزرگ و آثار کوچک از هنرمندان گرجستانی و بین‌المللی جلب توجه می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها "بره" است که اشاره به اهمیت خینکالی در فرهنگ گرجی دارد. کارهای کمیک و اغلب خرابکارانه LAMB را در سرتاسر تفلیس و حتی باتومی و ایروان مشاهده خواهید کرد.

سوار متروی تفلیس شوید

هنگامی که متروی تفلیس در سال ۱۹۶۶ افتتاح شد، چهارمین سیستم مترو در اتحاد جماهیر شوروی بود و بسیاری از ایستگاه‌های آن با موزاییک، فریز و تزئینات دیگر طراحی شده بود که بسیاری از آن‌ها تا به امروز دوام آورده‌اند. اکنون با دو خط و ۲۳ ایستگاه، مترو راه بسیار مناسبی برای سفر در سطح شهر است. به خصوص که هزینه یک سواری فقط ۱ لاری (حدود ۳۰ سنت آمریکا) است. بیشتر از آن، مترو بخشی از هویت تفلیس است. سواری با آن در تور تفلیس یک تجربه عالی است.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

از پله‌های خیابان بتلمی استفاده کنید

طولی نمی‌کشد تا متوجه شوید که تفلیس بسیار تپه‌ای است. در گذشته، پیمایش در خیابان‌های شیب‌دار شهر قدیمی حتی دشوارتر بود به همین دلیل مردم محلی مبتکر تصمیم گرفتند قسمت‌های بالا و پایین شهر را با مجموعه‌ای از پله‌های سنگی به هم متصل کنند. پله‌های خیابان بتلمی که در سال ۱۸۵۰ توسط معمار تیموته بلوی طراحی شده و توسط اصناف صنعت‌گران شهر یا آمکاریس تامین مالی شده‌اند، از سولولاکی تا کلیسای بتلمی بالا و سپس به سمت مادر گرجستان می‌رود. در بالای پله‌های سنگی، باغ وسیعی قرار دارد که چشم اندازی دیدنی به شهر دارد. نمای Betlemi Rise دارای تعداد زیادی نیمکت در زیر درختان سایه‌دار است. شما در اینجا چند دوست پشمالو نیز پیدا خواهید کرد زیرا بسیاری از گربه‌ها این پارک را خانه دائمی خود می‌دانند. از آنجا، می‌توانید از پله‌های فلزی پشت کلیسا بالا بروید تا به بالای تپه برسید، یا مسیر را در سمت مقابل طی کنید تا به قلب تفلیس قدیم برگردید.

به دیدن مجسمه مادر گرجستان بروید

اگر یک نقطه عطف برای نماد تفلیس وجود داشته باشد، آن پل صلح یا حتی ناریکالا در تفلیس نیست بلکه کارتلیس ددا (مادر گرجستان) است. یک مجسمه آلومینیومی یکپارچه که از بالای تپه سولولاکی بر فراز شهر نگهبانی می‌دهد، او در یک دستش شمشیر (برای دیدار با دشمنانش) و کاسه در دست دیگر (برای خوشامدگویی به مهمانانش) دارد. بنای تاریخی اصلی که در سال ۱۹۵۸ ساخته شد توسط الگوجا آماشوکلی طراحی و از چوب ساخته شده بود که چند سال بعد با آلومینیوم پوشانده شد. کارتلیس ددا علیرغم مفاهیم شوروی که شما می توانید مجسمه‌های مشابهی را در ایروان و دیگر شهرهای اتحاد جماهیر شوروی سابق بیابید، پس از استقلال گرجستان به عنوان نماد تفلیس ماندگار شد. در سال ۱۹۹۷ مجسمه جدیدی جایگزین مجسمه قدیمی شد که امروزه ما شاهد آن هستیم. هنگام بازدید از قلعه محبوب قرن چهارمی ناریکالا، مسیر انحرافی حوالی آن را از دست ندهید تا از نزدیک با Kartlis Deda آشنا شوید.

 

معرفی برترین مراکز خرید تفلیس

از آتشکده زرتشتیان دیدن کنید

تفلیس به معنای واقعی مخلوطی از مذاهب و اعتقادات را در خود جای داده است. این شهر در کنار کلیساهای ارتدکس، حواری و کاتولیک، کنیسه‌ها و مساجد، دارای آتشکده زرتشتی هم هست. معمولا آذربایجان در همسایگی آن تاریخچه‌ای پررنگ‌تر با زرتشتیان دارد، اما این یکی از قدیمی‌ترین ادیان جهان است که رد آن را در گرجستان نیز می‌توان دید. آتشگاه در فاصله زمانی بین قرن پنجم تا هفتم میلادی و زمانی که نفوذ شدید ایرانیان در شهر زیاد بود، ساخته شد. معبد، یک سازه آجری محقر با سقف پلاستیکی است که دیگر از آن استفاده‌ای نمی‌شود. در واقع در داخل یک اقامتگاه خصوصی قرار دارد بنابراین اگر می‌خواهید به داخل خانه بروید، باید در را بکوبید و ببینید آیا کسی در خانه است که اجازه ورود شما را بدهد یا خیر.

به داخل یک کلیسای جامع متروکه ارمنی بروید

شمکورتسوتس آستواتساتسین (AKA Karmir Avetaran Church) بلندترین کلیسای حواری ارمنی تفلیس بود که در سال ۱۸۰۹ تکمیل شد. پس از یک سرقت و تلاش ناموفق برای مرمت، سرانجام در سال ۱۹۳۷ درهای خود را به روی اهل محله بست. سپس کلیسا به عنوان نانوایی تغییر کاربری داد و بعدها از آن به عنوان سالن بدنسازی و کتابخانه استفاده شد و در نهایت به استودیوهای هنرمندان تبدیل شد. در آوریل ۱۹۸۹، کلیسا در روزهای پس از زلزله تقریبا به طور کامل فروریخت. گنبد و نمای غربی تخریب شد و بخشی از کلیسای جامع باز و نمایان شد. می‌توانید از پارکینگ مجاور به داخل شکم کلیسا بروید. کل منطقه با آجر و آوار پراکنده شده است و شکاف بزرگی درست از مرکز خرابه‌ها بلند می‌شود. مانند بسیاری از ساختمان‌های دیگر در آولاباری، محله تاریخی ارامنه تفلیس، این کلیسا هم باشکوه و هم غم‌انگیز است.

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در تفلیس

از بالکن ملکه دارجان دیدن کنید

همچنین در آولاباری، تنها چند بلوک از کارمیر آواتاران به سمت کلیسای متیخی، کاخ ملکه دارجان در تفلیس یکی از مواردی است که باید از آن دیدن کرد، اما متاسفانه بسیاری از مردم از مقابل آن رد می‌شوند. مجموعه مستحکم مشرف به رودخانه در دهه ۱۷۷۰ برای ملکه دارجان، همسر شاه ارکل دوم ساخته شد. این یکی از معدود سازه‌هایی بود که از آتش سوزی که شهر را در پایان همان قرن ویران کرد جان سالم به در برد و آن را به یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر تبدیل کرد. در جلوی کاخ یک بالکن چوبی دایره‌ای آبی رنگ و لذت بخش وجود دارد که در خور یک ملکه است. این هتل منظره‌ای از تفلیس قدیم و میدان اروپا دارد. به علاوه یک صومعه فعال در محوطه کاخ و همچنین یک کلیسای کوچک و یک باغ جذاب نیز وجود دارد.

نماهای بازسازی شده در میدان گودیاشویلی، خیابان اگماشنبلی و خیابان آتونلی را کشف کنید

تفلیس در زمینه مراقبت از بناهای تاریخی خود سابقه خوبی ندارد. بسیاری از زیباترین خانه‌های شهر قدیم رها شده‌اند که باعث می‌شود شکاف‌های مشخصی در نماها و پله‌ها و درگاه‌ها باز شود. شگفت‌انگیز است که فکر کنیم برخی از این بناها هنوز قابل سکونت است. در سال‌های اخیر خانه‌های بیشتری در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند. بنابراین پروژه‌هایی توسط شهرداری تفلیس راه‌اندازی شده‌اند که خانه‌ها را در چندین منطقه به شکوه سابق خود بازگردانده‌اند. این کار با مرمت نماهای بیرونی در قسمت پیاده‌روی خیابان آگماشنبلی آغاز شد. خیابان آتونلی در نزدیکی بازار پل خشک به زودی در پروژه قرار خواهد گرفت و اخیرا تمام خانه‌های میدان گودیاشویلی بازسازی شدند. نماهای رنگ آمیزی شده و قالب بندی شده با شکوه هستند و بسیاری از نقاشی‌های دیواری داخلی نیز نوسازی شده‌اند. در میدان گودیاشویلی نمونه دیگری از پنجره‌های شیشه‌ای رنگی تفلیس را خواهید دید. از آنجایی که این خانه‌ها جان تازه‌ای یافته‌اند، کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها نقل مکان کرده‌اند و این مناطق را به مناطق پرجنب‌وجوش عابران پیاده تبدیل کرده‌اند.

 

تور پیاده‌روی شهر قدیم تفلیس

برای بهترین مناظر شهر به صومعه تابور صعود کنید

یکی از چیزهایی که تفلیس در آن سری در سرها دارد چشم اندازهای دیدنی است. فونیکولارها و تله‌کابین‌ها، مرکز شهر در دره پایین را با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز بالای تپه پیوند می‌دهند. اما صومعه تابور که دقیقا بالای آبانوتوبانی قرار دارد و به ناریکالا، حمام‌های گوگردی و رودخانه چشم‌اندازی دیدنی دارد را نباید در بین آن‌ها از قلم انداخت. برای رفتن به آنجا از رستوران ماسپینزلو در حاشیه رودخانه شروع کنید و به خیابان فردوسی بروید. وقتی به بن بست رسیدید، تابلوهای آبی رنگ شده با دست را به سمت صومعه دنبال کنید، از پله‌ها بالا بروید همیشه افرادی در اطراف هستند، بنابراین اگر شک دارید، از یک محلی بخواهید که راه درست را به شما نشان دهد. لازم نیست تمام راه را به سمت صومعه بروید بلکه منظره فلات که در حدود یک سوم راه به سمت بالا قرار دارد هم به شدت دیدنی است. این منطقه در حال توسعه است بنابراین احتمالا تا چند سال دیگر با ساختمان‌های آپارتمانی پوشیده می‌شود. در حال حاضر، همچنان می‌توانید از منظره‌ای در خلوت لذت ببرید، و یک پیاده‌روی سریع اما شیب‌دار در شهر قدیمی تفلیس داشته باشید.

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران