آشنایی با معابد چیانگ مای: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری تایلند
آشنایی با معابد چیانگ مای: بخش اول

چیانگ مای یکی از مقاصد برتر تایلند بوده که با در نظر گرفتن گردشگران داخلی و خارجی، سالانه ۱۰ میلیون بازدید کننده دارد. مجموعه شگفت انگیز معابد، یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر به شمار می‌آیند. این شهر شمالی، پادشاهی ۵۰۰ ساله لانا را تجربه کرده و این دلیل مسلمی است بر وجود بهترین معابد چیانگ مای که در کل جنوب شرقی آسیا بی رقیب هستند.

در سفر با تور تایلند به این خطه، شاهد شاهکارهای پر زرق و برق معماری معبد برمه ای، ویرانه‌های معابد باستانی، تندیس‌هایی از بوداهای غول پیکر و حتی معبدی ساخته شده از طلا و نقره خواهید بود. برخی از این معابد بی‌نظیر، در دل جنگل پنهان هستند و یا در بالای آبشارها و یا در دامنه‌های کوهستانی مرتفع بنا شده‌اند.

 

Wat Phra That Doi Suthep

این معبد شکیل از پربازدیدترین، معروف‌ترین و مورد احترام‌ترین معابد در چیانگ مای است. سفر به جاده پر پیچ و خم کوهستانی به خودی خود یک تجربه بی نظیر است، خواه این کار را با اسکوتر اجاره‌ای (۲۵۰ بات برای یک روز) انجام دهید، یا بعنوان بخشی از یک سفر خصوصی تجربه کنید و یا یک سفر گروهی را با محلی‌های این شهر به معبد داشته باشید.

به هر حال با رسیدن به معبد، یک پلکان ۳۰۹ پله‌ای پیش رویتان خواهید دید. چاره‌ای نیست باید برای دیدن معبد ۶۰۰ ساله شگفت‌انگیز از این پله‌ها بالا بروید. این معبد به طول ۲۴ متر با روکش طلا ساخته شده و زیر تابش نور خورشید، مانند یک چراغ راهنما بر فراز شهر می‌درخشد.  افرادی که تحت تاثیر آرامش و معنویت معبد قرار گرفته‌اند، ممکن است بخواهند یک دوره مدیتیشن را در مرکز بین المللی بودایی واقع در محوطه معبد بگذرانند. در ضمن هزینه ورودی ۳۰ بات است.

 

راهنمای گردشی جذاب در چیانگ مای

Wat Phra Singh

به لطف بازسازی عظیم در قرن نوزدهم، امروزه این معبد یکی از قابل توجه‌ترین معابد در چیانگ مای است. این بنا، سه سازه اصلی را در خود جای داده و ساختمان اصلی معبد،  دیدنی‌ترین بخش از این مجموعه بوده و شامل سقف‌های برجسته و مایل به سبک لانا و یک نمای کاملا تزئین شده است که به شدت در نور آفتاب می‌درخشد.

همچنین استوپاها و بتکده‌های مختلفی در اطراف محوطه وجود دارند که ورود به آنها آزاد است. شاید بتوان گفت که این بنا، دومین معبد مورد احترام چیانگ مای بعد از Wat Phra That Doi Suthep است. این معبد در محدوده شهر قدیمی و در انتهای غربی جاده Ratchadamnoen واقع شده است. اینجا در تمام طول سال پر از بازدیدکنندگان و نمازگزاران بوده و همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای علاقمندان است. در ضمن ورودی این معبد، ۲۰ بات به ازای هر شخص است.

Wat Suan Dok

Wat Suan Dok، یکی از معدود معابد بازدید شده در چیانگ مای است که دارای یک سالن اجتماعات بزرگ در فضای باز است. اینجا مشتمل بر ردیفی زیبا از عبادتگاه‌های سفید و درخشان است که خاکستر پادشاهان چیانگ مای را در خود جای داده‌اند. هر چند که یک استوپای طلایی بی‌نظیر نیز در این مجموعه وجود دارد.

بناها درست در خارج از دیوارهای شهر در جاده‌ای به سمت دانشگاه و منطقه نیمان واقع شده‌اند، بنابراین یافتن آنها مشکل نیست. Wat Suan Dok در اواخر قرن ۱۴ توسط پادشاه چیانگ مای ساخته شد و در ابتدا با هدف ایجاد یک مکان اعتکاف برای راهب بزرگوار سوخوتای درنظر گرفته شد. لازم به ذکر است که این مجموعه سه شنبه‌ها، پنج شنبه‌ها و شنبه‌ها از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۹:۳۰ شب باز است. ورودی رایگان بوده و کلاس مدیتیشن رایگان نیز در اینجا برگزار می‌شود.

 

گردش در آبشار khun korn چیانگ رای

Wat Umong

 این بنای ۷۰۰ ساله که تنها معبد جنگلی چیانگ مای محسوب می‌شود، با وجود بازسازی‌های متعدد در طول سالیان، هنوز سن خود را لو می‌دهد. اینجا شامل طیف وسیعی از ویرانه‌های قدیمی، تونل‌های مدیتیشن و یک استوپای بزرگ است. باغی گرمسیری و چمنزارهای سبز، برج‌های استوپای مرکزی خرد و فرسوده این بنای تاریخی را احاطه کرده‌اند و فضایی شاعرانه و بی‌نظیر به علاقمندان هدیه می‌دهند. این معبد همه روزه، از ساعت ۶ صبح تا ۵ عصر باز است.

در سمت چپ تونل‌های مدیتیشن، یک دریاچه بزرگ و یک جزیره کوچک قرار دارد که توسط یک پل به هم متصل می‌شوند. درست قبل از پل، یک دکه کوچک غذای ماهی را به قیمت ۱۰ بات می‌فروشد. این دریاچه، پر از گربه ماهی بزرگ است و غذا دادن به آنها یک سنت دیرینه و ثواب به شمار می‌آید. چند لاک پشت نیز در اینجا یافت می‌شوند و درعین حال بیشتر مردم، به کبوترانی که در این محدوده زندگی می‌کنند نیز غذا می‌دهند.

Wat Phra That Doi Kham

اینجا یکی از معابد کمتر شناخته شده در چیانگ مای برای گردشگران خارجی است و بیشتر از سوی محلی‌ها، مورد بازدید قرار می‌گیرد. اما باید گفت که به اندازه سایر معابد مشهور، دیدنی است. سازه غول پیکر و ۲۰ متری بودا که با سفید و طلایی رنگ آمیزی شده است، از فاصله‌ای دور به زیبایی خودنمایی می‌کند.

 

تجربه زیپ لاین در چیانگ مای تایلند

این مجموعه در باغ گرمسیری در دامنه رشته کوه Doi Suthep و در جنوب غربی شهر واقع شده و قدمت آن بیش از هزار سال است. اینجا همچنین به "معبد کوه طلایی" نیز شهرت دارد. جالب است بدانید ۳۰۰ پله از پایین برای رسیدن به معبد وجود دارد و راه پله‌های مارپیچی به سمت کوه بالا می‌روند. اگر نمی‌خواهید از پله ها بالا بروید، جای نگرانی نیست زیرا یک تله کابین نیز وجود دارد که شما را از کوه بالا و پایین می‌برد.

ورودی معبد برای خارجی‌ها ۳۰ بات است و بازدید از آن همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر امکانپذیر است. در ضمن حتما باید شانه‌ها و پاهای خود را کاملا بپوشانید در غیر اینصورت از شما خواسته می‌شود یک روسری برای پوشش از راهبان معبد قرض بگیرید. 

۰۲ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران