گردش یک روزه از باکو به پارک ملی گوبوستان

جاذبه‌های گردشگری باکو
گردش یک روزه از باکو به پارک ملی گوبوستان

آذری‌ها گوبوستان را "لبه‌ی دنیا" می‌دانند. جایی که آتشفشان‌های معروف گِل را در خود دارد و یکی از متفاوت‌ترین محل‌ها از نظر جاذبه‌های طبیعی در این کشور محسوب می‌شود. یک گردش یک روزه به این محل، نه تنها از نظر مالی خیلی برایتان هزینه‌ای در پی نخواهد داشت، بلکه به سفر شما جذابیت بیشتری نیز می‌افزاید. پس با ما همراه باشید تا در تور باکو، شما هم به راحتی بتوانید به گوبوستان سفر کنید.

 

گوبوستان چطور جایی است

شاید واژه‌ی پسا آخر‌الزمانی برازنده این محل خاص و متفاوت باشد. پارک ملی گوبوستان حدود ۶۷ کیلومتر از باکو دور است و به راحتی در سفر به پایتخت می‌توانید از این محل دیدن کنید. محلی صخره‌ای در نزدیکی خط ساحلی دریای خزر که آتشفشان‌های گِلی یک منظره‌ی عجیب و غیر واقعی را در آن می‌سازند.

نکات کلی درباره گوبوستان

فاصله‌ از باکو: ۶۷ کیلومتر
ساعات بازدید از پارک ملی گوبوستان: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
هزینه‌ی ورودی به پارک: ۱۰ منات (۵.۸ دلار)
هزینه‌ی تورهای گردشگری از باکو به گوبوستان: ۵۵ منات (۳۲ دلار) به ازای هر نفر
مدت زمان تورهای گردشگری به پارک ملی گوبوستان: ۶ ساعت

 

بازدید از میدان فواره باکو

گردش در میان آتشفشان‌های گِلی

بر خلاف آن چیزی که از دور می‌بینید، این پارک ملی یک مکان مرده و بی‌جان نیست، بلکه در همان اطراف دهکده‌ای قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۱۴ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. اما نکته جالب در مورد گوبوستان این است که به خاطر همین آتشفشان‌های گلی و شرایط کلی آن، همیشه در حال تغییر است.

گل‌هایی که از دل این آتشفشان‌ها بیرون می‌زنند، داغ نبوده بلکه کاملا سردند و در مجموع می‌تواند ۳۰۰ نمونه از آن‌ها را در همان اطراف دید. جالب این که این تعداد تقریبا نیمی از آتشفشان‌های گلی در تمام دنیاست! این دریچه‌ها که گل به بیرون می‌ریزند، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف دیده می‌شوند و به هیچ وجه هیچ کدام شبیه هم نیستند و با توجه به این که هیچ خطری برای شما نخواهند داشت، به راحتی می‌توانید به نزدیکی آن‌ها بروید. این واقعه به خاطر رها شدن متان و دی اکسید کربن در اعماق زمین است که باعث بیرون زدن گل از دریچه‌های موجود در گوبوستان می‌شود. این گل‌ها بعد از بیرون ریختن به سرعت خشک می‌شوند و شما این تغییر سریع را به چشم می‌بینید.

 

راهنمای گرفتن عکس‌های زیبا در باکو

پتروگلیف‌های نقاشی شده بر روی صخره‌ها

یکی دیگر از دلایلی که گردشگران به گوبوستان می‌آیند، تماشای پتروگلیف‌های باستانی است که از انسان‌های اولیه به جا مانده و قدمت آن‌ها به ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد. این طراحی‌های سمبلیک بر روی صخره‌ها نقاشی شده و نشان از وجود هنر در آن دوران داشته است. حدود ۶ هزار نقاشی و حکاکی در این ناحیه وجود دارد که در سال‌های ۱۹۳۰ در پارک ملی گوبوستان کفش شده‌اند.

همچنین شما می‌توانید در موزه طبیعی گوبوستان که در ورودی پارک ملی واقع شده، بعضی از آن‌ها را که برای نمایش گذاشته شده‌اند را تماشا کنید. همچنین شما اطلاعاتی از این پتروگلیف‌ها در این محل می‌خوانید که از معنا و مفهوم آن‌ها می‌گوید.

چطور از باکو به گوبوستان برویم

بهترین راه برای بازدید از پارک ملی گوبوستان، شرکت در تورهای گردشی به این محل است و ما فکر می‌کنیم شرکت Bag Baku از نظر قیمتی و کیفیت بهترین عملکرد را داشته است. تورهای این شرکت با مینیبوس‌های خوب از ایستگاه مترو ناظمی به محل پارک هر روز ساعت ۹ صبح برپا می‌شود. البته این ساعت برای ماه‌های پر مسافر است وگرنه در طول ماه‌های دیگر باید از قبل درخواست دهید تا ببینید تور در آن روزها برگزار می‌شود یا خیر.

هزینه‌ی تور این شرکت ۴۵ منات است که در کنار آن باید ۱۰ منات پول ورودی به پارک را هم بپردازید. البته این قیمت‌ها متغیر هستند و ممکن است در زمان حضور شما در باکو کم‌تر یا کمی بیشتر باشد.

 

معرفی محبوب‌ترین نقاط باکو

چه چیزهایی باید در این گردش همراه داشته باشید

  • کفش‌های مناسب برای راه رفتن: کفش‌های راحتی که بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها به جاهای مختلف پارک بروید.
  • کلاه: بخش زیادی از این پارک، هیچ گونه پوشش گیاهی ندارد و به همین خاطر در روزهای گرم سال یا حتی دیگر روزهای سال، آفتاب شما را آزار خواهد داد.
  • بطری آب: چون برای چند ساعت در این محل هستید و می‌خواهید راه بروید و از جاهای مختف دیدن کنید، کمی آب همراه داشته باشید چون بعد از ورود به بخش اصلی پارک، دیگر فروشگاهی وجود نخواهد داشت.

۱۴ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران