معرفی بهترین گردش‌های یک روزه از مقصد باکو به شهرهای اطراف

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی بهترین گردش‌های یک روزه از مقصد باکو به شهرهای اطراف

وقتی آرام آرام از مرزهای باکو خارج می‌شوید و به شهرها یا روستاهای اطراف می‌روید، متوجه خواهید شد که زندگی در تمام آذربایجان تا این حد پر زرق و برق و تجملاتی نیست و هنوز نشانه‌های زیادی از کمونیست و خرابی‌های آن در کشور باقی مانده است. اما نمی‌توان زیبایی‌هایی که خارج از پایتخت واقع شده‌اند را نیز نادیده بگیرید و اگر برای چندمین بار است که با تور باکو سفر می‌روید، حتما باید سری به این مراکز نیز بزنید و گردش‌هایی که روزه را به مقاصد مختلف ترتیب دهید. اگر می‌خواهید با بعضی از مراکز جالب آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.


آتشفشان گلی قوبوستان


احتمالا از هر کسی که بپرسید، در ابتدای امر آتشفشان گِلی قوبوستان را به شما پیشنهاد کند. وقتی به این گردش یک روزه می‌روید، ناگهان خود را در برهوتی خواهید دید که هیچ چیز در آن وجود ندارد. در فاصله‌ای بسیار دور آبی دریا پیداست، اما در آن نقطه هیچ چیز نیست جز تپه‌ای کوچک که در نزدیکی آن گودال‌های کوچک و بزرگی از دل زمین گل به بیرون می‌ریزند. این نقطه از آذربایجان دارای ۸۰۰ آتشفشان گِلی است که نیمی از آتشفشان‌های گِلی دنیا را تشکیل می‌دهد. برای رسیدن به این مکان نیز بهترین راه گرفتن تاکسی است تا شما را مستقیما به این مکان بیاورد.

 

  راهنمای گردشگری باکو؛ شهری پر از لذت‌های به یادماندنی

 

  آتشفشان گلی قوبوستان

 


پتروگلیف‌های قوبوستان


دیگر مکانی که در همان سفر می‌توانید در قوبوستان ببینید، پتروگلیف‌هایی است که از هزاران سال پیش باقی مانده و نقاشی‌هایی از شکارچیان، حیوانات مختلف و انسان‌هایی درحال رقص را نشان می‌دهد. نشانی مهم از بشری که هزاران سال پیش در این نقطه از دنیا زندگی می‌کرده است. بیش از ۶۰۰ هزار نقاشی مختلف در این منطقه کشف شده که از نظر تعداد شگفت انگیزند و با توجه به اینکه سال‌ها پیش این مکان منطقه‌ای سبز و پربار بوده، نشان از زندگی تعداد زیادی انسان در قوبوستان را دارد. همانطور که قبلا گفتیم برای رفتن به این منطقه، بهترین راه حل تاکسی است.

 

 برجسته‌ترین موزه‌های باکو برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ این شهر زیبا

 

  پتروگلیف‌های قوبوستان

 


مسجد بی‌بی حیات


در مسیر رسیدن به قوبوستان شما می‌توان از یک مسجد زیبا و دنج دیدن کنید که بی‌بی حیات نام دارد و گفته شده مرقد بانویی مقدس است. این مکان در قرن ۱۳ ساخته شده بود اما در دوره‌ی کومونیست‌ها، آسیب‌های جدی تا مرز خرابی به آن وارد گشت اما بعد از فروپاشی شوروی، مردم و دولت آن را بازسازی کرده و به شکلی که قبلا بود، دوباره ساختنش. اگر نمی‌خواهید با تاکسی به این منطقه بروید، می‌توانید با اتوبوس‌های خط ۱۲۸ در ایستگاه اتوبوس ساناهیل، به این مسجد زیبا مراجعه نمایید.

 

 معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

 

  مسجد بی‌بی حیات

 


یانار داغ ، تپه‌ی سوزان


این تپه‌ی زیبا دارای گاز طبیعی بوده و گفته می‌شود ۵۰ سال پیش وقتی یک چوپان قصد روشن کردن سیگار خود را داشته، اتفاقی آتشی در آن به وجود می‌آورد که دهه‌هاست با وجود باران و برف هنوز می‌سوزد. حتی هنوز هم می‌توان در نقاطی از آن، مسیرهای گازی را دید که با یک فندک روشن می‌شوند. با این حال خرافات باعث شده که بعضی از مردم محلی به این باور برسند، آتشی که از دل تپه بیرون می‌آید قدرتی خاص دارد. این محل هم با تاکسی قابل دسترس است، اما برای راه حلی ارزان‌تر باید ابتا با مترو به ایستگاه کوروگلو بروید و سپس اتوبوس خط ۲۱۷ به یانارداغ را سوار شوید. این مسیر حدودا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

 

 یانار داغ

 


آتشگاه ، معبد آتش


یکی از محبوب‌ترین گردش‌های یک روزه از باکو برای کسانی که قصد بازدید از نقاط تاریخی را دارند، آتشگاه است. این معبد که به دست زرتشتیان ساخته شده بود و مکانی برای عبادت آن‌ها به شمار می‌رفت، بعدا توسط هندوها نیز مورد استفاده قرار گرفت. هنوز معلوم نیست این مکان از ابتدا در چه سالی ساخته شده است، اما نوشته‌های قدیمی نشان می‌دهد در قرن ۷ میلادی مردم به عنوان مکانی مقدس از آن استفاده می‌کرده‌اند، پس پیشینه‌ی آن به سال‌های درازی می‌رسد. برای رسیدن به آتشگاه شما تاکسی و اتوبوس را پیش رو دارید و برای مسیر اتوبوس دوباره باید به ایستگاه متروی کوروگلو رفته و اینبار اتوبوس خط ۱۸۴ به مقصد ایستگاه راه آهن سوراخانی را سوار شده و در ایستگاه پایانی پیاده شوید.

 

 گشت و گذار یک روزه در باکو؛ شهر جاذبه‌های تاریخی و تفریح‌های مدرن 

 

 آتشگاه

 


مردکان


آخرین جایی که باید از آن دیدن کنید، روستای کوچک و زیبای مردکان است که در آن امکان بازدید از قلعه‌ی قرن ۱۳امی مردکان را خواهید داشت. البته جدا از قلعه دیدنی‌های بیشتری نیز در این مکان وجود دارد که دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. حالا که مسیر ایستگاه متروی کوروگلو را یاد گرفته‌اید، باید از آن‌جا، اتوبوس خط ۱۳۶ به سوولان سیمرلی را سوار شده و در ایستگاه مرکز نظامی پیاده شوید.

 

 

 مردکان

۰۱ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران