موزه مردم شناسی بومیان کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
موزه مردم شناسی بومیان کیش

ایران کشوری به شدت فرهنگی و کهن است که جای جای آن دارای گویش، فرهنگ و قدمت منحصر به فرد خودش است. در سفر به نقاط مختلف ایران آنچنان تنوع و گوناگونی وجود دارد که موجب شگفتی مسافران تور ایران‌گردی می‌شود. کیش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برخلاف تصور مسافران بسیاری این جزیره دارای بافت کهن فرهنگی و بومی است. در کنار بازدید از مجتمع‌های تجای، شرکت‌های تفریحی دریایی و بسیاری از موارد دیگر بر هر مسافر تور کیش بازدید از موزه مردم شناسی بومیان کیش واجب است.

 

درباره موزه مردم شناسی بومیان کیش

این موزه در اصل از خانه‌های اعیانی کیش مربوط به ۲۰۰ سال پیش است که متعلق به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین از تجار برجسته کیش بوده است. او به عنوان تاجر مروارید و صاحب لنج شناخته می‌شد که در کارهایی همچون نجاری هم مهارت داشت. اما این خانه نه فقط از لحاظ اعیانی بودن بلکه به خاطر برگزاری کلاس‌های قرآن بین مردم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برای مردم محله این عمارت فقط محل زندگی حاج عبدالله نبود بلکه حکم مدرسه را داشت. این خانه بین سه نسل به ارث رسید تا در نهایت توسط محمد جاسم پور موسس و مدیر خانه به موزه مردم شناسی بومیان کیش برای آگاهی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم مردم منطقه تبدیل شد.

 

نگاهی به بازار عرب‌ها در جزیره کیش

مشخصات خانه بومیان کیش

این موزه خانه‌ای ۲۰۰ ساله به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع است که دارای ۱۵ اتاق و ۲ حیاط بیرونی و داخلی است. این خانه اعیانی در قدیمی‌ترین محله کیش "سفین قدیم" واقع شده و دارای معماری کاملا بومی و سنتی است. در ابتدا این خانه به هدف ایجاد اشتغالزایی بای بومیان منطقه و زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم مردم در سال ۱۳۹۳ به موزه تبدیل شد و امروزه یکی از موزه‌های برجسته ایران به شمار می‌رود. شما در بازدید از موزه با لوازم زندگی مردم قدیم همچون لوازم پخت و پز و یا صیادی آشنا می‌شوید.

معرفی بخش‌های مختلف این موزه

این خانه دارای دو حیاط است که حیاط بیرونی آن مجلسی و برای مهمانان، مخصوصا مردهای غریبه کاربرد داشت که با دری جداگانه، همراه با انبار، چاه و اتاق تابستانه و زمستانه به خانه متصل شده است. حیاط دیگر آن حیاط خصوصی خانه است که افراد نامحرم و مردان غریبه به آن ورود نمی‌کردند. در واقع قسمت اعظم خانه در این قسمت قرار دارد که شامل اتاق‌های تابستانه و زمستانه، آشپزخانه، اتاق مهمان زنان، مکتب خانه، انبار علوفه، انبار خرما، محل نگه داری گاو و گوسفند با دربی جداگانه مخصوص رفت و آمد زنان است.

وقتی می‌گوییم این خانه دارای ۱۵ اتاق است همه آن‌ها اتاق خواب و اتاق مهمان نیستند در واقع مجموع مواردی که گفتیم به علاوه اتاق صید مروارید، انبار شیره خرما، و مواردی دیگر را هم شامل می‌شود که به شرح زیر هستند.

مصیف (اتاق تابستانی)

این اتاق در ارتفاع ۵/۱ متری از زمین ساخته می‌شد و دور تا دور آن پنجره و بادگیر تهبیه می‌شد از این‌رو معماری مخصوص به خودش را دارد. از این اتاق در تابستان‌ها برای پناه بردن از گرمای تابستان استفاده می‌شد و زمستان‌ها پنجره‌هایش را با سنگ و گِل می‌پوشاندند.

 

ارزان‌ترین زمان برای سفر به کیش

بیت العود (اتاق خواب)

این اتاق اصلی صاحب خانه است که برای تزئین آن از آینه‌های کوچک و بزرگی استفاده شده و با لوازمی همچون صندوق چوبی، رادیو، و تخت چوبی پر شده بود. این اتاق خواب نیز مانند دیگر اتاق خواب‌های عمارت حمام مخصوص خودش را دارد. این اتاق که از قدیمی‌ترین بخش‌های ساختمان است تا ۴۰ سال پیش محل زندگی ساکنان اصلی آن بود.

بخار (انبار مواد غذایی)

شرایط جزیره کیش جوری بود که ساکنان همیشه مجبور بودند آذوقه یک سال‌شان را از قبل در انبار ذخیره کنند. انبار مواد غذایی که به بخار شناخته می‌شود از بخش‌های خانه‌های جزیره کیش محسوب می‌شد. معمولا در این انبار خشکبار، کوزه‌هی ماهی شور، ماهی خشک شده، برنج، آرد و امثال این‌ها نگه‌داری می‌شد.

 

روزی جذاب در پارک ساحل مرجان کیش

بیت الافروخ (مکتب خانه)

بیت الافروخ (خانه پسران) اصطلاحی است که قبلا به محل آموزش قرآن اطلاق می‌شد. برای بومیان این مکتب خانه به شدت نوستالژیک است زیرا ۴ نسل تا همین ۴۰ سال پیش در آن سواد و قرآن می‌آموختند. برای بومیان حی و حاضر این مکتب خانه یادآور خاطرات کودکی آن‌ها است.

در نهایت باید بگوییم این خانه جذاب که روایتی عینی و مستند از زندگی قدیم مردم بومی کیش ارائه می‌دهد به هدف آشنایی توریست‌ها با آداب و فرهنگ مردم و زنده نگه داشت آن افتتاح شد. شما می‌توانید در بازدید از این موزه لباس‌های سنتی بومی بپوشید و عکس‌های زیبایی بیاندازید.

۲۳ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران