جذاب‌ترین و معروف‌ترین غارهای ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
جذاب‌ترین و معروف‌ترین غارهای ایران

به هر گوشه‌ای از ایران بزرگ که سفر کنید، می‌توانید جاذبه‌های طبیعی خاصی را ببینید که چشمان شما را به خود خیره خواهند کرد. از جنگل‌های سبز گرفته تا سواحل دیدنی و کوه‌های برفی سر به فلک کشیده. اما یکی از جاذبه‌های طبیعی دیدنی که کشورمان در آن خوش می‌درخشد، وجود غارهای زیبا و اسرار آمیز است. غارهایی که پیشنهاد می‌کنیم در طول سفرهایتان، حتما از آن‌ها دیدن کنید.

 

غار یخی چما

غار یخی چما در ۲۵ کیلومتری چلگرد در چهار محال و بختیاری واقع شده. جایی در مجاورت روستای شیخ علیخان که وقتی عکس‌هایش را می‌بینید، احساس می‌کنید این عکس‌ها از جایی در قطب شمال گرفته شده است. این غار یخی بی‌نهایت زیبا، سقفی پوشیده از یخ با قطر نازک دارد و قندیل‌های یخ، تصویری بی‌نهایت زیبا را به وجود می‌آورد که در تمام فصول سال، به همین صورت است.

 

سفری هیجان‌انگیز به مقاصد ساحلی ایران

غار کتله خور

این غار بزرگ و کم‌نظیر عمری بیش از ۱۲۰ میلیون سال دارد و بزرگی آن باعث شده تا هنوز کاوشگران تمام آن را به درستی کشف نکنند. در حال حاضر سه طبقه از این غار کشف شده و تنها ۲ کیلومتر از طولش برای بازدید عموم باز است. این غار در ۱۶۵ کیلومتری زنجان واقع شده و دانشمندان بر این باورند که کل غار ۷ طبقه خواهد بود که اگر به این صورت باشد، آن را به بزرگ‌ترین غار آهکی جهان بدل خواهد کرد.

غار نمکدان قشم

این غار نمکی، با بودن در جزیره‌ی محبوب قشم به یکی از محبوب‌ترین‌ غارهای ایران بدل شده است. غاری که در ورودی خود یک ساحل کوچک و زیبا دارد که از همان ابتدا می‌توانید نشانه‌های نمک را در آن مشاهده کنید. در کف غار جریان آب نمک را مشاهده می‌کنید و بر بالای سقف، قندیل‌های نمک را می‌بینید که همچون برف یک نمای سفید رنگ و زیبا را پدید آورده‌اند. غار نمکدان قشم یکی از زیباترین غارهای ایران است که در تور قشم، دیدن آن را به هیچ وجه نباید از دست بدهید.

 

معرفی ‌‌لوکس‌ترین هتل‌های ایران

غار علیصدر

غار علیصدر بزرگ‌ترین غار آبی جهان و البته معروف‌ترین غار ایران است. این غار بسیار زیبا و بزرگ در خود مسیرهای آبی و دریاچه‌های مختلفی دارد که باعث می‌شود تنها با قایق بتوانید به این مکان بروید، اما نگران نباشید، قایق‌های زیادی هستند که امکان بازدید از این مکان حیرت انگیز را برای شما مهیا خواهند کرد. نکات جالب زیادی درباره غار علیصدر وجود دارد که نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در این بند یک به یک عنوان کرد اما از جمله جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به دمای ثابت ۱۴ درجه‌ای آن در تمام طول سال و قدمت چند میلیون ساله‌اش گفت.

غار یخ مراد

اگر از مسیر جاده‌ی چالوس قصد دارید به مقصدی شمالی برای گذراندن تعطیلات خود بروید، پیشنهاد می‌کنیم در این مسیر حتما از غار چهار طبقه و زیبای یخ مراد دیدن کنید که از جمله خاص‌ترین و البته زیباترین غارهای ایران است. این غار باستانی، عمری به درازای ۵۰ میلیون سال دارد و در آن می‌توانید رشته‌های یخی فوق‌العاده زیبایی را ببینید که در فضای سرد آن پدید آمده‌اند. این غار بزرگ مسیری طولانی را به عمق ۲۰ متری زمین طی می‌کند و در آن می‌توانید سه تالار بزرگ و سه یخچال زیرزمینی را مشاهده کنید.

 

۶ اقامتگاه‌های برجسته بوم‌گردی در ایران

غار ایوب

این غار که بر روی کوهی به همین اسم در کرمان واقع شده، یک ورودی خاص و متفاوت دارد که باعث می‌شود بعد از دیدنش، همیشه آن را به یاد داشته باشید. دهانه‌ای که به ارتفاع ۸۰ متر و طول ۶۰ متر پدید آمده و زمانی در دوره اشکانیان، مردم در آن زندگی می‌کردند. این غار حدودا ۲۳۹ کیلومتر از مرکز شهر کرمان دور است و به همین دلیل دسترسی به آن سخت بوده، اما دیدنش به طی کردن این راه طولانی، شدیدا می‌ارزد.

غار رودافشان

در مسیر تهران به فیروزکوه، روستای زیبایی به نام سید آباد وجود دارد که از آن‌جا می‌توانید به سراغ یکی دیگر از غارهای زیبای کشور، غار رودافشان بروید. البته برای رفتن به این مکان باید حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی را به جان بخرید، اما بازدید از آن، یک تجربه‌ی جذاب و متفاوت برای شما خواهد بود. این غار دهانه‌ای بزرگ و ۲۰ متری دارد و درون آن تاریکی مطلق است و تنها با چراغ قوه می‌توانید از آن دیدن نمایید.

 

هنر اسلامی در زیباترین مساجد ایران

۰۹ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران