۱۳ حقیقت جالب درباره سنت‌پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
۱۳ حقیقت جالب درباره سنت‌پترزبورگ

سنت پترزبورگ شبیه به هیچ جای دیگری در روسیه نیست. این شهر شگفت‌انگیز تاریخچه‌ای پادشاهی دارد و برای مدت‌های مدید، پایتخت روسیه به حساب می‌آمد تا این که در نهایت این عنوان را به مسکو داد. در تور سنت پترزبورگ شما با دنیایی از جاذبه‌های گردشگری مواجه بوده و مراکز تفریحی و فرهنگی زیادی هستند که می‌توانید به سراغشان بروید. اما همین تاریخچه‌ی جالب توجه و اتفاقات زیادی که در این شهر رخ داده است، باعث شده تا حقایقی درباره آن‌‌جا باشد که بد نیست درباره‌شان بدانید. همراه ما باشید تا ۱۳ مورد از این حقایق را برای شما لیست کنیم.

 

۱- سنت پترزبورگ دارای ۳ نام مختلف است

شهرهای زیادی در دنیا هستند که نامشان تغییر پیدا کرده، اما سنت پترزبورگ تا به حال دو بار تغییر نام پیدا کرده و هر بار هم به اسم یکی از سیاستمداران به نام در آمده است و در مجموع سه اسم مختلف دارد. این شهر از گذشته‌های دور به نام سنت پترزبورگ شناخته می شد تا این که در سال ۱۹۱۴ به خاطر پیتر کبیر (یکی از مهم‌ترین پادشاهان روسیه) نام آن به پتروگراد تغییر پیدا کرد. زیاد طول نکشید که بعد از تغییر و تحولات روسیه، پتروگراد به لنینگراد تغییر کرد و دوباره نام سیاستمداری جدید روی آن گذاشته شد. با این حال دولت وقت در سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفت که به این چرخه پایان دهد و دوباره نام سنت پترزبورگ به این شهر زیبا بازگشت.

۲- بلندترین کلیسای روسیه در سنت پترزبورگ قرار دارد

در همه جای روسیه، کلیساهای زیبایی ساخته شده و سنت پترزبورگ نیز از این قائده مستثنی نبوده و چندین و چند کلیسای جذاب و دیدنی در این شهر قرار گرفته است. اما کلیسیای "پیتر و پائول" یک ویژگی جالب دارد و آن هم برج ناقوس متفاوتی است که برای این بنای زیبا بنا شد و ارتفاع آن به ۱۲۲.۵ متر می‌‌رسد. این باعث می‌شود تا "پیتر و پائول" بلندترین کلیسا در تمام روسیه باشد. از سال ۱۷۳۳ تا ۲۰۱۲ کلیسای یاد شده بلندترین بنا در سنت پترزبورگ بود و تا سال ۱۹۵۲ نیز بلندترین در تمام روسیه به حساب می‌آمد تا این که به مرور ساخت برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها در شهرهای مختلف آغاز شد.

 

زیباترین کلیساهای سن‌پترزبورگ با معماری منحصر به فرد

۳- نوسکی پراسکی، گرم‌ترین نقطه شهر

معروف‌ترین خیابان شهر، به طور میانگین روزانه میزبان ۲ میلیون نفر است! البته این آمار با احتساب کسانی که به خیابان اصلی می‌روند، محاسبه شده اما همین آمار نیز به نوبه خود شگفت‌انگیز است. همین باعث شده تا دمای هوا در نوسکی پراسکی در طول تابستان ۲ تا ۳ درجه گرم‌تر از دیگر نقاط شهر بوده ولی در طول زمستان، این اختلاف دما بین ۱۰ تا ۱۲ درجه است! این خیابان در سال ۱۷۱۸ ساخته شده و ابنیه زیبایی در آن قرار گرفته‌اند که به زیبایی آن محل، جلوه‌ای دو چندان می‌دهند. این خیابان بزرگ، مملو از فروشگاه‌های و رستوران‌های مختلف و لوکس بوده و از همین رو هر ساله به تعداد جمعیتی که به آن‌جا می‌روند، اضافه می‌شود.

۴- گنجینه‌ی بی‌قیمت آرمیتاژ

اگر بخواهید در مورد آمار و ارقام قصر و موزه آرمیتاژ نگاهی بندازید، متوجه خواهید شد که همچون این بنا هیچ جای دیگری را در دنیا پیدا نمی‌کنید. بیش از ۳ میلیون اثر گران‌بها در ۳۵۰ اتاق و ۵ بنای این مجموعه نگهداری می‌شود. برای مثال، تصور کنید که شما برا هر کدام از آثار این موزه، تنها یک دقیقه زمان بگذارید، آن وقت باید ۸ سال بدون غذا و خواب در میان اتاق‌های موزه بگردید تا بتوانید تمامی آثار آن را ببینید و در این مسیر باید ۲۰ کیلومتر راه بروید! موزه آرمیتاژ تنها انبوهی از آثار هنری نیست بلکه گنجینه‌ای بی‌قیمت از آثار مهم هنری از هنرمندانی به نام روسیه و جهان به شمار رفته و اشیا مختلفی از دوران پادشاهی نیز در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. حتی خود این بنا نیز به خودی خودی فوق‌العاده زیبا و البته بسیار بزرگ است.

۵- بنایی با چند سبک معماری

قلعه سنت میشل که این روزها به نام قلعه میخایلوفسکی یا قلعه مهندسان خوانده می‌شود در گذشته یک اقامتگاه پادشاهی در مرکز تاریخی سنت پترزبورگ به حساب می‌آمد. این مکان برای مدت زیادی اقامتگاه پائول اول بوده اما اهمیت و زیبایی آن از این جهت است که از هر سمت به این بنای بزرگ نگاه کنید، آن را به شکلی متفاوت خواهید دید. دلیل آن نیز این است که چهار نمای قلعه میخایلوفسکی هر کدام به یک سبک معماری ساخته شده‌اند. این قلعه که حالا به عنوان موزه روسیه به فعالیت می‌پردازد، از طرفی به باغی زیبا و بزرگ و از طرف دیگر به رودخانه‌های مویکا و فونتانکا می‌رسد و ترکیبی شگفت‌انگیز را می‌سازد.

 

۵ پل شگفت‌انگیز در سنت پترزبورگ

۶- رود منحصر به فرد نِوا

طول رودخانه نوا ۷۴ کیلومتر است اما به شیوه‌ای در جریان است که ناحیه‌ای کمی کوچک‌تر از ایتالیا را در بر می‌گیرد. دلتا رودخانه نوا شامل دریاچه‌های لادوگا، اونگا، سایما و ایلون شده و رودخانه‌های اسویر، وولکوف و ووکسا نیز از آن نشات می‌گیرند. جالب است بدانید که شیوه‌ی جریان داشتن رودخانه نِوا تنها در یک جای دیگر در دنیا مشاهده شده آن هم "دریاچه‌های بزرگ" در آمریکای شمالی است. این رودخانه از بسیاری جهات برای سنت پترزبورگ اهمیت ویژه‌ای داشته و گردشگران نیز می‌توانند برای گردش‌های دریایی به آن‌جا بروند.

۷- سنت پترزبورگ، نامی محبوب در کشورهای مختلف

حالا که به قاره‌ی آمریکا اشاره کردیم، بد نیست این حقیقت جالب هم بدانید که تنها در کشور آمریکا، ۱۵ شهر با نام سنت پترزبورگ وجود دارد که البته معروف‌ترین آن‌ها سنت پترزبورگ در ایالت فلوریدا به حساب می‌آید که بزرگ‌ترین شهر در میان آن ۱۵ گزینه است.

۸- سنت پترزبورگ، ونیزِ شمال

۱۰ درصد از کل مساحت سنت پترزبورگ را آب پوشانده است. شهر شامل ۴۲ جزیره‌ی مختلف می‌شود که ۳۰۰ پل کوچک و بزرگ آن‌ها را به هم ارتباط داده‌اند. حقایق بسیار زیادی در مورد خود این پل‌ها وجود دارد که نیاز به یک مطلب جداگانه برای آن است اما کافی‌ست به این مطلب اشاره کنیم که اگر شما بر روی پل ترویتسکی بایستید، می‌توانید ۷ پل دیگر را همزمان ببینید و اگر به روی پل کاشین که روی کانال گریبِدوف ساخته شده بایستید، ۹ پل دیگر را مشاهده می‌کنید! کانال‌های آبی متعدد، قایق‌هایی که همیشه در میان این کانال‌ها در حال حرکت هستند و بسیاری نکات مشابه باعث شده که به سنت پترزبورگ لقب ونیزِ شمال را بدهند، هر چند این شهر بسیار بزرگ‌تر از ونیز است.

 

۶ فروشگاه لباس زنانه در سنت پترزبورگ

۹- ستونی بزرگ بدون پایه!

ستون معروف الکساندر که ارتفاع آن به ۴۷.۵ متر می‌رسد و وزنی نزدیک به ۷۰۰ تن دارد و یک عقاب زیبا در بالایش نصب شده است، از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های سنت پترزبورگ به حساب می‌آید. اما جالب است بدانید که این برج زیبا و بزرگ بدون هیچ گونه پایه یا پِی ساخته شده و تماما بر اساس جاذبه‌ی خود باقی مانده است. در ابتدا خیلی از مردم می‌ترسیدند که از کنار آن رد شوند و همیشه انتظار افتادنش را داشتند اما تاریخ ثابت کرد که اشتباه می‌کردند. در همان ابتدای کار نیز سازنده این بنا، برای روزها در زیر این ستون سنگی قدم می‌زد تا به همه ثابت کند که این بنا کاملا ایستاست و نگرانی بابت افتادنش نباید داشته باشند.

۱۰- عمیق‌ترین مترو جهان

متروهای روسیه به این معروفرند که زیباترین ایستگاه‌های جهان را دارند. در سنت پترزبورگ نیز اوضاع به همین منوال است و ایستگاه‌ها بسیار تمیز بوده و به شکلی هنرمندانه ساخته شده‌اند. اما یکی از نکات جالب در مورد سیستم مترو این شهر این است که عمیق‌ترین در کل جهان به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که سنت پترزبورگ بر روی بستری آبی ساخته شده و برای این که بتوان سیستم مترو را در زیر شهر ساخت باید آنقدر به عمق رفت تا به خاک محکم برای تونل زنی رسید و این عمق برای آن‌جا، ۷۰ تا ۸۰ متر بوده است که در نهایت باعث شده لقب عمیق‌ترین سیستم مترو جهان به سنت پترزبورگ برسد. با توجه به شلوغی شهر در روزهای پیک سفر، همین سیستم مترو نجات دهنده مردم محلی و حتی گردشگران خواهد بود. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله ۸ ایستگاه متروی دیدنی‌ و زیبای سنت پترزبورگ نیز بزنید.

۱۱- پل آبی، یکی از عریض‌ترین پل‌های جهان

نمی‌خواهیم خیلی حقایق متعددی از پل‌های سنت پترزبورگ برایتان بگوییم چون همانطور که گفتیم، تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. با این حال گفتن از پل آبی جالب خواهد بود. پلی که اگر چه طول زیادی ندارد اما یکی از عریض‌ترین پل‌های جهان به حساب آمده و با ۹۷.۳ متر عرض، در روسیه رکوردار است. برای درک عرض این پل کافی است بدانید که عرض آن تقریبا با عرض میدان سنت آیزاک برابر بوده و به همان بزرگی است!

 

زیباترین نمادهای سرزمینی در سنت پترزبورگ

۱۲- سنت پترزبورگ، پایتخت تراموای جهان

بسیاری شهرهای جهان که در حال حاضر سیتم تراموا دارند، بخش‌های زیادی از آن را با سیستم‌های حمل و نقل جدید تعویض کرده‌اند اما سنت پترزبورگ با ۶۰۰ کیلومتر سیستم تراموا، رکورد دار در کتاب گینس است.

۱۳- شهر اولین‌ها در روسیه

بسیاری از اولین‌‌ها ابتدا در سنت پترزبورگ اتفاق افتاده است. اما اگر بخواهیم در مورد مهم‌ترین‌هایشان برایتان بگوییم می‌توان به اولین سیستم ریلی در کل روسیه اشاره کرد که ابتدا در سال ۱۸۳۷ در سنت پترزبورگ ساخته شد. اولین موزه عمومی نیز در سال ۱۷۱۴ به دستور پیتر کبیر در سنت پترزبورگ بازگشایی شد. هنوز هم این موزه در زمینه‌ی مردم شناسی و مردم نگاری فعال است و گردشگران متعددی نیز سالانه از این مکان دیدن می‌کنند. البته ناگفته پیداست که در سال‌های مختلف، اگر چه شکل کلی بنا حفظ شده اما داخل بنا به صورت کلی نوسازی شده است.

 

معرفی ۱۰ هتل با کیفیت سنت پترزبورگ

۱۶ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران