آشنایی با هنر خیابانی در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
آشنایی با هنر خیابانی در باتومی

تصور اغلب مردم درباره باتومی، یک شهر صرفا تفریحی دریای سیاه است. اما باید بگوییم که این شهر جذاب، با تصاویر خلاقانه‌ای پر شده و روز به روز به تعداد آثار هنری خیابانی آن افزوده می شود. این تصاویر، جزو جاذبه های گردشگری منحصر به فرد در سفر با تور باتومی به شمار می آیند.

گفتنی است که پروژه های بازآفرینی و زیباسازی شهری و جشنواره های هنری خیابانی، در این رابطه تاثیر گذار بوده اند  و این منطقه از کره زمین را به یک گالری زنده از نقاشی های دیواری هنرمندان داخلی و بین المللی بدل کرده اند. در ادامه و از فاصله ای نزدیک تر، به آشنایی با هنر خیابانی در باتومی در سفر با تور گرجستان خواهیم پرداخت. با ما باشید!

 

Sea Selfie

این نقاشی دیواری با عنوان سلفی دریا، بزرگ ترین اثر گرافیتی در قلمرو گرجستان و در باتومی است که در سال ۲۰۱۵ روی دیوار دانشگاه دولتی باتومی در خیابان نینوشویلی، جنب هتل هیلتون کشیده شد. این اثر اکنون، یکی از محبوب ترین مکان‌های شهر برای دوستداران عکاسی و فضاهای اینستاگرامی به شمار می آید. اگر شما نیز علاقمند به ثبت عکس‌های یادگاری با این قطعه زیبا هستید، توصیه می کنیم صبح زود قبل از ساعت ۹ صبح و پیش از اینکه انبوه ماشین‌ها در زیر آن پارک کنند، از آن دیدن کنید.

Sunflowers

طی قدم زدن در باتومی قدیمی، می توانید به راحتی از تفسیر جالبی از "گلهای آفتابگردان" ونگوگ که توسط تزی گابونیا در سال ۲۰۱۵ خلق شده، دیدن کنید. این اثر، کمی ملایم تر از سایر نقاشی‌های دیواری موجود و مطرح در باتومی است و کاملا با معماری شهر قدیمی آمیخته شده است.

 

نکات ضروری در سفر با قطار به گرجستان

Tamoonz

هنرمندی به نام "تامونز" یکی از نخستین کسانی بود که در جشنواره گرافیتی سال ۲۰۱۴، شخصیت های برجسته و رنگارنگی را در خیابان‌های باتومی نقاشی کرد. البته این نقاش از نظر حرفه‌ای، یک طراح گرافیک است. وی اولین قطعه هنر خیابانی خود را در سن ۱۷ سالگی خلق کرد. هنر او مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره بین المللی هنر خیابانی قرار گرفت، به نحوی که او را برای شرکت در جشنواره بلژیک دعوت کردند.

Dr. Love

هنر پاپ در قرن بیستم، یکی از محبوب ترین سبک‌های هنرهای تجسمی بود و هنوز هم طرفداران زیادی دارد. هنرمندی با نام باچا خوپریا و با نام مستعار دکتر لاو، یک اثر گرافیتی در این سبک خلق کرد که نمی‌توان دیدن آن را در باتومی از دست داد.

Man on a horse

مردی روی اسب در ماه مه سال ۲۰۱۹ توسط ماتیاس مورس، هنرمند آلمانی نقاشی شد. می توانید آن را در نمای غربی هتل اوتو، در خیابان پیروسمانی پیدا کنید. سبک این نقاشی کمی با حال و هوای باتومی بیگانه است، اما بی شک در خلق آن مهارت فنی بالایی بکار گرفته شده است.

 

معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

Kupata

این اثر، از داستان کوپاتا الهام گرفته شده است. این سگ خیابانی، با عبور از ترافیک و پارس کردن در مقابل ماشین ها،  به مردم در عبور از جاده در یک تقاطع خاص در باتومی کمک می کرده است. همه کوپاتا را می پرستند و اتفاق نظر دارند که او بیش از اینها، لیاقت بزرگداشت و یادبود را دارد. به هر حال این نقاشی دیواری را می توانید در خیابان آباشیدزه، مجاور گذرگاه عابر پیاده درست روبروی ستون‌ها و پارک Pioneer پیدا کنید.

Under construction

"در حال ساخت" کار هنرمند فرانسوی به نام فرانک پلکرینو است که در طی جشنواره گرافیتی سال ۲۰۱۴ خلق شد. این قطعه هنری، شخصیت کاملا متحول باتومی و تغییر افق دید این شهر را به تصویر می کشد و به تقلید از نمایه های نئو کلاسیک و در کنار بلوک‌های برجسته و خانه‌هایی با نمای آهنی و راه راه، یک ترکیب بی نظیر را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد. می‌توانید این اثر خلاقانه را، در خیابان کوستاوا در شهر قدیمی باتومی پیدا کنید.

مجموعه آثار Lamb

میشیکو سولاکائوری که با نام AKA Lamb نیز شناخته می‌شود، بدون شک پرکارترین هنرمند خیابانی گرجستان است. کارهای او را می‌توانید تقریبا در تمام شهرها و گوشه و کنار کشور و حتی خارج از گرجستان بیابید. اما شهرت وی بیشتر به دلیل نقاشی‌های دیواری ساختمان فابریکا و زیرگذرهای عابر پیاده در تفلیس است.

سبک امضای Lamb، نقاشی های فریبنده و زیبایی است که از گوسفندهای سفید یا آبی به عنوان قهرمان اصلی استفاده می‌کنند. اگر به دنبال مکانی منحصر به فرد برای اقامت در باتومی هستید باید بگوییم برخی اتاق های هتل بوتیک Kartuli، از نقاشی های دیواری بره‌های Lamb با طرح و موضوعی سفارشی برخوردار هستند.

The fox

رنگ‌های استفاده شده برای این نقاشی دیواری، کاملا مکمل رنگ ساختمان های اطراف آن است. برخی از امواج کف مانند، تقریبا شبیه دلفین‌هایی در حال موج سواری هستند و شاید به موقعیت ساحلی باتومی اشاره دارند. "روباه" توسط هنرمند محلی باتومی، یعنی ژوزف در ماه مه سال ۲۰۱۹ کشیده شد. شما می توانید آن را در خیابان ۴۰ پارناواز مپه در شهر قدیمی پیدا کنید.

 

چرا باید زمستان به تفلیس سفر کنیم؟

The whale

این نقاشی دیواری، توسط هنرمند تفلیسی خلق شده و یک کوسه نهنگی زره پوش را نشان می دهد که با زبانش در حال حرکت دادن یک کشتی است. این قطعه شگفت انگیز در خیابان مازنیاشویلی شماره ۲۳، نزدیک نقاشی دیواری "روباه" واقع شده است.

Batumi

علاوه بر آثاری که اشاره کردیم، در انتهای بلوار باتومی نزدیک برج الفبا، یک ساختمان کوچک بتونی را خواهید یافت که با آثار هنری دیواری متعددی پوشانده شده است. از آن جمله می توان به اثری با عنوان "باتومی" اشاره کرد که توسط هنرمندان فرانسوی یعنی تیرسا و لودویک مایرز خلق شده و زیبایی و رنگ‌های شاد و پرتحرکی را به این فضا بخشیده است. در انتها اگر از طرفداران هنر هستید، از شما دعوت می کنیم مقاله گشت و گذاری هنرمندانه در شهر باتومی را نیز مطالعه کنید و با آثار خلاقانه این شهر بیشتر آشنا شوید.

۲۶ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران