استانبول در دوران کرونا برای سفر امن است؟

جاذبه‌های گردشگری استانبول
استانبول در دوران کرونا برای سفر امن است؟

در این روزها که مدت زمان نسبتا طولانی از شیوع ویروس کرونا گذشته است، آرام آرام کشورهای مختلف با رعایت پروتوکل‌های بهداشتی، گردشگران را به خاک خود پذیرا هستند. ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که به مرور در حال جذب گردشگر بوده و به همین خاطر خیلی‌ها که علاقه‌ به تور استانبول دارند، این سوال را خواهند داشت که آیا این شهر برای سفر امن است و این پروتوکل‌ها در آن‌جا به خوبی رعایت می‌شود؟

این سوالی خواهد بود که ما در این نوشته به دنبال جواب آن خواهیم بود.

 

وضعیت فرودگاه استانبول

اولین چیزی که برای مسافران استانبول اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت، فرودگاه این شهر است. اولین حضور شما در شهر در فرودگاه صبیحه گوکچن خواهد بود که در حال حاضر زحمت زیادی برای ضدعفونی بخش‌های مختلف آن در تمامی ساعات روز انجام می‌شود. همچنین وجود دوربین‌های حرارتی، ایستگاه‌های متعدد برای ضدعفونی کردن دست و همچنین اجباری بودن فاصله‌ی یک متری در تمامی بخش‌ها و پوشیدن ماسک، باعث شده تا این فرودگاه در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشد.

 تقریبا هر وسیله‌ی نقلیه یا تجهیزاتی که کسی از آن استفاده می‌کند، به سرعت ضدعفونی می‌شود و قوانینی که از آن‌ها یاد کردیم نیز به شکل سفت و سختی رعایت می‌شود.

 

راه‌هایی برای تجربه سفر ارزان به استانبول

تغییر شرایط استانبول در دوران کرونا

روزهایی زیادی در دوران اوایل کرونا، قرنطینه در استانبول رعایت می‌شد، اما در هر حال زندگی در شلوغ‌ترین شهر ترکیه دوباره جریان پیدا کرد، چون شرایط شهر بر اساس وضعیت به وجود آمده تغییرات زیادی داشت. حتی در این روزها که بسیاری کشورها اجازه‌ی ارسال گردشگر به استانبول را دارند، تعداد مسافرین که حدود ۱۵ میلیون نفر در بازه‌ی زمانی مشابه در سال پیش بوده، حالا به کم‌تر از ۳.۵ میلیون نفر رسیده است.

هتل‌ها عموما نیمی از گنجایش خود را برای عرضه در اختیار مسافران قرار می‌دهند و همچنین در همه جای شهر می‌توانید رعایت پروتوکل‌های بهداشتی را ببینید که به شکلی ویژه‌ مخصوصا در جاهای شلوغ رعایت می‌شود. برخی از مراکز تفریحی و حتی مراکز مذهبی هنوز بسته هستند تا در حد امکان از ازدحام جمعیت جلوگیری شود. حتی جاهایی که باز هستند نیز شرایط متفاوتی دارند. برای مثال موزه‌های استانبول اجازه‌ی بازگشایی دارند، اما تعداد پذیرش همزمان آن‌ها به شکل چشم‌گیری کم‌تر شده تا محیطشان شلوغ نشده و همه باید حداقل فاصله‌ی یک متری را با هم داشته باشند.

هتل‌های استانبول

رکن مهم دیگر در سفر به استانبول، وضعیت‌ هتل‌های این شهر است. اولین چیزی که باید در این زمینه به آن اشاره کرد، وضعیت مناسب هتل‌های ۴ ستاره استانبول و هتل‌های ۵ ستاره است. البته هتل‌های ۳ ستاره زیادی هستند که پروتوکل‌ها را به بهترین شکل رعایت می‌کنند، اما در مورد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره وضعیت مسلما خیلی بهتر خواهد بود. ضدعفونی محیط‌های عمومی چند نوبت در روز انجام می‌شود، تمیزکاری اتاق‌‌ها در ساعات مختلف ارائه شده و همانطور که گفتیم، تمام اتاق‌ها اجاره داده نمی‌شود.

 

۷ هاستل شیک و ارزان قیمت در استانبول

اما یک سری قوانین و البته پیش‌نیازهای اضافه نیز در مورد هتل‌های استانبول وجود دارد که لیست وار به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • اطلاعات ورود خروج شما به هتل و همچنین اطلاعات مربوط به کشورهایی که در طی ۱۴ روز قبل در آن‌ها بوده‌اید، به صورت کتبی ثبت می‌شوند.
  • جزوه‌هایی در مورد آموزش‌های مربوط به بیماری همه گیر و همچنین قوانین و پروتوکل‌های ترکیه به شما داده می‌شود.
  • دمای بدن شما به وسیله دوربین‌های حرارتی و سنسورهای مختلف در طول رفت و آمد اندازه گیری خواهد شد.
  • از برپایی گردهمایی‌های بزرگ جلوگیری می‌شود.
  • در صورت مشکوک بودن به بیماری، کارکنان هتل به مقامات اطلاع خواهند داد.
  • فاصله‌ی مهمانان از هم باید حداقل ۱.۵ متر باشد.
  • پنجره‌های محیط‌های در بسته در طول روز برای ساعاتی باز خواهند بود.
  • تمامی خدمه باید از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از هر کار آن‌ها را تعویض کنند.

همچنین بعضی از مدیران هتل‌ها نیز تصمیمات جداگانه می‌گیرند که البته در بدو ورود و در سایت هتل‌ها، همگی اطلاع داده می‌شود.

سخن آخر

البته همه‌ی آن چیزی که در استانبول رعایت می‌شود در این نوشته گنجانده نشده و تنها دورنمایی از وضعیت برایتان شرح داده شد. در مجموع استانبول برای مسافرانی که بتوانند به این شهر سفر کنند، فضایی امن را ترتیب داده است و قوانین به شکلی مناسب در محیط‌های مختلفش رعایت می‌شود. با این حال همیشه رعایت نکات بهداشتی از طرف خود مسافرین نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

۱۹ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران