۱۰ چیزی که درباره آرمیتاژ نمی‌دانید

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
۱۰ چیزی که درباره آرمیتاژ نمی‌دانید

اگر تا به حال با تور روسیه به سن پترزبورگ سفر کرده باشید، حتما از موزه آرمیتاژ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ، دیدن کرده‌اید. این مکان جدا از زیبایی خیره کننده‌ی بنایش، مجموعه‌ای فوق‌العاده از آثار هنری را دارد که هر کسی از دیدن آن‌ها لذت خواهد برد.

اما آرمیتاژ بیشتر از یک قصر زمستانی است و نکات ریز و درشتی در مورد آن وجود دارد که شاید از آن‌ها خبر نداشته باشید. نکاتی که امروز ما ۱۰ مورد از آن‌ها را در نوشته‌مان آورده‌ایم.

 

۱- برای مدت‌ها کسی حق نداشت وارد آرمیتاژ شود

واژه‌ی آرمیتاژ از کلمه فرانسوی hermit آمده که به معنای "مردمی که تنها زندگی می‌کنند" است. در واقع غیر از این که این بنا، یک شاهکار معماری باروک در روسیه محسوب می‌شود، با توجه به این که برای مدت‌ها قصر تزارها نیز محسوب می‌شد، تنها اشخاصی خاص قادر بودند وارد آن شوند و تا ده‌ها سال بعد نیز اوضاع به این منوال بود تا اینکه در چند سال اخیر، درهای آن برای بازدید عموم باز شده است.

 

گردش در کاخ‌های سن پترزبورگ

۲- اقامتگاه تزارها

همانطور که در بند قبل گفتیم، بیش از ۲۰۰ سال خاندان سلطنتی تزارها در این قصر اقامت داشتند. قصر زمستانی، بخشی از مجموعه‌ی بزرگ و خاصی بود که در نزدیکی رودخانه نوا بنا شده بود و به نوعی می‌شد آن را نماد امپراتوری روسیه به حساب آورد.

۳- گربه‌هایی که در قصر به خدمت گرفته می‌شوند

حتی قبل از این که این بنا به موزه بدل شود، این قصر گربه‌هایی را به خدمت می‌گرفت. این کار ابتدا به فرمان الیزابت اول (دختر پیتر کبیر) انجام شده بود تا از شر موش‌های قصر راحت شوند. آن‌ها نژاد خاصی از گربه‌ها را از کازان به قصر آوردند و این رسم بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد و همیشه بین ۵۰ تا ۷۰ گربه در آرمیتاژ به خدمت گرفته می‌شوند.

 

بهترین رستوران‌های روسی در سن پترزبورگ

۴- آرمیتاژ بنایی بسیار بزرگ است

آرمیتاژ نه تنها یکی ازمعروف‌ترین موزه‌های دنیا، بلکه یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود. موزه از ۵ ساختمان به هم متصل تشکیل شده که در مجموع مساحتی به بزرگی ۲۱۹۲۹۷۵۰.۴ متر مربع را شکل می‌دهند و در آن‌ها بیش از ۳ میلیون اثر هنری نگهداری می‌شود که اگر برای هر کدام ازآن‌ها یک دقیقه وقت صرف کنید، ۶ سال زمان می‌برد تا همه را ببینید! این بنا ۱۱۷ راه پله و بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ در دارد!

۵- آتش سوزی سال ۱۸۳۷

۱۷ دسامبر ۱۸۳۷ میلادی، یک آتش سوزی بزرگ در آرمیتاژ به وقوع پیوست که بزرگ‌ترین آتیش سوزی در تاریخ سن پترزبورگ به شمار می‌رود. در زمان آتش سوزی بیش از ۳ هزار نفر در بنا بودند که اکثرشان خدمتگذاران قصر بوده و خود خانواده سلطنتی در بولشووی بودند. حدود ۲۰ هزار سرباز کمک کردند تا این آتش سوزی بعد از ۳۰ ساعت خاموش شد و البته بخشی از بنا را نیز با خود نابود کرد.

 

۷ مسیر حمل و نقل عمومی برای دیدن سن پترزبورگ

۶- رنگ بنا

در تمام این سال‌هایی که آرمیتاژ وجود دارد، همیشه رنگ بنا سبز زمردین نبود. وقتی بنا در قرن ۱۸ میلادی طراحی می‌شد، قرار بود رنگ آن زرد کم‌رنگ همراه سفید باشد. اما بعدها حاکم وقت، سزار پاول اول، تصمیم گرفت که رنگ تندتری جایگزین رنگ زرد کم جان شود. بعدها حاکمان وقت هر کدام رنگی را برای این بنا در نظر گرفتند تا این که در سال‌های اخیر این رنگ زیبا جایگزین همه‌ی آن رنگ‌ها شد.

۷- مجموعه کاترین

شاید خیلی‌ها از این موضوع بی‌خبر باشند، اما کاترین کبیر ابتدا یک مجموعه‌ خصوصی از آثار هنری را در این مکان جمع آوری کرده بود که تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰۰ اثر می‌رسید و بیشترشان از اشخاصی در برلین خریداری شده بودند. زمان مرگ او، مجموعه‌ی آثار هنری وی، تقریبا حدود ۴ هزار نقاشی در خود داشت. البته تا سال ۱۸۵۲، عموم حق بازدید از این مجموعه را نداشتند.

 

۵ پارک شهری معروف سن پترزبورگ؛ شهر قدم‌زدن‌ها زیر سایه‌ی درختان کهنسال

۸- کلیساهایی در داخل آرمیتاژ

دو کلیسا در داخل آرمیتاژ بنا شده که ساخت یکی از آن‌ها به اواسط قرن ۱۸ برمی‌گردد. این بناهای زیبا در مرز آرمیتاژ قرار دارند و در زمان بازدید از موزه، بد نیست نگاهی به آن‌ها نیز بندازید.

۹- ساعت محبوب آرمیتاژ

آرمیتاژ گنجینه‌های عیان و پنهان زیادی دارد، اما یکی از خاص‌ترین آن‌ها یک ساعت متفاوت است که سه پرنده‌ی مکانیکی متفاوت در خود دارد. یک جغد، یک طاووس و یک خروس که هر سه از طلا ساخته شده و جواهراتی رویشان کار شده است. این ساعت هنوز هم به خوبی کار می‌کند و در سالن اصلی قصر واقع شده و هر ساعت می‌توانید صدایش را بشنوید.

روایت سازه‌های یادبود از سرگذشت سن پترزبورگ

۱۰- آمار حیرت انگیز آرمیتاژ

این مکان زیبا، شلوغ‌ترین موزه در تمام روسیه و یکی از شلوغ‌ترین‌ها در تمام دنیاست و سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از آن بازدید به عمل می‌آوردن که پیشنهاد می‌کنیم شما نیز در تور سن پترزبورگ، سری به این بنای زیبا بزنید.

۱۳ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران