روایت سازه‌های یادبود از سرگذشت سن پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
روایت سازه‌های یادبود از سرگذشت سن پترزبورگ

سن پترزبورگ با داشتن تاریخی تقریبا بیش از ۳۰۰ سال، زمینه بسیاری از وقایع تاریخی در طول قرن‌ها بوده است. این شهر که به عنوان پایتخت روسیه فعالیت سیاسی داشته، محل تولد و زندگی افراد برجسته و ذهن‌های برتری بوده است و حوادث تاریخی زیادی را از سر گذرانده تلاش کرد تا از پس جنگ جهانی و انقلاب روسیه نیز جان سالم به در ببرد. تور روسیه یکی از هیجان‌انگیزترین سفرهایی است که می‌توان در تمام آسیا و اروپا داشت. سفر با تور سن پترزبوگ شما را به اعماق تاریخ خواهد برد. در اینجا ما مجسمه‌های یادبودی که سرگذشت سن پترزبورگ را روایت می‌کنند معرفی می‌کنیم.

 

بنای سن پترزبورگ – ۱۷۰۳

هنگامی که روسیه در شمال درگیر جنگ با سوئد بود، تزار وقت آن زمان یعنی پیتر بزرگ، تصمیم به ساخت شهری در سواحل خلیج فنلاند گرفت. شهری که ساخته شد به عنوان مقر بندری مورد استفاده گرفت و به "دریچه ای به اروپا" تبدیل شد. این شهر رفته رفته یک نقطه تجارت با سایر کشورها و همچنین به عنوان یک پایگاه دریایی تبدیل شد. در اولین سال‌های ساخت سن پرترزبورگ اولین ساختمان‌های شهر ساخته شدند که Cabin of Peter the Great (اقامتگاه پیتر بزرگ) اقامتگاهی متوسط برای حاکم چنین کشور وسیعی ساخته شد.

 

۷ مسیر حمل و نقل عمومی برای دیدن سن پترزبورگ

نامگذاری شهر به عنوان پایتخت – ۱۷۱۲

پس از گذشت چند سال از تأسیس شهر، پیتر بزرگ سن پترزبورگ را پایتخت جدید امپراتوری روسیه اعلام کرد. پس از اعلام شهر به عنوان پایتخت، سن پترزبورگ رونق گرفت. پیتر بزرگ که به سفرهای مختلف اروپایی می‌رفت هربار با ایده‌های خلاقانه‌ای باز می‌گشت که برخی از آن‌ها بلافاصله و برخی با اجبار اجرایی می‌شدند. در واقع نجیب‌زادگان و روشن فکران وقت این شهر را تبدیل به مقصدی مدرن و شیک کردند.

موسسه دوشیزگان نجیب‌زاده – ۱۷۶۴

سن پترزبورگ همیشه به عنوان یک شهر مترقی، برای ایده‌های جدید و آینده‌اندیش آغوش باز داشته است. در دوره کاترین بزرگ طرح آموزش برابر برای هر دو جنسیت زن و مرد ارائه گردید. بنابراین خیلی زود موسسه اسمولنی به خانه موسسه دوشیزه‌گان نجیب‌زاده تبدیل شد و عنوان اولین موسسه آموزش زنان در سن پترزبورگ را از آن خود کرد. این یک مدرسه شبانه‌روزی بود که فقط دختران نجیب‌زاده را پذیرش می‌کرد.

 

در سفر به سن پترزبورگ چه چیزی بخرید؟

رونمایی از ستون اسکندر – ۱۸۳۴

ستون الکساندر که امروز نیز در میدان قصر روبروی کاخ زمستانی ایستاده است یکی از نمادهای شهر است که به مناسبت پیروزی روسیه در جنگ با ناپلئون در سال ۱۸۱۲ ساخته شد. این جنگ در تاریخ به عنوان جنگ بزرگ میهنی نیز شناخته می‌شود، زیرا با یک جنبش حزبی شکل گرفت. داستان از این قرار است که قشر رعیتی که تنها به تجهیزات کشاورزی مجهز بود در زمستان علیه ارتش حرفه‌ای از سربازان آموزش دیده خارجی مقابله کردند که منجر به اخراج نیروهای فرانسوی از خاک روسیه شد. این بنای یادبود یادآوری رشادت‌های مردم و رهبری ژنرال‌های ارتش روسیه است و از این جهت مایه مباهات مردم شهر است.

ماجرای کلیسای منجی خون‌های ریخته شده – ۱۸۸۱

این با ماجرا با ترور تزار الکساندر دوم همراه است. این امپراطور جسور در طی اقدامی شجاعانه تمامی رعیت‌ها را از اربابان خود جدا و آزاد کرد اما این دستور ختم به خیر نشد که در پی آن بارها ترور به قصد جان او انجام گرفت. نهایتا در آخرین ترور سال ۱۸۸۱ الکساندر دوم به دلیل بمب گذاری در کالسکه‌اش به قتل رسید. برای یادبود این مرد بزرگ در محل قتل وی کلیسای Church of the Saviour of Spilled Blood ساخته شد تا همیشه یادآور پادشاهی روشن فکر با یک زندگی بسیار کوتاه باشد. این کلیسا حالا به عنوان ساختمانی تاریخی و زیبا و پیشینه‌ای قابل تامل از طرف توریست‌ها مورد بازدید زیادی قرار می‌گیرد.

 

گردش در کاخ‌های سن پترزبورگ

بنای یادبود قهرمانان مدافع لنینگراد – ۱۹۴۱

در دوره بالا گرفتن جنگ بین آلمان و روسیه، تصرف لنینگراد (سن پترزبورگ تغییر نام یافت) یکی از اهداف حملات آلمانی‌ها بود. با آغاز محاصره ۹۰۰ روزه شهر، آخرین جاده ارتباطی این شهر نیز بسته شد. این دوره‌ای بود که تک تک اعضای شهر همه در کنار هم با اقتدار ایستادگی کردند. با این همه این شهر متحمل خسارات فوق العاده و تلفات زیادی در اثر بمب‌گذاری و گرسنگی شد. حتی امروزه، هر خانواده‌ای در سن پترزبورگ داستانی از دوره محاصره دارد و فداکاری پیشینیان خود را به یاد می‌آورد. مجسمه قهرمانان مدافع لنینگراد یادآور روزهای دردآوری است که مردم غیرنظامی، زنان و کودکان بهایش را پرداختند.

۲۶ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران