گردش در خاص‌ترین نقاط ایران (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری داخلی
گردش در خاص‌ترین نقاط ایران (بخش اول)

خیلی‌ها معتقدند، قبل از این که دیگر نقاط جهان را ببینید، باید به نقاط متفاوت و دیدنی کشور خودمان نگاهی بندازیم. فارغ از این که چنین ایده‌ای درست یا غلط باشد، بر کسی پوشیده نیست که ایران، دیدنی‌های منحصر به فرد زیادی دارد. نقاطی خاص و استثنایی که دیدنشان به هر مسافری پیشنهاد می‌شود.

به همین دلیل ما لیستی از خاص‌ترین نقاط کشورمان را در دو پست برایتان گردآوری کرده‌ایم که شاید با بعضی از آن‌ها، آشنا نباشید.

 

آبشار شوی

این آبشار زیبا در دزفول واقع شده. یک آبشار ۸۵ متری با ۷۰ متر عرض که جایی نزدیک به مرز لرستان و خوزستان خودنمایی می‌کند و یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین مناظر طبیعی در کشورمان است. اسم این آبشار بسیار زیبا از دهستانی به همین نام در همان نزدیکی گرفته شده و آب آن نیز از غاری سرچشمه می‌گیرد که در بلندای صخره‌ای واقع گشته است. بزرگی و زیبایی این آبشار در کنار چندین نوع حیوان و درختانی که در آن محوطه زندگی می‌کنند، جذابیتی دوچندان به این بخش از دزفول بخشیده است.

 

در روزهای کرونایی آسوده به کیش برویم

غار نمکدان قشم

تور قشم دیدنی‌های منحصر به فرد زیادی دارد و این تنها جایی نیست که از این جزیره در این لیست خواهیم داشت. غار نمکدان قشم، بزرگ‌ترین غار نمکی در جهان بوده و ۶۶۰۰ متر طول دارد. اگر چه خیلی‌ها برای دیدن تندیس‌های نمکی به وجود آمده در غار، رودخانه‌های نمکی، دالان‌های بزرگ و خفاش‌های کوچک به این غار می‌روند، اما گفته می‌شود، تنفس هوای این غار به بهبود بیماری‌های تنفسی همچون آسم کمک می‌کند.

بهشت گمشده

در شهرستان مرودشت منطقه‌ای زیبا و متفاوت وجود دارد که زمانی تنگه بستانک نام داشت اما حالا همه آن را به اسم بهشت گمشده می‌شناسند. این منطقه محافظت شده که بیش از ۱۵ هزار هکتار وسعت دارد، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شیراز واقع شده و دیدنی‌های متنوع طبیعی را یک جا در خود دارد. از ویژگی‌های خاص این مکان، کوهستانی بودن آن است، به شکلی که ارتفاع منطقه بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر از سطح دریاست.

 

معرفی بهترین کشتی‌های تفریحی کیش

دخمه زرتشتیان

تنها از زیبایی‌های طبیعی یا ساختمان‌های زیبا نگوییم و کمی به اماکن تاریخی و مرموز نیز بپردازیم. یکی از این دیدنی‌های مرموز در یزد واقع شده است. این دخمه‌ها از خشت‌های خام درست شده‌اند و برای مراسم مذهبی خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. جایی که اشخاص فوت شده در مکان‌هایی با ارتفاع بالا قرار داده می‌شدند تا خوراک پرندگان شوند! بعد از چند روز نیز استخوان‌های بجا مانده به درون چاه ریخته می‌شده است. به این دخمه‌های خاص زرتشتیان، برج خاموشان یا برج سکوت نیز گفته می‌شده است.

کاریز کیش

این شهر زیرزمینی از جمله دیدنی‌های مهم کیش و همچنین از خاص‌ترین نقاط ایران به حساب می‌آید. جایی در قلب جزیره که صدف‌ها و مرجان‌هایی هزاران ساله، سقف آن را پوشانده‌‌اند و فسیل‌های دریایی زیادی در آن‌جا پیدا می‌شود. کاریز کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و دالان‌های تو در تو و زیبایش، به بهترین شکل مرمت شده‌اند تا شما بتوانید در تور کیش از این مکان خاص و دیدنی، به راحتی دیدن کنید.

 

خریدی ارزان در بازار قدیم قشم

تخت جمشید

یکی از پربازدیدترین نقاط تاریخی و از مهم‌ترین نقاط ایران، بدون شک تخت جمشید است. این پایتخت قدیمی، نمادی از ایران باستان و تاریخ تمدن جهان به حساب می‌آید و قدم زدن در آن، همچون قدم زدن در سرزمین خدایان است. ستون‌های سنگی بزرگ، سرستون‌هایی دیدنی، ابنیه تاریخی متعدد و خیلی چیزهای دیگر است که شما در سفر به شیراز، می‌توانید در تخت جمشید آن‌ها را ببینید.

تالاب انزلی

یکی از زیباترین زیستگاه‌های آبی ایران، در کنار بزرگ‌ترین دریاچه جهان واقع شده است. این تالاب ۲۰ هزار هکتاری، در خود چند جزیره‌ی کوچک را میزبانی کرده و غیر از پرندگان بومی متنوع، هر ساله شاهد گونه‌های زیاد پرندگانی است که از کشورهای همسایه به این مکان کوچ می‌کنند. یکی از جذاب‌ زمان‌ها برای بازدید از تالاب انزلی که با نام مرداب انزلی نیز شناخته می‌شود، زمان رویش نیلوفرهای آبی بوده که گونه‌ای متفاوت از گل‌های آبی‌ست که در کم‌تر جایی از جهان می‌توانید نمونه‌اش را ببینید.

 

آشنایی با جنگل‌های آبی حرا در قشم

دریاچه مهارلو

باز هم از شیراز و این بار دریاچه نمک مهارلو که هر تابستان، تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین مناظر طبیعی در جهان شده و رنگی سرخ به خود می‌گیرد. این مهم به خاطر وجود جلبک‌هایی خاص است که از تبخیر بالا و غلطت نمک درون دریاچه نشات می‌گیرند.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم یکی دیگر از جاذبه‌های عجیب طبیعی است که شما می‌توانید به دیدنش بروید. این محل آن‌قدر عجیب و متفاوت بوده که پا گذاشتن به آن‌جا، همچون رفتن به سیاره‌ای دیگر می‌ماند. دلایل علمی متفاوتی از جمله فرسایش خاک، احتمالا دلیل این فرم‌های خاص برای صخره‌های دره‌ی ستارگان است، اما اهالی محلی عقیده دارند که افتادن یک ستاره یا شهاب سنگ، باعث به وجود آمدن این مکان شده است.

 

مهم‌ترین موزه‌های ایران را بشناسید

جزیره هرمز

این جزیره زیبا در نزدیکی بندرعباس را با نام سرزمین رنگ‌ها می‌شناسند. کوه‌های این جزیره با رنگ‌های زیبایی که دارند، چشمان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. ترکیب این رنگ‌های زیبا در بلندی‌ها و آب پاک دریا در اطراف جزیره، یک منظره‌ی شگفت‌انگیز از ایران را می‌سازد که اگر یک بار آن را تماشا کنید، هیچ گاه از یادتان نخواهد رفت.

۲۰ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران