آشنایی با بازار ماهی فروشان کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
آشنایی با بازار ماهی فروشان کیش

خوردن غذاهای جنوبی یکی از لذت‌های سفر به شهرهای جنوبی کشور مانند جزیره کیش است. به طوری که غذاها و خوراک‌های متنوع بر پایه ماهی‌های دریای جنوب، جز منوی اصلی بسیاری از رستوران‌های کیش است. مرکز اصلی عرضه ماهی، بازار ماهی فروشان کیش است. در این بازار انواع ماهی دریای جنوب، میگو و لابستر تازه و صید روز عرضه می‌شود. اگر اهل آشپزی در سفر هستید، حتما به بازار ماهی فروشان کیش سری بزنید و میگو یا ماهی تازه بخرید و به سبکی جنوبی آماده کنید. ناگفته نماند که این بازار امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است و بسیاری از گردشگرانی که با تور کیش سفر می‌کنند، بهتر است به دیدن این بازار نیز بروند. اگر ایده بازدید از بازار ماهی فروشان کیش برای شما نیز جذاب است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

بازار ماهی فروشان کیش

جزیره کیش با توجه به موقعیت استراتژیکی و نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس، به یکی از شهرهای توریستی بین المللی کشور تبدیل شده است. این شهر پیشرفته در بین آب‌های نیلگون و پهناور خلیج فارس قرار گرفته و دارای جاذبه‌های توریستی و گردشگری زیادی است. یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش، بازار ماهی فروشان کیش نام دارد. چرا که جزیره کیش با توجه به موقعیت خود در دریای خلیج فارس، مکانی مناسب برای صید انوع ماهی و میگوی در دل این دریا است. بنابراین شما می‌توانید ماهی‌های تازه‌ای که صید همان روز هستند را از بازار ماهی فروشان کیش، تهیه کنید. در این بازار انواع ماهی‌های دریایی، میگو، لابستر و ... به فروش می‌رسد.

بازار ماهی فروشان شامل ۱۲ غرفه است که در این غرفه‌ها نژادهای مختلفی از ماهی‌ها عرضه می‌شوند. از جمله ماهی‌هایی که در این بازار به فروش می‌رسد می‌توان به ماهی حلوا، شوریده، تن دیابو، هامون، سلطان ابراهیم، سیباس، شیر، هامور قرمز، سرخو، سیبرین، کفشک، موتو، دختر ناخدا، کبوتر، شهریف جاش، جت، تک خال، سکن و ... اشاره کرد. بازار ماهی فروشان برخلاف تصوری که اغلب افراد از بوی نا مطبوع و فضای غیر بهداشتی بسیاری از بازارهای ماهی فروشی دارند، از نظر تمیزی و بهداشت دارای سطح قابل قبولی است و با بکارگیری سیستم تهویه مناسب، میزان بوی ناخوشایند ماهی و فراورده‌های دریایی، به حداقل رسیده است. همچنین سطح داخلی بازار با کاشی‌های زیبایی سفالی و با طرح‌های دریایی و نیلگون، تزیین شده است.

در ورودی بازار ماهی فروشان تندیسی از مرد ماهیگیر قرار دارد که با فضای بازار کاملا هماهنگی و همخوانی داشته و بعلاوه در بخش‌های مختلف از المان‌های مربوط به ماهی و ماهیگیری همچون لنگر، سکان چوبی، مرغان دریایی و ... استفاده شده است. این تنها یک بازار ماهی فروشی نیست، بلکه در گوشه‌ای از بازار شما با مجموعه‌ای آموزشی از سبک زندگی مردمی که زندگیشان با صیادی می‌گذرد، آشنایی با انواع ماهی‌ها، غذاهای متنوعی که با ماهی پخت می‌شود و یا طرز تهیه صحیح انواع ماهی‌ها و ... نیز مواجه خواهید بود.

 

گشتی تاریخی در خانه اعیانی کیش

 

تاریخچه بازار ماهی فروشان کیش

بازار ماهی فروشان که ابتدا یک بازار ماهی فروشی محلی محسوب می‌شد، در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرد. اما با توجه به گرمای زیاد و دمای هوای بالا در فصل تابستان، با وجود استفاده مداوم از یخ، بر روی ماهی‌ها، در مدت زمان کوتاهی ماهی حالت تازه و با کیفیت خود را از دست می‌داد. بنابراین با توجه به پیگیری‌های مداوم اهالی بازار ماهی فروشان، همت و کمک مسئولین بازار باز سازی شد. به طوری که امروزه این بازار به شکل یک مکان سر پوشیده و دارای سیستم خنک کننده و تهویه مناسب برای فروش ماهی‌ها شناخته می‌شود و این پیشرفتی چشمگیر برای یک بازار محلی در یک محله بومی شهر کیش است.

البته در گذشته بعد از بازسازی‌های انجام شده باز هم مشکلاتی وجود داشت و به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب و دیگر معضلاتی که در زمینه بهداشت بازار وجود داشت، باز هم تصمیماتی در خصوص بهبود شرایط این بازار که مورد توجه مردم محلی و حتی گردشگران تور کیش هم واقع شده بود، گرفته شد. بطوری که در سال ۱۳۷۹ بازار ماهی فروشان باز هم دستخوش تغییراتی شد و سیستم‌های فاضلاب، تهویه‌های پیشرفته، سردخانه‌های مدرن و ... برای این مجموعه در نظر گرفته شد. بازار نهایی که در نوروز ۹۸ افتتاح شد،  شامل ۱۲ غرفه فروش ماهی، دو غرفه تمیز کردن و پاک کردن ماهی، مجموعه فرهنگی - آموزشی و سرویس‌های بهداشتی است.

 

ویژگی‌های بازار ماهی فروشان کیش

در بازار ماهی فروشان کیش شما با یک مجموعه بهداشتی، تمیز و با محصولاتی متنوع روبه رو خواهید بود. خرید از این بازار ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تمامی محصولاتی که در بازار ماهی فروشان عرضه می‌شوند، تحت نظارت و کنترل اداره دامپزشکی شهرستان کیش هستند.
  • بازار مجهز به دو غرفه برای پاک کردن ماهی و میگو است. بنابراین خیال شما از پاک کردن ماهی یا میگویی که خریده‌اید راحت خواهد بود و محصولاتی تازه و آماده مصرف را تحویل خواهید گرفت.
  • بازار مجهز به یخچال‌هایی با دمای ۴ درجه سانتیگراد زیر صفر است.
  • تمامی محصولات تازه و اغلب صید همان روز هستند.
  • با توجه به تنوع بالای محصولات بازار ماهی فروشان، شما می‌توانید انواع ماهی موردنظر خود و حتی ماهی‌های کمیاب را هم در اینجا پیدا کنید.
  • بازار ماهی فروشان کیش مجهز به سیستم تهویه و فاضلاب بوده و سطح بالایی از بهداشت را دارا است.
  • قیمت ماهی در بازار ماهی فروشان، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

 

معرفی بازار قدیمی مرجان در کیش

 

آدرس و نحوه دسترسی به بازار ماهی فروشان کیش

بازار ماهی فروشان کیش در محله بومی صفین (سفین) و در مجاورت تجارتخانه جنوب قرار گرفته است. گردشگران از مناطق مختلف جزیره کیش می‌توانند تاکسی‌های دربستی را کرایه کرده و خود را به بازار ماهی فروشان برسانند. همچنین تاکسی‌های خطی یا مسیری زرد هم از مسیرهای مشخصی به سمت بازار ماهی فروشان، حرکت می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها، شهرداری جزیره کیش مینی بوس‌هایی برای مسیر این بازار درنظر گفته است. اگر در نقاطی نزدیک به بازار قرار دارید، به عنوان مثال برای بازدید یا خرید به بازار عرب‌ها آمده‌اید، می‌توانید پیاده به بازار ماهی فروشان کیش بیایید.

 

ساعات کاری بازار ماهی فروشان کیش

بازار ماهی فروشان هر روزه آماده ارائه خدمات و عرضه ماهی تازه به شهروندان و گردشگران جزیره کیش است. به طوری که این بازار در دو شیفت صبح و عصر دایر بوده و ساعات کاری شیفت صبح از ساعت ۱۰ صبح الی ۱ بعد از ظهر و در شیفت عصر از ساعت ۴ بعد از ظهر الی ۹ شب است.

 

معرفی بازار تجاری کیش

 

جاذبه‌های نزدیک به بازار ماهی فروشان کیش

یکی از مزایای بازار ماهی فروشان کیش این است که این بازار به دو مجموعه تفریحی توریستی دیگر نیز نزدیک است. بنابراین شما با آمدن به این محله برای بازدید و خرید ماهی از این بازار، می‌توانید از این دو مکان هم دیدن کنید و در واقع با یک تیر چند هدف بزنید. این دو مکان عبارتند از:

  • بازار عرب‌های کیش

بازار عرب‌های کیش یا بازار صفین یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جزیره کیش بوده که در محله صفین و در نزدیکی بازار ماهی فروشان قرار گرفته است. این مکان یک بازار سنتی و بومی محسوب می‌شود که دارای مغازه‌ها یا غرفه‌هایی با چیدمان و معماری قدیمی است. بیشتر فروشندگان بازار عرب‌ها، مردم بومی و محلی کیش هستند و اغلب به زبان عربی صحبت می‌کنند. البته نگران نباشید، از آنجا که این بازار جز جاذبه‌های گردشگری کیش محسوب می‌شود و گردشگران زیادی در سال از آنجا دیدن و خرید می‌کنند، بازاریان توانایی فارسی صحبت کردن هم دارند. در این بازار شما می‌توانید اجناس مختلف را با قیمتی بسیار کمتر از مراکز خرید بزرگ و لوکس کیش، تهیه کنید.

 

گشت و گذار در بازار چینی کیش

  • خانه مردم شناسی بومیان کیش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی کیش که در نزدیکی بازار ماهی فروشان و در محله صفین کیش واقع شده است، خانه مردم شناسی بومیان کیش است. خانه مردم شناسی بومیان کیش از جاذبه‌های مورد علاقه گردشگرانی است که به تاریخ علاقه دارند و می‌خواهند با سنت، آداب و رسوم و سبک زندگی مردم بومی و محلی کیش آشنا شوند. این مجموعه تاریخی-توریستی یک خانه شامل بخش‌های مختلفی همچون بیت‌الافروخ، مطبخ، بیت‌العود، زریبه چندول، مصیف، بخار، الفرشه، سیم و ... است که گفته می‌شود قدمتش به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و متعلق به یکی از معروف‌ترین تجار کیش به نام حاج عبدالله بی شاهین بوده که نسل به نسل به فرزندان و نوادگانش رسیده و اکنون نیز به یک محل توریستی تبدیل شده است.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳ 

منبع ۴ 

منبع ۵

۰۴ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران