چرا بمبئی به شهر رویاها شهرت یافته است؟

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
چرا بمبئی به شهر رویاها شهرت یافته است؟

بمبئی را مترادف با Mayanagri یا شهر رویاها می‌دانند. نه فقط مردم هندوستان بلکه مردم این سیاره چند میلیارد نفری بمبئی را شهر رویاها می‌دانند. همه ما می‌دانیم بمبئی یکی از مهم‌ترین شهرهای هند و پایتخت ایالت ماهاراشترا است. بمبئی در زبان هندی به معنی "ساحل خوب" است که در دوره استعماری پرتغال به این اسم درآمد. ما در این مقاله به دلایلی که چرا این بمبئی به شهر رویاها شهرت یافته می‌پردازیم.

 

قطب اقتصادی هند

بمبئی نه تنها قلب اقتصادی کشور است بلکه در رده ثروتمندترین شهرهای دنیا قرار دارد. در این شهر دفتر مرکزی بسیاری از موسسات مالی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مرکز بورس بمبئی، بانک مرکزی هند، بورس ملی هند و همچنین ابرگروه‌های مالی مثل Tata Group، Aditya Birla Group، Essel Group، وReliance Industries اشاره کرد. گردش مالی عمده کشور از دروازه‌های تجاری هند می‌چرخد و سرمایه‌گذاری‌های کلان ابتدا در این شهر انجام می‌شود و سپس به شعبات دیگر در شهرهای مختلف کشور می‌انجامد.

 

۱۰ حقیقت جالب درباره‌ی بمبئی

بمبئی

جذاب برای مهاجرت

همانطور که اشاره کردیم بمبئی به خاطر شرایط اقتصادی فعال و در اختیار داشتن اعظم سرمایه‌گذاری‌های کشور دارای فرصت‌های شغلی بهتر و شرایط پیشرفت هموارتری است. به همین دلیل خیلی از مردم این کشور که به دنبال فرصت‌های شغلی هستند چشم امید به مهاجرت و زندگی در بمبئی دارند. در واقع مهاجران از گوشه و کنار این کشور برای فراهم کردن زندگی بهتر به این شهر مهاجرت می‌کنند. از همین‌رو اصطلاح شهر رویاها برای بمبئی رایج شد و بر سر زبان‌ها افتاد. درست است که زاغه‌نشینی افراطی در اطراف بمبئی رایج است اما نمی‌توان انکار کرد هر کسی که با سختکوشی اهدافش را دنبال به خواسته‌هایش دست خواهد یافت.

 

معرفی ۱۰ بازار برتر بمبئی برای خرید و گردش

بمبئی

بالیوود

بالیوود یکی از بزرگ‌ترین صنایع فیلم‌سازی دنیاست که در بمبئی قرار گرفته و در طی این سال‌ها طوری شهرت پیدا کرده که گویی اسم بالیوود مترادف بمبئی است. بر همین اساس بمبئی خود را به عنوان پایتخت فیلم‌سازی هند معرفی می‌کند. در ادامه مسیرهای داستانی فیلم‌ها در بمبئی جریان دارد و استودیوهای فیلم‌سازی در آن مستقر هستند. به علاوه مشهورترین کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و اعضای ساخت در آن زندگی می‌کنند. پس هیچ بی‌راه نیست که این شهر را به بالیوود و فیلم‌هایش می‌شناسند. همچنین بسیاری از بازیگران تازه‌کار و جویای کار سودای زندگی در بمبئی را دارند.

بمبئی

معماری

از دریای خیره کننده Bandra-Worli تا حاجی علی درگاه، معماری بمبئی پیچیده، غنی و استثنایی است. به علاوه ساختمان‌هایی با معماری ویکتوریایی در شهر که بعد از پایان دوره استعماری همچنان پا برجا باقی مانده‌اند تا ساختمان‌های مدرن امروزی جذابیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در بمبئی کشف کنید.

 

بمبئی شهر شب‌های زنده و سینمای جذاب بالیوود

بمبئی

گذشته و آینده

این که بمبئی شهر رویاهاست به گذشته غنی آن ربط داشته و آینده روشن‌تری را هم برایش متصور است. وقتی می‌گوییم این شهر در حال توسعه و رشد است و یکی از ثروتمندترین شهرهای اقتصادی دنیاست نه فقط مبوط به امروز است بلکه این شهر برای 2 هزار سال گذشته تاریخ هند چنین شرایطی را داشته و تا به امروز با خود حمل کرده است. آنچه که از باقای اکتشافی به دست آمده نشان می‌دهد بمبئی یک کانون تجاری و ایدئولوژیک همواره نقش مهمی را ایفا می‌کرده است. حتی بازدید از بمبئی و بازدید از بخش‌های تاریخی تا امروزی این شهر برای خیلی از مردم سایر نقاط هند چیزی بیش از یک رویا نیست.

بمبئی

شهر اولین‌ها

از اولین هتل ۵ ستاره هند بگیرید، کاخ تاج محل، تا اولین نمایش فیلم در کشور توسط برادران لومیر در سال ۱۸۹۶، بمبئی در بسیاری از نخستین‌ها و "برترین‌"های کشور پیشگام بوده است. اولین قطار مسافری شبه قاره در بمبئی از ایستگاه فعلی بوری بوندر به سمت Thane در سال ۱۸۵۳ حرکت کرد و اولین فرودگاه هواپیمایی کشور در سال ۱۹۲۸ در جوهو افتتاح شد. همه این‌ها نشان می‌دهد که چطور بمبئی همیشه نویدبخش نوآوری در هند بوده است. بمبئی همیشه برای ایجاد تغییر و نوآوری زمینه اولیه و آمادگی بیشتری نسبت به سایر نقاط هند داشته است. به همین دلیل هم است که مردم این شهر نیز نسبت به ایجاد تغییر و مدرنیته شدن آمادگی فرهنگی بالاتری دارند.

 

در این هتل‌های بمبئی ازران اقامت کنید

بمبئی

سرمایه و سرگرمی هنر

بمبئی فقط در صنعت فیلم‌سازی پیشگام نیست. اکثر آژانس‌های تبلیغاتی برجسته، شرکت‌های رسانه‌ای، استودیوهای تلویزیونی، شرکت‌های تولید موسیقی و جنبش‌های فرهنگی در اینجا متمرکز شده‌اند. برخی از مؤسسات برتر هنری شهر از جمله گالری افسانه‌ای هنری جهانگیر که نقش مهمی در جنبش هنر مدرن کشور داشته است، همه در اینجا واقع شده‌اند.

بمبئی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران