معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

جزیره قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره گردشگری ایران واقع در استان هرمزگان، ۶۶ شهر و روستا دارد. به هنگامی که با تور قشم به این جزیره سفر می‌کنید، می‌توانید از هر کدام از شهر و روستاهای آن بازدید کرده و در هتل یا اقامتگاه‌های بومگردی قشم واقع در هر یک از آنها اتاق بگیرید. در این متن برخی از روستاهای مهم و به نام این جزیره را معرفی می‌کنیم.


شهر قشم

قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره قرار دارد. این شهر نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی و موقعیت استراتژیک ندارد. اما از آنجایی که موقعیت جغرافیایی آن شامل دید گسترده به شرق و تنگه هرمز، جنوب و آب‌های خلیج فارس، شمال و نزدیکی به بندرعباس می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شهر قشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری و صنعتی جزیره قشم، از دیگر شهرها و روستاهای جزیره شناخته‌شده‌تر است.

 

بازدید از غار نمکی و تنگه‌ی چاهکوه

 

روستای لافت

بندر لافت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران بسیار تماشایی است. قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌های قشم، چاه‌های تلا یا تلاو، زیارتگاه شیخ اندرآبی، گورستان تاریخی لافت، آب انبارها، اسکله باستانی لافت، درختان نخل، اکوموزه لافت و ساحل بسیار زیبای آن از جاذبه‌هایی است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر این، خاص‌ترین جاذبه دیدنی روستای لافت، بادگیرهای آن است که آنجا را از دیگر روستاهای جزیره متمایز می‌کند. این بادگیرها از مهمترین عناصر طراحی خانه‌های این روستا به شمار می‌رود، به این دلیل که نسیم خنک دریا را به داخل خانه‌ها منتقل می‌کنند.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز یکی از مهم‌ترین روستاهای جزیره قشم است که بسیار به جزیره هنگام نزدیک است و بیشتر گردشگرانی که قصد سفر دریایی به هنگام را داشته‌اند از این روستا نیز دیدن کرده‌اند. این روستا همه ساله شاهد حضور این لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است که در معرض انقراض هستند. اگر علاقه‌مند به طبیعت و حیوانات دوست‌داشتنی دریایی باشید، لازم است اطلاعات کافی در مورد فصل و نحوه تخم‌گذاری آنها داشته باشید. علاوه بر این، صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بومگردی روستای شیب دراز می‌تواند برای شما قابل توجه باشد.

 

تجربه خرید در مرکز خرید ستاره قشم

روستای برکه خلف

روستای برکه خلف با فاصله‌ای ۱۹ کیلومتری از شهر قشم، در نزدیکی یکی از دیدنی‌های معروف قشم یعنی دره ستارگان قشم واقع شده است. دره‌ای با بیش از دو میلیون سال قدمت که برای افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند، بسیار جذاب است. همچنین این روستا بسیار تمیز و با دسترسی آسان و دارای جاده آسفالت است. به هنگام ورود به این روستا علاوه بر معاشرت با مردمان خونگرم این منطقه می‌توانید از صنایع دستی آنجا نیز برای خود به یادگار بخرید.

روستای گوران

روستای گوران از توابع بخش شهاب و در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم واقع شده است. گفته می‌شود نام گوران از کلمه گبران گرفته شده و در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده است. این بندر در زمان‌های قدیم محلی پررفت و آمد برای تاجران و ملوانان هند، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و می‌توان این روستا را دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست. به همین دلیل شهرت کنونی این روستا نیز به خاطر دانش لنج‌سازی است که از گذشتگان به مردمان منطقه به ارث رسیده است و مربوط به ساخت لنج‌های قشم به روش سنتی از چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان کرت، کهور، کنار هندی و کاکتوس در کارگاه‌های لنج سازی است. سد گوران نیز سدی تاریخی و از بزرگترین مخازن ذخیره آب جزیره قشم است که از زمان هخامنشیان و ساسانیان به ما رسیده است که می‌بایست از آن دیدن کنید.

روستای چاهو

روستای چاهو از روستاهای نزدیک به تنگه چاهکوه است. این تنگه یکی از زیباترین تنگه‌های ایران است که در میان ژئوپارک قشم قرار دارد. در تنگه چاهکوه، چندین چاه آب وجود دارد که برای ذخیره آب باران برای مردم روستای چاهو شرقی به کار می‌رفته است که هم اکنون بسیاری از آنها خشک شده است. اما هنوز یکی دو چاه باقی مانده که می‌توان از آنها آب بالا کشید. علاوه بر این زیبایی این منطقه به قدری زیباست که نمی‌توان بدون بازدید از آنجا قشم را ترک کرد.

روستای باسعیدو

روستای باسعیدو از روستاهای آباد توابع بخش شهاب به شمار می‌رود. این روستا در گذشته با نام باغ سعیدو یا بابا سعیدو شناخته می‌شد. روستای باسعیدو آخرین نقطه غربی جزیره قشم است که در زمان‌های گذشته مقر انگلیسی‌ها بوده‌ و از آن دوره، آثار و بناهایی همچون انبار زغال سنگ، مهمان‌سرا و گورستان پرتغالی‌ها به جا مانده ‌است. به این صورت که در سال ۱۳۰۰، انگلیسی‌ها از تخلیه بندر با سعیدو، جزیره هنگام و جزیره بحرین به منظور استفاده و انبار زغال سنگ خودداری می‌کنند و خروج آنها تا سال ۱۳۱۲ میسر نمی‌شود. بندر با سعیدو آب و هوایی گرم و خشک و پوشش گیاهی خوب و مرغان دریایی زیبایی دارد که باید از آنها دیدن کرد.

 

آشنایی با پارک‌های ساحلی قشم

 

۱۰ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران