گردش در خاص‌ترین نقاط ایران (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری داخلی
گردش در خاص‌ترین نقاط ایران (بخش دوم)

در بخش اول از نوشته‌مان، ما ۱۰ مورد از خاص‌ترین نقاط ایران را برای شما برشمردیم و حالا به سراغ ۱۰ مورد بعدی خواهیم رفت. با این حال، باز هم در آخر لیست، موارد زیادی از لیست ما جا خواهد ماند، پس اگر جایی خاص را می‌شناسید که از دید گردشگران پنهان مانده‌اند، آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

 

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز، یکی از زیباترین مساجد دنیاست. نه به خاطر بزرگی و مجلل بودن، بلکه به خاطر طراحی فوق‌العاده‌ی داخلی و شیشه‌های رنگی که باعث می‌شود نور خورشید به شکلی رنگین‌کمانی به داخل بتابد و آن را شبیه به یک تابلوی نقاشی کند. این بنای زیبا در سال ۱۳۰۵ ساخته شده و جدا از پنجره‌های رنگی زیبا، کاش‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

 

مسیر بازرگانی راه ابریشم در ایران

روستای کندوان

کندوان، یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین روستاهای کل کشور است که ۷۰۰ سال پیش در زمان حمله‌ی مغول‌ها، مامن مردم این بخش از کشور بود. البته قدمت غارهایی که خانه‌ها در آن بنا شده، به بیش از ۷ هزار سال پیش بر می‌گردد. نکته جالب در این مکان این است که روستای کندوان یکی از معدود روستاهای صخره‌ای در دنیاست که هنوز مردم در آن سکونت دارند.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای بسیار جذاب از ۱۳ سازه‌ی تاریخی شامل پل‌ها، بند‌ها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست ساز و تونل‌های بزرگ هدایت آب هستند که همگی در قرن پنجم میلادی ساخته شده‌اند. جدا از اهمیت تاریخی سازه‌های آبی شوشتر، این مکان، یکی از زیباترین دیدنی‌های خوزستان به حساب می‌آید و از آن در کتاب‌های مهم بین‌المللی نیز، مکرر اسم بده شده.

 

مراکز فرهنگی و هنری جزیره کیش

دشت لوت

خیلی از گردشگران در تمام دنیا، به دنبال جزایر و مقاصد ساحلی زیبا هستند، اما صحراها نیز جذابیت خاص خودشان را داشته و خوشبختانه ایران نیز صحراهای فوق‌العاده‌ای در خود دارد. دشت لوت از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در ایران است که بلند‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا را در خود داشته و حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

چغازنبیل

چغازنبیل یکی از مهم‌ترین ابنیه باستانی در ایران است که قدم آن به قرن ۱۳ قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این مکان یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های باقی مانده از ایلامی‌هاست که به خوبی تمدن باستانی ایران را به تصویر می‌کشد. این مکان همچنین به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در نظر گرفته شده است.

قلعه رودخان

قلعه رودخان یک دژ دفاعی متعلق به دوره امپراتوری ساسانی است که در ارتفاعات جنگلی فومن در گیلان ساخته شده بوده و البته قرن‌ها بعد، بازسازی‌ها و مرمت روی آن انجام گشته است. یکی دیگر از نام‌های قلعه رودخان، قلعه‌ی هزارپاست که در واقع به خاطر پله‌های متعددی خواهد بود که برای رسیدن به قلعه باید یک به یک آن‌ها را طی کنید. جدا از قلعه، این مکان از نظر طبیعی نیز جایی رویایی‌ست و یکی از بهترین مناظر کوهستانی در گیلان را برایتان به همراه خواهد داشت.

 

مهم‌ترین موزه‌های ایران را بشناسید

جنگل حرا قشم

جنگل‌های بزرگ حرا، به ندرت در جهان پیدا می‌شوند اما شما در تور قشم می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین این جنگل‌ها را در اطراف جزیره ببینید. این جنگل‌ها که با نام مانگرو شناخته می‌شوند شامل درخت‌هایی می‌شوند که در آب رشد می‌کنند و در حالت جزر ریشه‌هایشان از آب بیرون آمده و منظره‌ای دیدنی را به وجود می‌آورند.

بیستون و طاق بستان

یکی دیگر از نقاط تاریخی مهم کشورمان در کرمانشاه واقع شده است. بیستون و طاق بستان نزدیک به هم هستند و وقتی به این منطقه سفر می‌کنید، حتما باید از هر دو بازدید به عمل آورید. بیستون در خود چندین سنگ نگاره و مجسمه‌های بزرگ دارد و در طاق بستان نیز آثار دیدنی از دوره ساسانیان به چشم می‌خورد که بخشی از آن‌ها در مورد اهورا مزدا و آناهیتا است.

غار کَتَله خور

غار غار کَتَله خور حدود یک قرن پیش کشف شده، اما بدون شک از مهم‌ترین و جذاب‌ترین غارهای ایران است که در استان زنجان و در ۸۰ کیلومتری شهرستان خدابنده واقع است. این غار خشکی-آبی همچون دنیایی شگرفت و سورئال در دل کوه جا خوش کرده و انتظار بازدیدکنندگانی را می‌کشد که از زیبایی‌هایش دیدن نمایید.

 

معرفی باغ وحش‌های جذاب ایران

قلعه بابک

و در نهایت آخرین جایی که به شما معرفی می‌کنیم در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانیان که بابک خرمدین در آن، رهبری مردم را در مقابل عباسیان به عهده گرفت. این قلعه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری واقع شده و یکی از جذاب‌ترین محل‌ها در این استان برای بازدید به حساب می‌آید.

۲۲ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران