بازدید از خانه بومیان کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
بازدید از خانه بومیان کیش

این روزها که به کیش سفر کنید، جزیره‌ای زیبا اما مدرن را مشاهده خواهید کرد که در هر کجای یک هتل با شکوه، یک مرکز خرید بزرگ و یا یک مرکز تفریحی جذاب ساخته شده و انبوه گردشگران در هر کجای آن‌ دیده می‌شوند. اما جزیره‌ی کیش، مردمان بومی خونگرمی دارد که برای قرن‌هاست در این گوشه از خلیج فارس زندگی می‌کنند. خانه بومیان کیش نیز به راه و رسم زندگی این مردم در دوره‌های مختلف پرداخته و شما را با فرهنگ و آداب و رسوم زندگی مردم محلی آشنا می‌کند و یکی از دیدنی‌های جذاب و تاریخی کیش است. مقاله امروز ما را درباره این مجموعه فرهنگی بخوانید و برای درک بهتر این جزیره‌ی معروف، در تور کیش به دیدن آن‌جا بروید.

 

کوتاه درباره خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش یک مجموعه نسبتا بزرگ است که از چند بخش مثل حیاط مجلسی، حیاط اندرونی، اتاق زمستانه، انبار خرما، اتاق تابستانه، مکتب‌ خانه، انبار ابزار صید و شناورها، باغچه و ... تشکیل شده است. به این ترتیب شما فرصت این را خواهید داشت تا از بخش‌های مختلف زندگی مردم محلی دیدن کرده و گوشه‌های متفاوتی از زندگی روزانه آن‌ها را تماشا کنید. در هر کدام از این بخش‌ها نیز، سعی شده تا جای ممکن، همه چیز به شکلی اصیل روایت مردم کیش باشد.

در کنار بخش‌های مربوط به موزه مردم شناسی کیش، این مکان دارای بخش‌هایی همچون فروشگاه محصولات محلی و کافه نیز هستو خدمات خیلی خوبی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. در واقع، تنها تماشای ابزارآلات و وسایل زندگی یا محل امرار معاش مردم کیش نیست که در این محل عاید بازدیدکنندگان می‌شود، بلکه یک پذیرایی دلنشین و همچنین داشتن لوکیشن‌های عالی برای عکاسی نیز، از جمله ویژگی‌ها و جاذبه‌های خانه بومیان کیش خواهد بود. همچنین شما می‌توانید به صورت خانوادگی از آن‌جا بازدید کنید.

تاریخچه‌ی خانه بومیان کیش

این خانه در اصل متعلق به حاج عبدالله بن شاهین بوده که ۸۰ سال پیش در این خانه زندگی می‌کرد. او تاجر مروارید بود و برای سال‌ها، یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی کیش را در اختیار داشت. البته ساخت این خانه به گفته محققان حدودا به ۲۰ سال پیش بر می‌گردد که به این ترتیب می‌توان قدمت آن را نزدیک به قدمت قلعه جنی کیش دانست. خانه‌ای که نسل‌ها در اختیار خاندان حاج عبدالله بود و برای مردم محلی اهمیت زیادی دارد، چون خیلی از کودکان دهه‌های گذشته، سواد خود را از مکتب‌خانه این محل یاد گرفته‌اند. در نهایت از سال ۱۹۹۳ این خانه، به موزه مردم شناسی با نام خانه بومیان کیش بدل شد.

 

راهنمای کامل قایق سواری در کیش

بخش‌های مختلف خانه بومیان کیش

مجموعه خانه بومیان کیش در واقع یک خانه‌ی اعیانی و بسیار قدیمی است که به سه بخش تقسیم شده و شامل اتاق‌ها، انبارها و فضاهای عمومی می‌شود. در ادامه به معرفی این سه بخش می‌پردازیم.

  • اتاق‌ها: یکی از نکات جالب که درباره خانه‌های اعیانی کیش باید بدانید این است که بعضی از بخش‌های آن، به صورت فصلی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. مثل اتاق‌ زمستانه یا اتاق تابستانه که به خاطر شرایط قرار گیری و تابش آفتاب، دمای متفاوتی را در فضای داخلی ارائه می‌کنند. برای مثال اتاق‌های زمستانه دارای هیچ پنجره و بادیگری نبوده و در عوض اتاق‌های تابستانه که به مصیف معروف هستند، پشت به آفتاب، با ارتفاع نسبت به زمین و دارای پنجره‌ بوده که در نهایت به خنک‌تر شدن هوای داخلی آن‌ها کمک می‌کند. از دیگر اتاق‌های این بخش می‌توان به اتاق خواب، اتاق میهمان مردان، اتاق میهمان زنان، اتاق خواب، حجله و آشپزخانه اشاره کرد.

از جاهای جالب توجه در میان اتاق‌ها می‌توان به آشپزخانه و مکتب‌خانه اشاره کرد که در آن‌جاها، تجهیزات مختلفی که در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته، به نمایش گذاشته شده است.

  • انبارها: یکی از بخش‌های مهم در خانه‌های سنتی کیش، انبارها بوده که هر کدام نقشی حیاتی در زندگی مردم ایفا می‌کردند. برای مثال، انبار علوفه گاو و گوسفند در طول سال مورد استفاده قرار می‌گرفته، از انبار ابزار صید و شناورها برای نگهداری تجهیزاتی که برای صید ماهی و مروارید استفاده می‌شد، بهره می‌بردند و انبار مواد غذایی نیز مصارف گوناگونی داشته است. همچنین از جمله دیگر محل‌های مهم، انبار خرما بوده که هم برای نگهداری برداشت سالانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و هم از آن‌جا برای تهیه شیره خرما استفاده می‌کردند که می‌توان تجهیزات مورد استفاده برای این کار را در آن‌جا ببینید.
  • فضاهای عمومی: این بخش‌ها همگی در محیط روباز هستند و اغلب گردشگران تور کیش نیز، در همین محیط‌ها به عکاسی می‌پردازند. ۵ فضای عمومی برای این خانه در نظر گرفته شده که شامل حیاط مجلسی، حیاط اندرونی، تخت خواب تابستانی، باغچه منزل و بخش دریایی و صید مروارید می‌شود که کاربرد همگی آن‌ها از اسم‌هایشان پیداست. اما بخش جذاب این محل، بخش دریایی و صید مروارید است که خیلی از تجهیزات به کار رفته برای صید، در همین محل به نمایش گذاشته شده. تجهیزاتی مثل ادوات صید ماهی، تورها، طناب‌های لنج‌های بابدبانی و ... که اغلب بیش از ۸۰ سال قدمت دارند.

خدمات خانه بومیان کیش به گردشگران

یکی از خدماتی که همیشه توریست‌ها از آن استقبال می‌کنند، بخش عکاسی است. شما در این محل، می‌توانید لباس‌های محلی پوشیده و در قسمت‌های مختلف خانه عکاسی و فیلم‌برداری کنید. در قسمتی دیگر نیز، طرح‌های حنای عربی برای بازدیدکنندگان خانم ارائه می‌شود. نقش‌های زیبایی برای انتخاب پیش روی شما گذاشته می‌شود که هنرمندان محلی به وسیله‌ی حنا آن را بر روی دستان بانوان طراحی می‌کنند. این سنت قدیمی از کشورهای هند و پاکستان نشات گرفته اما بعدها، طرح‌های ایرانی بود که روی دست بانوان حک می‌شد و هنوز هم این رسم در کیش جریان دارد.

اگر اهل غذاهای محلی باشید، در خانه بومیان کیش، حسابی بهتان خوش می‌گذارد. این محل یک کافه رستوران نسبتا بزرگ دارد که در آن‌جا هم غذاهای محلی کیش و هم چای و نوشیدنی‌های مختلف طبخ می‌شود. این رستوران بسیار با کیفیت بوده و غذاهای محلی نیز به شکل کاملا سنتی در آن جا پخت شده و طعم و مزه‌ای اصیل و عالی دارند. همچنین در بخشی دیگر، نان و شیرینی محلی نیز پخت می‌شود که برای سرو در همان محل یا خرید ارائه می‌شوند که به جذابیت‌های این محل اضافه می‌کند. در نهایت یک فروشگاه نیز برای این مکان در نظر گرفته شده که امکان خرید محصولات بومی همچون زیورآلات مختلف را به عنوان سوغاتی‌های کیش خواهید داشت.

 

تفریح در پارک برفی پنگوئن کیش

چطور به خانه بومیان کیش برویم؟

این مجموعه در محله سفین قدیم کیش قرار گرفته است. بهترین راه برای رفتن به این محل، استفاده از تاکسی است و با توجه به این که مسیرها در کیش کوتاه بوده، هزینه‌ی زیادی روی دست شما نمی‌گذارد. با توجه به این که، محل سفید و خانه بومیان کیش، فاصله‌ی چندانی با کشتی یونانی کیش معروف ندارد، می‌توانید هنگام بازدید از این منظره‌ی معروف در سفر به کیش، از خانه بومیان نیز بازدید به عمل آورده و با یک تیر دو نشان بزنی. در کل دسترسی به خانه بومیان راحت است و همان طور که گفتیم، بازدید از آن‌جا، زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

نکات پایانه درباره خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش از جمله مراکز فرهنگی بسیار با ارزش در این جزیره است که با توجه به نگهداری بسیار خوب، مرمت حساب شده و حفظ ویژگی‌های تاریخی، مکانی عالی برای بازدید به حساب می‌آید. در آن‌جا شما نه تنها با فرهنگ مردم محلی آشنا خواهید شد، بلکه می‌توانید عکس‌های جذاب بگیرید و همچنین غذاهای محلی خوشمزه میل کنید. به طور کلی خانه بومیان کیش، یکی از جاذبه‌های اصلی کیش محسوب می‌شود که برای بازدید خانواده‌ها مناسب بوده، بچه‌ها هم از بودن در آن‌جا لذت خواهند برد و خاطرات جذابی را از سفر برایتان خواهد ساخت.

ورودی این محل ۴۰ هزار تومن شامل ترانسفر رایگان بوده که شامل بازدید از تمامی بخش‌های مجموعه می‌شود، اما برای صرف غذا یا عکاسی با تجهیزات خانه بومیان، باید هزینه هر بخش را به صورت مجزا پرداخت نمایید. این مکان مساحتی بالغ بر هزار و دویست متر مربع داشته و تا هتل‌های معروف کیش همچون هتل آفتاب شرق کیش، هتل امیرکبیر یا هتل خاتم کیش، کم‌تر از یک کیلومتر فاصله دارد. از جاذبه‌های معروف کیش نزدیک به خانه بومیان کیش می‌توان به نخلستان کیش یا همان نخلستان باغ بهشت، مرکز خرید دیپلومات، بازار ماهی فروشان و بازار عرب‌های کیش اسم برد که همگی تنها چند صد متر از این مکان فاصله دارند.

دیگر موزه‌های شبیه به خانه بومیان کیش در ایران

چندین مجموعه این چنینی در کشورمان وجود دارد که در تور داخلی می‌توانید به دیدنشان بروید. معروف ترین موزه‌های ایران که به فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران در نقاط مختلف اختصاص دارد. مثل کاخ ابیض گلستان تهران که قدیمی‌ترین موزه مردم شناسی در کشورمان بوده و یکی از کاخ‌های معروف زمان ناصرالدین شاه است که سال‌ها بعد به موزه مردم شناسی معروفی در تهران بدل شد و اشیا مختلفی در آن‌جا نگهداری می‌شود. موزه کندلو مازندران نیز به خوبی برای نمایش راه و روش مردم شمال کشور بنا شده است. بعضی جاها مثل بنای رختشوی خانه زنجان یا حمام مهدی قلی بیک مشهد نیز با توجه به ماهیتی که دارند، به مرور به موزه‌های مردم شناسی بدل شدند. مخصوصا حمام مهدی قلی بیک که جایی بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده و پیشنهاد می‌کنیم، در طول سفر به مشهد سری به این مکان بزنید. البته بعضی از مکان‌های فرهنگی در جاهای مختلف هم هستند که جدا از بخش‌های اصلی، به موضوع مردم شناسی نیز می‌پردازند.

 

راهنمای سفری بهاری به کیش

منبع

۲۲ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران