جشن‌های زمستانه ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جشن‌های زمستانه ارمنستان

به هنگامی که با تور ارمنستان سفر می‌کنید، مردم این کشور را افرادی شاد و سرزنده با فرهنگی غنی و تاریخی دیرینه خواهید شناخت. اگر سفر خود را برای زمستان برنامه‌ریزی کنید، امکان این را خواهید داشت تا در جشن ها و فستیوال‌های زمستانه آنها شرکت کرده و با مهمان‌نوازی و مهربانی که از آنها می‌بینید، خاطرات خوبی را با خود به همراه ببرید.

 

گردش زمستانه در ایروان

در سفرتان به ایروان از پارک‌ها، چشمه‌ها، کافه‌ها و مجسمه‌های زیبا دیدن می‌کنید. شما با گشت و گذار در این شهر زیبا فرصت بازدید از خانه اپرا در ایروان، کلیساهای شهر، بنای «مادر ارمنستان» و اماکن تاریخی بازمانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی را خواهید داشت. از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به هزارپله ایروان، خیابان شمالی، میدان جمهوری، مسجد آبی، و خانه موزه پاراجانف اشاره کرد. برخی دیگر از موزه‌های ایروان از جمله گالری ملی ارمنستان، موزه نسل‌کشی ارامنه و ماتناداران نیز ممکن است برای شما جالب باشد. همچنین بازدید از باغ وحش ایروان نیز می‌تواند برای شما و خانواده‌تان سرگرم‌کننده باشد.
فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری ایروان است. به همین دلیل به راحتی و هزینه کمی می‌توانید توسط تاکسی، مترو و تراموا در مسیرهای داخل شهری بگردید و به مراکز خرید بروید. در ژانویه، می‌توانید اجناس بسیاری را با قیمت‌های خوب بخرید و برای دوستان و خانواده سوغات ببرید.

 

کریسمس در ارمنستان، روز میلاد مسیح

۲۵ دسامبر روز تولد عیسی مسیح است که روز کریسمس نامیده می‌شود و یک هفته قبل از تحویل سال نو میلادی است. از این روز تا سال نوی میلادی، تعطیلات کشورهای مسیحی محسوب شده و این ایام را به زیبایی و شکوه جشن می‌گیرند. مردم ارمنستان درخت کاج را نماد سرسبزی و جاودانگی حیات و تزیین آن را نماد خوشی و سلامتی می‌دانند. به همین دلیل هر ساله از اواسط ماه دسامبر، درخت چهل متری کاج در مرکز این شهر توسط شهرداری شهر ایروان مستقر و تزیین می‌شود. بیشتر ارمنیان پیرو شاخه گریگوری از مذهب مسیحیت ارتدوکس هستند.

 

۱۰ شهر دیدنی در سفر به ارمنستان

 

اول ژانویه، سال نوی میلادی

در ارمنستان ساعت ۱۲ نیمه شب تحویل سال نو در نظر گرفته می‌شود. در خانه‌های گرم این کشور، سال نو از روز ۳۱ دسامبر با پخت شیرینی آغاز می‌شود. افراد با تبریک و داشتن آرزوهای خیر به هم هدیه می‌دهند. از روز اول ژانویه مانند مراسم نوروز ایرانیان، بازدید از خانواده و عزیزان شروع می‌شود. جشن سال نو در ارمنستان به مدت سیزده روز، از یکم تا سیزدهم ژانویه برگزار می‌شود. ماه ژانویه به پاس بزرگداشت نام ژولیوس سزار، از اون نام گرفته شده است.

ششم ژانویه، روز غسل تعمید

آن دسته از مردم ارمنستان که پیرو مذهب گریگور لوساوربج هستند، فرقه‌ای از مسیحیت محسوب می‌شوند که روز تولد حضرت عیسی و روز غسل تعمید را در ششمین روز سال یعنی ۶ ژانویه جشن می گیرند. این آیین از دیرباز برپا می‌شده و بعدها دچار تغییراتی شد که همچنان برخی از ارمنی‌ها بر آن پایبند مانده‌اند. پس از سده چهارم میلاد، به تصویب کلیسای کاتولیک روم، روز تولد حضرت عیسی را در ۲۵ دسامبر و روز غسل تعمید را روز ششم ژانویه اعلام کرد که برای آن مراسمی ویژه در کلیسا برگزار می‌کنند و پس از آن با شمعی در دستانشان به خانه‌های خود رفته و در کنار خانواده، جشن گرفته و شام ویژه‌ای می‌خورند.

 

معرفی پل عجیب شیطان در ارمنستان

 

چهاردهم فوریه، جشن درندز

جشن دِرِندِز یا آتش افروزی در ارمنستان در تاریخ سیزدهم فوریه برگزار می‌شود. این جشن بسیار شبیه به جشن سده ایرانی است که در ۲۴ بهمن ماه در یزد برپا شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این روز در ارمنستان، مقام روحانی با برگزاری آیینی ویژه در کلیسا با در دست داشتن شمع روشن از محراب به حیاط کلیسا می‌رود و با آن شمع، بوته‌هایی را که آماده آتش افروزی هستند، آتش می‌زند. پس از آن، تمامی افراد با شمع و یا آتشدانی متبرک در دست از آتش روشن شده در کلیسا به سوی خانه خود می‌روند.

 

هشتم مارچ، روز زن در ارمنستان

در روز هشتم مارچ که به عنوان روز زن در این کشور نام گرفته است، مردان را به آنها هدیه داده و خیابان‌ها را پر از گل می‌بینید. اکثر مردم را در این روز می‌توانید در کافه‌ها، رستوران‌ها و در حال گشت و گذار ببینید. برخی از آنها نیز در خانه‌هایشان جشن می‌گیرند. جالب اینجاست که پس از تشکیل جمهوری ارمنستان، در سال ۱۹۹۶، این روز ۸ به عنوان روز جهانی زن از تقویم اعیاد رسمی کشور حذف شد و به جای آن هفتم آوریل را به عنوان روز مادر و روز زیبایی زن اعلام کردند. اما مجددا در سال ۲۰۰۱ هشتم مارچ در تقویم رسمی ارمنستان ثبت شد و روز هفتم آوریل هم به جای خود باقی ماند. به همین دلیل در کشور ارمنستان روز مادر و زن را دو روز جشن می‌گیرند.

 

راهنمای تفریحات شبانه در ایروان

۰۹ دی ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 26 تیر 1400)

نظرات کاربران