گردش در شهر قدیمی باکو (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری باکو
گردش در شهر قدیمی باکو (بخش دوم)

شهر قدیمی باکو یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی باکو است که با دیواری سنگی از بقیه شهر جدا شده است. این قسمت باکو که در سال ۲۰۰۳ به ثبت میراث جهانی رسیده حالا میزبان گردشگران خارجی زیادی است. ایچری شهر یا شهر داخلی، شهر قدیمی باکو است که با اصلی‌ترین بناهای تاریخی شهر پر شده است. در سفر با تور باکو باید حتما روزی را در این محله و بین نقاط گردشی‌اش سپری کنید. در ادامه قسمت اول این مقاله به معرفی نقاط دیدنی شهر قدیمی باکو می‌پردازیم.

 

در میدان بازار گشت بزنید

میدان بازار حفاری شده، یکی از چشمگیرترین مکان‌های باستانی در شهر قدیمی باکو است که در زیر سطح خیابان قرار دارد. از بالا می‌توانید به چیدمان سنگی که زمانی به عنوان میدان اصلی شهر باکو خدمت می‌کرد، نگاه کنید. از پله‌ها پایین بروید تا از صخره‌های سنگی کاملاً متقارن دیدن کرده و از میان راهروهای سنگی عبور کنید. بسیاری از مقبره‌ها، مجسمه‌های تراشیده شده و سایر آثار برجسته در مرکز میدان به نمایش درآمده است.

 

راهنمای سفری فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به باکو

دیوارهای شهر قدیمی را دنبال کنید

دیوار ماسه سنگی فرسوده که شهر قدیمی باکو را محصور کرده به خودی خود یک جاذبه است. در امتداد دیوار غربی، برجک‌های کم ارتفاع سنگی که در طول سال‌ها فرسوده شده‌اند، منجنیق‌ها و توپ‌هایی که در داخل خود نگه می‌دارد، نمادی از وظیفه دیوار دفاعی برای محافظت از شهر و ساکنان آن از ارتش‌های مهاجم را به تصویر کشیده است.

 

۶ تفریح هنرمندانه در سفر به باکو

از طریق Gosha Gala Gapisi وارد شوید

Gosha Gala Gapisi، دو دروازه یا دروازه شاه عباس، زمانی به عنوان تنها ورودی شهر قدیمی باکو عمل می‌کرد. کاروان‌ها و بازرگانانی که برای تجارت کالاهای خود در خیابان‌های باکو به اینجا می‌رسیدند، مجبور بودند از این طاق‌های گسترده این دروازه عبور کنند. نمادهای باکو، دو شیر و یک سر گاو نر سنگی، در بالای یکی از دروازه‌ها خودنمایی می‌کنند. درست در داخل دروازه، یک بازار خرید طولانی و کم فروش سوغاتی وجود دارد که جز یکی از بهترین بازارهای باکو محسوب می‌شود.

داخل یکی از کاروانسراهای قدیمی باکو غذا بخورید

هنگامی که آذربایجان در مسیر جاده ابریشم بود، بازرگانان از شهر قدیمی به عنوان "آکروپلیس باکو" یاد می‌کردند. انبوهی از کاروانسراها، مسافرخانه‌های سنگی عالی با اصطبل، انبارها و اتاق خواب در باکو برپا شده بودند تا بازرگانان در سفر طولانی خود از شرق به غرب در آن‌ها توقف کنند. از بیشتر آن‌ها چیزی باقی نماند، اما تعدادی از آن‌ها دوام آوردند و حفظ شدند. از جمله می‌توان به کاروانسرای مولتانی و کاروانسرای بخارا، اشاره کرد. در شکی در شمال آذربایجان، بزرگ‌ترین کاروانسرا حالا به یک بوتیک هتل تبدیل شده اما در باکو کاروانسراها به رستوران و کافه تبدیل شده‌اند. رستوران‌های Han Restaurant Baku، Karvansaray، Sehrli Təndir و همچنین Mugam Club همگی در داخل مهمانسرای قدیمی واقع شده‌‌اند. برای یک تجربه خاطره انگیز از باکو، در یکی از آن‌ها یک وعده غذایی بخورید.

 

هزینه سفر به باکو چقدر است؟

تا درویش تکیه قدم بزنید

درویش تکیه باکو در قرن سیزدهم در خیابان قاضی محمد، رو به طرف برج دوشیزه ساخته شد. این تکیه در طول تاریخ به عنوان مدرسه و مسجد مورد استفاده قرار گرقته است. اما در اصل اعضای فرقه دراویش آیین‌های خود را در پشت درهای بسته تکیه انجام می‌دادند. این تکیه از نقاط تاریخی و مذهبی ایچری شهر ارزش بازدید دارد.

خودتان را در کوچه‌ پس کوچه‌ها گم کنید

قسمت‌هایی از ایچری شهر ممکن است به صورت موزه به نظر برسد، اما تقریبا ۳ هزار نفر در آپارتمان‌ها و خانه‌های داخل دیوارهای شهر قدیمی زندگی می‌کنند. یکی از با ارزش‌ترین کارهایی که می‌توان در شهر قدیمی باکو انجام داد، گشت و گذار در خیابان‌های شیب دار و بین مغازه‌های کوچک و پارک‌ها است. راه پله‌های باریک به خیابان‌هایی شیب‌دار تبدیل می‌شوند که به سختی دو نفر بتوانند همزمان از آن‌ها عبور کنند. جعبه‌های شیشه‌ای تراس مانند از برخی از ساختمان‌ها بیرون زده. شب‌ها، چراغ‌های خیابانی نوری برای هدایت مردم در کوچه‌ها ساطع می‌کنند که کاملا شما را به حال و هوای قدیمی شهر منقل می‌کنند به طوری که حس می‌کنیدمسافری در زمان هستید. گیاهان آپارتمانی، خطوط آبی که از حیاط خانه‌ها بیرون آمده و بوی وسوسه‌انگیز غذاهای محلی، به شما می‌گویند که در محله مسکونی سرگردان بوده‌اید.

 

۶ هتل ارزان قیمت برای سفر به باکو

فرش و سوغاتی های دیگر را بخرید

اگر صبح زود در شهر قدیمی بگردید، فروشندگانی را می‌بینید که با آویختن فرش‌های رنگارنگ و دستباف در دیواره‌های ماسه سنگی و روی نرده‌ها، دکه‌های خود را برپا می‌کنند. ده‌ها فروشگاه در شهر قدیمی باکو وجود دارد که بهترین سوغاتی‌های باکو را می‌فروشند. برخی از آن‌ها در زمینه فرش تخصص دارند، برخی دیگر با نقره، عتیقه جات، یادگاری‌های دوره شوروی، سرویس چای خوری، کلاه‌های پشمی و مجموعه‌ای از محصولات محلی دیگر تجارت می‌کنند. کیفیت متفاوت است و همه چیز به صورت محلی ساخته و ارائه نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید دقت کنید.

۰۲ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران