هنر اسلامی در زیباترین مساجد ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
هنر اسلامی در زیباترین مساجد ایران

مراکز مذهبی در همه جای دنیا، نمایشگری از هنر و فرهنگ مردم آن سرزمین محسوب می‌شود و در ایران نیز، مساجد هستند که این ویژگی‌های بارز مردم کشورمان را به تصویر می‌کشند. ابنیه‌ای که بعضا زیبایی آن‌ها از تصور خارج شده و شمارا مبهوت خود خواهد کرد. اگر پیش از این با زیباترین مساجد ایرانی آشنایی پیدا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم نوشته‌ی امروز ما را دنبال نمایید.

 

مسجد گوهرشاد (مشهد)

اگر به تور مشهد رفتید، می‌توانید مسجد گوهرشاد که بدون شک از زیباترین مسجد ایران است را در جنوب حرم مطهر امام رضا (ع) مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل زیبایی این مسجد باشکوه، وجود کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای است که هنر ایرانی-اسلامی را به بهترین شکل ممکن در این بنا به نمایش گذاشته است. با توجه به مسجد گوهر شاد مشهد با حرم امام رضا (ع)، این مسجد مسلما پربازدیدترین گزینه در لیست ما خواهد بود.

مسجد نصیر الملک (شیراز)

بدون هیچ شکی، اولین گزینه‌ی این لیست باید به مسجد نصیر الملک اختصاص یابد که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز یکی از خاص‌ترین و زیباترین مساجد به شمار می‌آید. وقتی پا به روی فرش‌های مسجد می‌گذارید، رنگین کمانی از رنگ‌ها را خواهید دید که همچون موج‌های زیبا به داخلی می‌تابند و شما را وارد فضایی متفاوت می‌کنند.ساخت این مسجد به دستور نصیرالملک و در سال ۱۲۵۵ آغاز و در سال ۱۲۶۷ به اتمام رسید و نه تنها در داخل زیبایی حیرت‌انگیزی دارد، در بیرون نیز با حوض سنگی و کاشی‌کاری‌های جذاب، زیبایی خود را به خوبی به رخ می‌کشد.

 

معرفی بهترین پارک‌های آبی ایران

مسجد امام (اصفهان)

این مسجد باشکوه در دوران صفویه ساخته شده و زمانی با نام مسجد شاه شناخته می‌شد. رنگ زیبای آبی و ارغوانی به کار رفته در این مسجد، فضایی بی‌نهایت جذاب و زیبا را در آن پدید آورده که مجموعه‌ی کلی و باغی که در نزدیکی‌اش وجود دارد، آن را کامل می‌کند. کاشی‌کاری‌های زیبا در کنار مرمر به کار رفته در بنا و همچنین خطاطی‌های فوق‌العاده‌ای که در مسجد امام پیدا می‌کنید، باعث شده تا این مکان را در یکی از بالاترین بخش‌های لیستمان بگنجانیم.

مسجد شاه چراغ (شیراز)

یکی دیگر از زیباترین مساجد ایران در شیراز واقع شده است. مسجد شاه چراغ که آرامگاهی برای پسر بزرگ امام رضا (ع) و برادرشان است، با گنبدی آبی رنگ و مناره‌هایی طلایی رنگ، تصویری زیبا از هنر اسلامی در طراحی مساجد را به جریان می‌گذارد. این بنا محوطه‌ای زیبا داشته و در داخل نیز با آینه کاری جذابی که از ویژگی‌های مسجد شاه چراغ به حساب می‌آید، شما را شیفته خود خواهد کرد. ملکه تاشی خاتون -مادر ابواسحاق اینجو از پادشاهان فارس- دستور ساخت گنبد و محوطه‌ی کنونی این مسجد را داده بود.

 

آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

مسجد شیخ لطف‌الله (اصفهان)

دیگر مسجدی که از اصفهان به شما معرفی خواهیم کرد، مسجد شیخ لطف‌الله بوده که جزو میراث جهانی یونسکو در اصفهان نیز برشمرده می‌شود. مسجدی که به دستور شاه عباس اول و بین سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۹ در میدان نقش جهان ساخته شده و به این میدان زیبا، نمایی فوق‌العاده داده است. اگر چه از بیرون این بنای بزرگ، فوق‌العاده چشم‌گیر است، اما زیبایی واقعی آن مسجد شیخ‌لطف‌الله را می‌توانید در کاشی‌کاری‌هایی بی‌نهایت زیبایی که در خود بنا می‌بینید، مشاهده کنید.

مسجد جامع یزد (یزد)

مسجد جامع یزد جدا از زیبایی خاصی که در دل کویر دارد، داستان جالبی نیز در ساخت خود داشته که حدود ۱۰۰ سال و سه دوره‌ی ساخت را شامل می‌شود. جایی که سنگ بنایش در دوره‌ی ساسانیان گذاشته شده و در نهایت بخش‌های پایانی آن در دوره ایلخانی نصب شده است. کل مجموعه حدود ۹۸۰۰ متر مربع است و بخش‌های مربوط به کاشی‌کاری‌ها، کتیبه‌ها و ... ۵۰۰ متر مربع را شامل می‌شود که برا کارهایی با چنین ظرافت، رقمی بزرگ محسوب می‌شود.

 

معرفی جزایر گردشگری خلیج فارس

مسجد آقا بزرگ (کاشان)

از بسیاری جهات، مسجد آقا بزرگ با مساجد دیگری که در لیست آورده‌ایم متفاوت است. مسجد و مدرسه‌ای مذهبی که آن را منسوب به آقا سید متشرعی ملقب به آقا بزرگ می‌دانند و ساخت آن نیز در دوره‌ی قاجار انجام شده است. این مکان یک حیاط میانی داشته و حجره‌ها و دیگر بخش‌های مسجد و مدرسه، دور تا دور آن شکل گرفته‌اند. کاشی‌کاری‌های زیبایی در مسجد آقا بزرگ انجام شده که به آن تصویری زیبا می‌بخشد، اما مهم‌ترین دلیل برای این که در لیست ما قرار گرفته، ظرافتی است که در طراحی این بنا به کار گرفته شده و آن را به نوعی به یک شاهکار در هنر اسلامی مساجد ایران بدل کرده است.

مسجد جامع عتیق (اصفهان)

مسجد جامع عتیق اصفهان، بنایی بزرگ و زیباست که البته در طول تاریخ اتفاق‌های زیادی را به خود دیده است. در ابتدا مسجدی کوچک بود، سپس در دوره‌ی عباسی خراب و بنایی جدید برای آن در نظر گرفته شد، سپس اسماعیلیان آن را به آتش کشیدند و بعدتر این بنا چندین بار مورد مرمت قرار گرفت. این بنا اگر چه بزرگ و باشکوه است، در عین حال ظرافتی در جزییات آن به کار گرفته شده که آن را از هر لحاظ، بنایی بی‌نقص جلوه می‌کند. بخش‌های مختلف آن نیز به شکل‌های متفاوتی طراحی شده که باعث می‌شود، بخواهید به هر گوشه‌ی آن سرک بکشید.

 

معرفی هتل‌های هما ۱ و ۲ در مشهد

 

 

۲۷ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران