استانبول در دسامبر ۲۰۲۰ (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
استانبول در دسامبر ۲۰۲۰ (قسمت اول)

دسامبر آغاز زمستان در استانبول است که با شور و شوق کریسمسی همراه است. دمای میانگین ۱۰ درجه سانتی‌گراد و میزان بارش ۱۲۳ میلی‌متر است. با این که هوا سرد است اما برف کمی عموما می‌بارد. به هر جهت استانبول در زمستان مقصدی سرد و برفی است و باید خوب لباس بپوشید. در تور استانبول توصیه می‌کنیم حتما چتر و کت زمستانی همراه خود داشته باشید. در اینجا شما را برای دسامبری زیبا و هیجان‌انگیز و انتظاراتی که باید در دسامبر ۲۰۲۰ داشته باشید.

 

تعطیلات رسمی، جشنواره‌ها و رویدادها

در این ماه اتفاقات و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود که هر سلیقه‌ای می‌تواند علایق خودش را دنبال کند. در اینجا ما به برسی رویدادها و جشنواره‌ها می‌پردازیم.

  • Seb-i Aruz: از ۱۷ تا ۲۴ دسامبر سالمرگ مولانا جلال الدین محمد بلخی (۱۲۰۷-۱۲۷۳) شاعر ایرانی عارف مسلمان مشهور جهان، استاد تکلم و صوفی است که در لژ گالاتا برگزار می‌شود.
  • کریسمس: اواخر دسامبر
  • جشن سال نو و جشنواره‌ها (۳۱ دسامبر)

 

گردشی جذاب در محله اسکودار استانبول

نقاط برتر استانبول

شما می‌توانید تقویم نمایشگاه‌ها و رویدادهای برگزیده مکان‌های برتر استانبول را از زیر دنبال کنید:

  • موزه هنرهای مدرن استانبول در بی‌اوغلو (هنر، نمایشگاهی، فیلم)
  • موزه پرا در تقسیم (هنر، نمایشگاهی، فیلم)
  • موزه سکیپ باسانچی در امیرگان (هنر، نمایشگاهی، فیلم)
  • سالن IKSV در بی‌اوغلو (کنسرت)
  • بومونتی آدا در شیشلی (کنسرت، تئاتر)
  • آک بانک سانات (هنر، نمایشگاهی، فیلم، کنسرت)
  • Zorlu PSM در بشیکتاش (کنسرت ، موزیکال)

۱۰ دیدنی برتر استانبول در دسامبر ۲۰۲۰

کارهایی که می‌توان در دسامبر استانبول انجام داد بی‌پایان است و خیلی سخت است که بخواهیم بهترین جاذبه‌های استانبول از جدا کنیم. ما در زیر جذاب‌ترین مواردی که برای دسامبر مناسب‌ترند بررسی می‌کنیم.

 

از جشن‌های رنگارنگ شب سال نو لذت ببرید

در این شب استانبول پر از آتش بازی‌های زیبا روی تنگه بسفر و جشن‌های خیابانی است. تقسیم، خیابان استقلال، نیشانتاشی، بشیکتاش، باکرکوی و کادیکوی از مناطق و محله‌های محبوب استانبول برای گذراندن یک شب مهمانی کریسمسی هستند.

از ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و مخزن آب باسیلیکا دیدن کنید

موزه ایاصوفیه: قطعا این مکان در دسامبر سال ۲۰۲۰ استانبول همان چیزی است که هر برنامه سفر تور استانبول به آن نیاز دارد. اگ حتی یک روز در استانبول هستید، اولین جایی که باید به آن بروید بی‌شک ایاصوفیه با شهرتی جهانی است. این کلیسا و مسجد سابق که حالا به موزه تبدیل شده، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار معماری جهان اعلام شده و به هشتمین عجایب جهان پذیرفته شده است. این همانند قدم گذاشتن به دنیای مقدس مسیحیت و اسلام زیر یک پوسته و در زیر گنبدی چشمگیر، در فضایی مرموز و عرفانی است که با طیف وسیعی از آثار معماری و هنری که از هزاران سال پیش جمع شده‌اند ادغام شده است. در اینجا شما می‌توانید آثاری مانند موزاییک‌های طلایی مسیحی و نقاشی‌های دیواری رنگارنگ مربوط به دوران بیزانس را از نزدیک تماشا کنید.

 

گردشی در محله‌های اروپایی نشین استانبول

موزه قصر توپکاپی: قصر توپکاپی که همچون ایاصوفیه اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته از معماری‌های جالب و دیدنی برخوردار است. مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین بخش آن حرمسرای کاخ است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در بازدید از این موزه نگاهی دقیق به اتاق‌ها، باغ‌ها، گالری‌ها، مجموعه‌ها و دکوراسیون گذشته تا امروزی بیاندازید. این یک کاخ شرقی باشکوه و یکی از بزرگ‌ترین آثار معماری جهان است. این کاخ محل اقامت سلاطین عثمانی و همچنین یکی از غنی‌ترین موزه های جهان است.

مخزن آب باسیلیکا: این مخزن آب را می‌توان یکی از چشمگیرترین و عرفانی‌ترین سازه‌های دنیا معرفی کرد. دو مجسمه سر مدوسا که در زیر دو ستون در لبه شمال غربی مخزن استفاده شده از برجسته‌ترین ویژگی‌های این مخزن آب است.

شبی عرفانی با نمایش رقص سما دراویش

یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های استانبول برای گردشگران رقص سمای دراویش صوفی است. برای ما ایرانی‌ها که با رقص سما آشنا هستیم این اجرا بسیار جذاب است چه برسد به اروپایی‌ها! به همین دلیل مسافران تور استانبول برای تماشای رقص سما تعلل نمی‌کنند.

از جو سرزنده خیابان استقلال لذت ببرید

خیابان استقلال را به جرات می‌توان مشهورترین خیابان تفریحی استانبول دانست.  این یک خیابان عابر پیاده رنگارنگ و طولانی، مملو از انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و نمایش‌های خیابانی است که در دسامبر و با نزدیک شدن ایام کریسمس حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. خیابان‌های فرعی، تمامی فروشگاه‌ها و کافه‌ها تم کریسمس به خود می‌گیرند و انواع حراج‌ها در فروشگاه‌ها جای خودشان را به قیمت‌های آنچنانی می‌دهند. یعنی اگر اهل خرید هستید استقلال مکان محبوب شما خواهد بود. شما می‌توانید از موزه مادام توسو در استانبول، کلیسای شگفت‌انگیز سنت آنتونی پادوا و موزه پرا در آنجا دیدن کنید.

 

راهنمای جامع گردش با مترو استانبول

از موزه هنرهای ترکی و اسلامی بازدید کنید

موزه هنرهای ترکی و اسلامی موزه‌ای تأثیرگذار و ترکیبی از آثار ترکی و اسلامی است که به درستی نمایی کلی از هنرهای اسلامی و تاثیر آن بر فرهنگ و هنر این کشور ارائه می‌دهد. این موزه که در محله سلطان احمد استانبول واقع شده در اصل محل اقامت ابراهیم پاشا وزیر کاردان و زیرک سلطان سلیمان بوده است. این موزه به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای معماری مدرن عثمانی شناخته می‌شود که بعد از سقوط عثمانی‌ها به موزه تبدیل گشت. این موزه غنی و دیدنی محل نمایش بیش از ۴۰ هزار مورد از انواع فرش‌های دست بافت حیرت‌انگیز، دست نوشته، اشیا چوبی، شیشه‌ای، فلزی، سرامیکی و همچنین نمایشگاهی از مردم نگاری بسیار منحصر به فرد است.

 

به حراجی‌های شگفت‌انگیز در مراکز خرید استانبول برسید

اشاره کنیم که استانبول میزبان بیش از ۲۰۰ مرکز خرید مدرن است که و برخی از آنها واقعا بسیار بزرگ و از بهترین مراکز خرید در اروپا شناخته می‌شود. از آنجا که کریسمس و ماه دسامبر یکی از بهترین زمان‌های خرید زمستانی در استانبول است، ما به شما توصیه می‌کنیم که از بسیاری از مراکز خرید محبوب در این شهر بازدید کرده و در حراجی‌های باورنکردنی خریدهای فوق‌العاده‌ای انجام دهید.

همچنین بسیاری از نقاط استانبول با در نظر گرفتن تخفیفات عیدانه در ورودی خود هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهند. بنابراین قبل از رفتن به هر جایی اول تخفیفات را بررسی کرده و در در صورت ارائه از آن‌ها استفاده کنید.

۱۶ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران