دلایلی که چرا باید از باکو دیدن کرد

جاذبه‌های گردشگری باکو
دلایلی که چرا باید از باکو دیدن کرد

باکو پایتخت کشور کوچک آذربایجان مقصدی ساحلی است که در مسیر شرق و غرب قرار گرفته است. این شهر همچون قصه‌های هزار و یک شب تلفیقی از همه چیز است. در این شهر از بازمانده‌های زرتشتیان گرفته تا ویرانه‌های قرون وسطایی و یادگارهای دوره اسلام چیزهای زیادی برای دیدن و کشف کردن وجود دارد. به علاوه آن‌ها دوره شوروی سابق را هم پشت سر گذاشته‌اند. ما در اینجا دلایلی که چرا باید با تور باکو سفر کنید را بررسی می‌کنیم.

 

پر از معماری شگفت انگیز است

در باکو تنها به فاطله چند بلوک از ساختمان‌های باشکوه روسی امپریالیستی، آپارتمان‌های کمونیستی و شاهکارهای باورنکردنی طراحی مدرن خواهید رسید. البته نباید از قلب باکو ایچیری شهر یا همان شهر قدیمی باکو چشم پوشی کنیم که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند. قدمت این بخش از شهر به قرن ۱۲ برمی‌گردد. چه شما یک مهندس معماری باشید و چه مسافری کنجکاو، به راحتی قادر خواهید بود یک روز را صرفا به گشت و گذار در نمای بیرونی این شهر تاریخی بپردازید. در فاصله کمی از سازه‌های تاریخی قدم بزنید تا بتوانید آن‌ها را با جزئیات بهتری تماشا کنید. اگر سوار اتوبوس یا تاکسی شوید به خوبی درک می‌کنید در فضایی کوچک چقدر تنوع کنار هم چیده شده است. سعی کنید از بناهای برجسته مانند مرکز مدرن حیدر علی‌اف، برج‌های شعله باکو و برج مرموز مایدن دیدن کنید.

 

تپه آتشین همیشه روشن

یانار داگ یا "کوه سوزان"، یکی از نماد‌های برجسته آذربایجان است که نزدیک شدن به آن همچین راحت هم نیست. این تپه که از قرن پنجم همیشه روشن بوده به دلیل تخلیه آرام و تدریجی گاز همیشه شعله‌ور است. از بین نقاط آتشین بیشترشان خاموش شده‌اند و پیشبینی می‌شود بقایای آن نیز به زودی خاموش شود. این کشور وابستگی عمیقی به عنصر آتش دارد به طوری که حتی به عنوان "سرزمین آتش" شناخته می‌شود. در همان نزدیکی می‌توانید از آتشگاه زرتشتیان هم دیدن کنید. آیین زرتشت یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های در جریان در جهان است که بسیاری از عناصر آن هنوز در فرهنگ آذربایجان وجود دارد. آتش در آذربایجان مقدس است و در طول زندگی روزمره مردم آذربایجان اشارات بی‌شماری به شعله‌های همیشه روشن پیدا خواهید کرد.

 

پارک ملی هیرکان در آذربایجان

موزه‌های غیرمعمول را پیدا خواهید کرد

آذری‌ها به تاریخ فرش‌بافی خود بسیار افتخار می‌کنند، بنابراین کاملا طبیعی است که موزه کاملی را به عجایب بافته شده اختصاص داشته باشند. موزه فرش باکو دارای سه طبقه از هنر و تاریخ است و چیزهای زیادی درباره فرش‌ها به شما یاد می‌دهد.

شهری برای قدم زدن

با این که باکو شهر بزرگی نیست اما می‌توانید شبانه روزی در آن قدم بزنید و همه جا را بگردید. سعی کنید عصر را در اطراف شهر قدیمی قدم بزنید و از کوچه پس کوچه‌ها دیدن کنید. برای گردش شبانه هم به تفرجگاه ساحلی جایی که چشم انداز خوبی از دریای خزر و ساختمان‌های ظاهر شده در امتداد خط ساحلی دیده می‌شود، بروید. همچنین می‌توانید در امتداد خیابان‌های اصلی پوشیده از کافه و فست فود‌ها قدم بزنید.

 

معرفی ۱۰ مسجد دیدنی در باکو

چای خوردن در باکو

چای قند پهلو برای آذری‌ها به شدت حیاتی است. آن‌ها به صورت سنتی همچون ما ایرانی‌ها چای قرمز را در سماور دم می‌کنند و در استکان‌های کمر باریک سرو می‌کنند. آن‌ها عموما بعد از غذا چای را با قند، ظرف شکر و یا دسرهای شیرین دیگر مثل باقلوا سرو می‌کنند.

مردم و فرهنگ باکو

مردم باکو بسیار پر شور و خوش برخورد هستند و این مردم هستند که مکانی را خاص و ارزشمند می‌کنند. مثلا پیشخدمت‌های خوش‌رو در یک نگاه متوجه می‌شوند چقدر گرسنه و یا مشتاق غذا هستید و بهترین گزینه را با چهره‌ای گشاده به شما پیشنهاد می‌کنند. آذری‌ها غرور عمیقی به فرهنگ خود دارند و مشتاقند آن را با هر کسی که علاقه نشان می‌دهد به اشتراک بگذارند. در بازارها گردش کنید و با فروشنده‌های غرفه‌ها سلفی بگیرید فقط یک لبخند کار را تمام می‌کند.

 

معرفی بهترین کلاب‌های شبانه باکو

از برخی از قدیمی‌ترین هنرهای دنیا دیدن کنید

تنها افراد کمی می‌دانند این کشور کوچک در این گوشه دنیا میزبان برخی از قدیمی‌ترین هنرهای صخره‌ای (حکاکی روی سنگ) دنیا است. فقط با یک ساعت رانندگی از مرکز باکو، می‌توانید در میان برآمدگی‌های صخره‌ای پارک ملی گوبوستان قرار بگیرید. این که چطور هنوز این قسمت برای دنیا شناخته شده نیست هم عجیب است. در این پارک حدود ۶ هزار کاری‌های باستانی بی‌نقص قرار دارد که به خوبی محافظت و نگه‌داری می‌شوند وقتی به این صخره‌ها خیره می‌شوید عظمت و تاریخی که بر آن‌ها گذشته شما را مبهوت خود می‌کند.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران