بازدید از دروازه هند، نماد شهر بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
بازدید از دروازه هند، نماد شهر بمبئی

تور هند به دلیل فرهنگ رنگارنگ مردمانی که دارد و البته تاریخ غنی آن در بین توریست‌ها بسیار محبوب است. به طوری که هر گردشگری آرزو دارد تا یک بار هم که شده از این کشور پهناور بازدید کند. در بین تمامی شهرهای هندوستان، بمبئی به دلیل در برداشتن بافت مدرن و سنتی در یک قاب و البته طبیعت و سواحل زیبای آن با استقبال سیل عظیمی از گردشگران روبرو است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شهر که می‌توان گفت به نماد شهر بمبئی تبدیل شده دروازه هند نام دارد. اگر فکر سفر به بمبئی را در سر دارید ما را در این مقاله دنبال کنید تا با یکی از مهم‌ترین نمادهای آن قبل از بازدید آشنا شوید.

 

تاریخچه دروازه هند بمبئی

تاریخچه ساخت دروازه بمبئی به سال ۱۹۱۱ برمی‌گردد. در آن سال والی بمبئی دستور می‌هد تا دروازه‌ای باشکوه بر ورودی بمبئی بنا شود تا کینگ جورج پنجم و ملکه مری که در این سال قصد داشتند از این شهر دیدن کنند مجذوب قدرت او در این شهر شوند. اما برنامه‌ریزی‌های آن‌ها طوری که تصور می‌کردند پیش نرفت و در این سال فقط بنای اولیه آن تکمیل شد. ساخت این دروازه تقریبا ۱۳ سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۹۲۴ ساخت آن تمام شد. علاوه بر سبک معماری منحصر به فردی که توسط یک معمار اسکاتلندی انجام شد از لحاظ معنوی نیز این دروازه در بین هندی‌های ارزش زیادی دارد و جز پربازدیدترین نقاط بمبئی به حساب می‌آید. چرا که بعد از استقلال یافتن هند آخرین سربازهای بریتانیایی از زیر این دروازه عبور کرده و شهر را به کلی ترک کردند.

اگر آشنایی با سبک معماری قدیمی هندی‌ها و فرهنگ آن‌ها برای شما اهمیت دارد توصیه می‌کنیم در تور هند خود حتما به بازدید از این دروازه تاریخی بروید. دروازه هند این روزها به سنبل شهر بمبئی و کانونی برای گرفتن عکس‌های هنری و یادگاری تبدیل شده است.

 

۶ راهکار برای فرار از شلوغی‌های بمبئی

 

آشنایی با سبک معماری دروازه هند

طراحی و معماری دروازه هند بمبئی توسط یک معمار اسکاتلندی به نام جورج ویتت در سال ۱۹۱۱-۱۹۱۴ انجام شد. شما می‌توانید در این دروازه نمونه بازری از سبک معماری ایندو ساراسنیک را به وضوح مشاهده کنید. این نوع معماری تلفیقی از سبک معماری هندی و اسلامی بوده و ظاهری فوق‌العاده و منحصر به فردی را به این بنای تاریخی بخشیده است. شما می‌توانید در بنای آن متوجه به کار گیری ترکیبی از سنگ بازالت زرد و بتن شوید که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. علاوه بر آن این بنا دارای ۴ مناره است که در ایجاد ظاهری زیبا و باشکوه تاثیر بسیار زیادی داشته است. بلندترین نقطه این دروازه چیزی در حدود ۲۶ متر بوده و ارتفاع سایر بخش‌ها از ۱۵ تا ۲۵ متر متفاوت است.

 

فعالیت‌های هیجان‌انگیز در سفر به بمبئی

در بازدید از دروازه هند از چه تفریحات دیگری می‌توان بهره برد؟

دروازه هند بمبئی به قدری در بین توریست‌ها به شهرت رسیده که اغلب گردشگران آن را با نام تاج محل بمبئی نیز می‌شناسند. بازدید از آن در هر ساعتی از روز حس و حال عجیبی داشته و زیبایی خاص خود را دارد. اما در ساعات تاریک روز به دلیل نورپردازی‌های فوق‌العاده‌ای که در اطراف آن انجام شده این دروازه شکوه و جلوه بیشتری را پیدا کرده است. در کنار آن بازدید کننده‌ها می‌توانند از منظره زیبای دریای هند نیز که در جوار این دروازه قرار گرفته است لذت ببرند. علاقه‌مندان می‌توانند بعد از اینکه بازدید خود از دروازه هند را تمام کردند قایقی را کرایه کرده و به گشتن در دل دریا بپردازند. ناگفته نماند که تماشای دروازه هند از فاصله دور درون دریا زیبایی و ابهت خاص خود را دارد. علاوه بر تمامی این موارد رستوران‌های زیادی در اطراف این مکان بنا شده‌اند که علاقه‌مندان به شکم‌گردی می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و از مزه کردن غذاهای معروف هندی لذت ببرند. از جمله معروف‌ترین رستوران‌های واقع در این حوالی می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • رستوران شامیانا
  • رستوران بادمیه
  • رستوران بغدادی
  • رستوران مومبای وینتج
  • رستوران دهلی داربار

مسیر دستیابی به دروازه بمبئی

دروازه هند در منطقه‌ای به نام کولابا در شهر بمبئی واقع شده است. علاقه‌مندان به بازدید می‌توانند با کرایه تاکسی‌های هندی (ریکشا) خود را به آن برسانند. علاوه بر آن در صورت تمایل می‌توانید از سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز برای بازدید از آن استفاده کنید. بازدید از این دروازه احتیاجی به پرداخت هزینه بابت خرید بلیط ندارد اما اگر علاقه به قایق‌سواری یا سایر تفریحات داشته باشید باید هزینه‌ آن‌ها را به صورت جداگانه بپردازید. اگر با تور هند سفر کردید پیشنها می‌کنیم، حتما ۱ الی ۲ ساعت خود را به بازدید از این بنای باشکوه اختصاص دهید.

 

گردش در ۴ باغ جذاب و زیبای بمبئی

۰۹ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران