بهترین نقاط غواصی در ایران (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بهترین نقاط غواصی در ایران (بخش اول)

بیشتر زمین از آب پوشیده شده و جزیره‌های فراوانی در سراسر زمین پراکنده شده است. این ویژگی مهم باعث شده تا سواحل زیادی برای تعطلات وجود داشته باشد و موقعیت‌های زیادی برای تفریح و گردش مهیا باشد اگرچه سهم ایران‌مان از این موهبت زیاد نیست اما هنوز هم در سواحل کوچک و بزرگ و نواحی جنوبی آن فرصت تعطیلات ساحلی و همینطور تفریحات آبی فراهم بیاید. شما می‌توانید در برخی از بهترین سواحل و نقاط ایران به گردش زیر آب بروید و زندگی دریایی رنگارنگ آن را تماشا کنید. در این مطلب ما شما را به تور گردشی ایران و فرصت تماشای دنیای زیر آب می‌بریم.

 

غواصی در کیش

قطعا وقتی اسم غواصی به میان بیاید اولین جایی که به ذهن می‌رسد تور کیش است. این جزیره گرمسیری در جنوب ایران با داشتن پوشش گیاهی دریایی و مرجان‌های رنگی، ماهیان ریز و درشت اقیانوسی و همچنین مراکز متعدد تفریحات آبی و کلوپ‌های غواصی یکی از بهترین نقاط ایران برای غواصی محسوب می‌شود. کیش دارای سایت‌های جذاب و زیادی برای غواصی است که از جمله آنان می‌توان به کشتی داما، کشتی یونانی، دره ستاره‌ها، بیگ کورال، ژوراسیک پارک، سیمرغ، سمبارون، الدورادو و نقاط بیشتری نام برد. اگرچه پرداختن به همه آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است اما به برخی از بهترین آن‌ها می‌پردازیم.

سایت غواصی کشتی یونانی: حتی اگر به کیش هم سفر نکرده باشید بارها و بارها تصویر کشتی به گل نشسته یونانی را در تمام پوسترهای تبلیغاتی کیش و جشنواره‌ها دیده‌اید. این کشتی هنگام غروب آفتاب بسیار زیبا و تماشایی می‌شود. سایت غواصی کشتی یونانی کیش به اندازه شهرت خود کشتی شناخته شده نیست اما باز هم جایی جذاب برای تماشای دنیای زیر آب است که بیشتر بازدیدکنندگان آن را افراد مبتدی تشکیل می‌دهند. عمق آب ۵ متر است و فشار آب زیاد نیست اما اگر بتوانید تا عمق ۸ متری پایی بروید به پروانه کشتی خواهید رسید. موهبت دیگری که اینجا دارد اینست که برای غواصی نیاز به تجهیزات زیادی نیست و خرج آنچنانی برای شما نمی‌تراشد.

سایت غواصی بیگ کورال: از آنجایی که در ایران موقعیت غواصی برای عموم مردم وجود ندارد و سایت‌های غواصی محدود و دور از مرکز کشور هستند نقاط مناسب مبتدی‌ها طرفداران زیادی دارند. یکی از این سایت‌ها بیگ کورال است که عمق آن در حالت عادی بین ۶ تا  ۷ متر بوده و هنگام جزر به ۴ متر می‌رسد. این سایت که به عنوان بهترین نقطه غواصی کیش برشمرده می‌شود دارای پوشش‌های مرجانی رنگی و زیبا و انواع ماهیانی مثل ملوان ماهی، طوطی ماهی، باراکودا، اژدها ماهی، سفره‌ ماهی، جراح ماهی، ماهی ساردین، فرشته ماهی، جراح ماهی، سفره‌ ماهی، لاک‌پشت‌های آب شور، انواع خرچنگ، میگوها، عنکبوت‌های دریایی را در آن یافت.

 

مجموعه تفریحی تم پارک سنتر کیش

سایت غواصی ساترن کرک: بعد از معرفی دو سایت مناسب مبتدی‌ها باید به سراغ این سایت جذاب و هیجان‌انگیز برویم که محبوب غواصان ماهر و باتجربه‌تر است. این سایت عمقی حدودا بین  ۱۴ متری دارد که تا ۲۲ متری ادامه می‌یابد بنابراین به نسبت دو مورد قبلی بسیار عمیق‌تر بوده و در سطوح پایین‌تر فشار آب بیشتری حس خواهد شد. این سایت که یکی از بکرترین و جذاب‌ترین نقاط غواصی در تور کیش محسوب می‌شود حدودا ۵ کیلومتر از ساحل فاصله داشته و کاملا در دل دریا قرار دارد. شما با غواصی در اینجا می‌توانید ماهی‌های متفاوت‌تری مثل کوسه، بلک تیپ، باراکودا و خفاش ماهی را پیدا کنید و از تماشای شگفتی‌های زیر آب متحیر شوید. همانطور که تا اینجا مشخص شد ساترت کرک سایتی حرفه‌ای است که غواصی در آن نیازمند مهارت، تجربه و تجهیزات کامل و حرفه‌ای است.

سایت غواصی کلبه هور: کلبه هور یکی از سواحل زیبا در قسمت غربی جزیره است که یکی از بهترین سایت‌های کیش را هم در خود جای داده است. سایت کلبه هور برای همه سطوح از مبتدیان تا حرفه‌ای‌ها مناسب بوده و همه می‌توانند با غواصی در آن طیف زیادی از آبزیان مثل ماهی‌ها، صدف‌ها و لاکپشت‌ها را تماشا کنند. همچنین یکی از شگفتی‌های این سایت غاری ۵ متری در ابتدای ورودی است که عبور از آن برای غواصان و ماجراجویان در هنگام مد بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است.

 

معرفی تفریحات غیر آبی جزیره کیش

سایت غواصی سمبارون: اگر می‌خواهید تصویری زیبا و نقاشی شده از رنگبندی زیبای دریایی را در تور کیش شاهد باشید باید به سایت غواصی سامبرون بروید که یکی از زیباترین و رنگی‌ترین ردیف‌های مرجانی را ارائه می‌دهد. در اینجا تعداد زیادی از ماهی‌ها زندگی می‌کنند که بین مارجان‌ها می‌چرخند و زندگی می‌کنند و هارمونی به شدت زیبایی خلق می‌کنند. سمبارون در بین دیگر سایت‌ها بیشترین تفاوت عمقی از ۱۶ متر تا ۶۰ متر دارد. بنابراین به راهنمایی‌های مربیان گوش دهید.

سایت غواصی کشتی داما: داما یک کشتی سنگاپوری است که در فاصله ۷ کیلومتری از ساحل و در آب‌های ایران غرق شده است.  این اتفاق در سال ‍۳۸۴ اتفاق افتاد و در نهایت کشتی در عمق ۳۳ متری دریا فرو رفت. حالا نقطه غرق شدن کشتی داما تبدیل به سایت غواصی و محل زندگی آبزیان شده است. برای بازدید از اینجا شما نیاز به مهارت خاصی ندارید اما اگر تصمیم داشتید از داخل کشتی دیدن کنید حتما باید دوره تخصصی کشتی غرق شده را ببینید.

غواصی در چابهار

چابهار یکی از نقاط زیبا و توریستی جنوب ایران است که سالانه توریست‌های داخلی و خارجی زیادی از آن دیدن می‌کنند. چابهار محل زندگی ماهیان گوناگون و رنگارنگی است که شاید هرگز تصور نکنید که این‌ها در ایرانمان هم وجود داشته باشته باشند. در سفر با تور چابهار شما می‌توانید با بازدید از سایت‌هایی مثل جزیره شیطان، انبار نفت، کلبه، سایت علوم غواصی، دره لیپار و زامشدان طیف زیادی از این زیبایی‌ها را از نزدیک رصد کنید.

سایت غواصی کلبه: این سایت معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین نقطه غواصی در چابهار است که دارای زیستگاه محافظت شده مرجان‌ها و ماهیان و تکثیر مصنوعی آن‌ها است. کلبه سایتی بسیار وسیع است که در امتداد ساحل گسترده شده و از فاصله ۳۰۰ متری تا چند کیلومتری و تا اعماق ۳۰ متری دریای عمان را به تصرف خود در آورده است. البته برای تماشای این زیبایی‌ها لازم نیست تا عمق ۳۰ متری بروید شما می‌توانید مرجان‌های رنگی را در عمق ۴ تا ۹ متری ببینید و لذت ببرید.

 

معرفی مجموعه تفریحی مارینا کیش

۲۸ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران