سفرهای یک روزه به اطراف باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
سفرهای یک روزه به اطراف باکو

تور باکو دروازه ورود به برخی از باورنکردنی‌ترین کوه‌های آذربایجان، مناظر سورئال از گل و آتش و روستاهای جذاب است. شما می‌توانید از شهر قدیم، ایچری شهر، و معماری فوق‌العاده زیبای پایتخت به راحتی لذت ببرید، اما فراموش نکنید که در اطراف باکو هم مکان‌های شگفت‌انگیز فراوانی برای دیدن وجود دارد. این مطلب بهترین سفرهای یک روزه از باکو که شامل سفرهای مستقل کوتاه است و می‌توانید با حمل و نقل عمومی و تورهای طولانی‌تر انجام دهید را به شما معرفی می کند. به دنبال طبیعت، پیاده روی، فرهنگ، تاریخ یا غذا و شراب هستید؟ این لیست حتما برای شما مفید است. بنابراین توصیه می‌کنیم حداقل ۳-۴ روز کامل را در باکو بگذرانید. این زمان برای دیدن نقاط برجسته شهر و سفرهای ۱ تا ۲ روزه در اطراف شبه جزیره آبشرون و فراتر از آن کافی است.

 

از باکو به پارک ملی گوبوستان – آتشفشان‌های گلی و سنگ‌نگاری

با یک رانندگی کوتاه به سمت جنوب از امتداد سواحل خزر، گوبوستان (قوبستان) محبوب‌ترین سفر یک روزه از باکو است. این یکی از اولین مکان‌هایی است که پس از ورود به آذربایجان باید از آن دیدن کنید زیرا برایتان تجربه‌ای به شدت منحصر به فرد و متفاوت رقم خواهد زد. دو چیز برای دیدن در این منطقه وجود دارد: اول از همه، منظر فرهنگی هنری صخره‌ای گوبوستان یکی از سه سایت میراث جهانی یونسکو است که در آن می توانید بیش از ۶۰۰۰ سنگ نگاره را مشاهده کنید که حدود ۴۰ هزار سال قدمت دارد. پس از بازدید از نمایشگاه کوچک اما جذاب، به موزه در فضای باز هدایت می‌شوید تا حکاکی‌های باستانی پنهان در میان غارها و تخته سنگ ها را مشاهده کنید. هزینه ورودی برای هر نفر ۱۰ AZN و شامل راهنمای انگلیسی زبان است. آتشفشان‌های گلی در سراسر شبه جزیره آبشرون وجود دارد، از جمله یک خوشه بزرگ در ۱.۵ کیلومتری از گوبوستان. برای رسیدن به این منظره ماورایی، جایی که دهانه‌های کوچک حباب می‌زنند و پف می‌کنند و گل‌های سرد یخی را روی زمین خشک می‌ریزند، باید کمی از جاده دور شوید.

 

بهترین رستوران‌های ایچری شهر

پارک ملی گوبوستان

 در امتداد شبه جزیره آبشرون – تپه‌های شعله ور و آتشکده‌ها

شبه جزیره آبشرون قطعه زمینی است که در شمال و شرق باکو تا دریای خزر امتداد دارد. علاوه بر آتشفشان‌های گلی بیشتر و خط ساحلی سورئال سکوهای نفتی، این منطقه مجموعه‌ای از مناظر و جاذبه‌های عجیب و غریب دیگر را ارائه می‌کند که از جمله «کوه شعله‌ور» معروف، یانار داغ، و آتشکده زرتشتیان آتشگاه را شامل می‌شود. تور آبشرون از باکو معمولاً شامل گوبوستان در جنوب و چندین ایستگاه در شرق شهر می شود. برای رسیدن به اینجا باید کمی سفر جاده‌ای را تحمل کنید که اگر زمان برای دیدن بیشتر منطقه دارید، ارزش آن را دارد که برای بازدید از آن یک تور ترکیبی رزرو کنید. اگر فقط می‌خواهید از آتشگاه یا یانار داغ دیدن کنید، می‌توانید به راحتی این کار را به صورت مستقل با اتوبوس انجام دهید.

آبشرون

 قبا – قالی بافی آذربایجان و تاریخ یهودیت

قبا (گوبا) شهر کوچکی در دامنه‌های قفقاز است که به عنوان نقطه عزیمت برای بازدید از خینالیق استفاده می‌شود. برخی از تورهای پیاده‌روی برای تعویض وسایل نقلیه، یک توقف سریع در اینجا انجام می‌دهند، اما اگر به فرهنگ و منسوجات سنتی علاقه‌مند هستید، به خودی خود یک مقصد سفر یک روزه ارزشمند خواهد بود. قبا به عنوان پایتخت سیب‌کشی کشور (بیش از ۱۰۰۰ نوع میوه در اینجا رشد می‌کند) و خانه یکی از هفت مدرسه قالی‌بافی آذربایجان شناخته می‌شود. کارگاه‌ها و استودیوها در خیابان‌های اصلی ردیف شده‌اند و زنان پشت درهای بسته صومعه‌های بزرگ و قالیچه‌ها را پشت سر هم می‌بندند. قبل از عبور از پل به روستای سرخ (گیرمیزی گاسابا) ناهار و چای سیب را در کافه آلما در کنار رودخانه میل کنید. این محله که در تضاد کامل با بقیه قبا است، ردیف‌هایی از خانه‌های مرتب کاشی‌کاری‌شده قرمز دارد. همچنین این شهر محل اجتماع بزرگی از یهودیان کوهستانی است و زمانی تنها سکونتگاه کاملا یهودی نشین در خارج از اسرائیل و ایالات متحده بود که با نام مستعار "اورشلیم کوچک" آن می‌شناختند.

 

راهنمایی کامل بازدید از برج‌های شعله باکو

قالی بافی آذربایجان

 شاماخی و لاهیچ - مساجد باستانی و مسگری

شاماخی و لاهیچ دو شهر کوچک و جذاب در آذربایجان مرکزی هستند. شاماخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است و قبلا تا سال ۱۱۹۲ به عنوان پایتخت شیروانشاهان خدمت می کرد. این شهر به خاطر قالی بافی، شعر و رقص محلی شهرت دارد، همچنین یکی از قدیمی‌ترین مساجد قفقاز به نام جمعه را نیز در خود جای داده است. همچنین دهکده کوچک لاهیچ، پنجاه کیلومتر عمیق‌تر در کوه‌ها از طریق جاده‌ای مارپیچ میخ‌گزنده، یک شهر خلاق یونسکو است که به‌خاطر خیابان‌های قدیمی و کارگاه‌های مسگری شهرت دارد. در حالی که در ردیف مغازه‌های چوبی کوچک پرسه می‌زنید، قدم به عقب برگردانید و به ضرب آهنگ سندان‌هایی که طرح‌های زیبا را در بشقاب‌ها و کوزه‌ها می‌زنند، قدم بزنید.

شاماخی و لاهیچ

 خینالیق – پیاده روی و روستاهای مرتفع کوهستانی

خینالیق یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای پیاده روی و صعود در آذربایجان است. این دهکده کوچک با ۲۰۰۰ نفر جمعیت که در شمال غربی باکو در کوه‌های قفقاز بزرگ واقع شده است، مرتفع‌ترین و منزوی‌ترین روستا در کشور محسوب می‌شود که همراه با اوشگولی و Bochorna در گرجستان، یکی از بالاترین‌ها در منطقه قفقاز جنوبی قرار گرفته است. جاذبه اصلی خینالیق مناظر کوهستانی بکر آن است که هنگام پیاده روی در یکی از مسیرهای آلپی مشخص شده در اطراف دهکده بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به علاوه موزه تاریخ-قوم نگاری خینالیق اطلاعاتی در مورد میراث آلبانیایی قفقاز و سنت‌های گلدوزی تیکمس در این منطقه ارائه می‌دهد.

 

معرفی گران‌ترین هتل‌های باکو

خینالیق

شکی – تاریخچه جاده ابریشم و کاخ خان های شکی

در حالت ایده آل باید برنامه ریزی کنید که ۲ تا ۳ روز را در شکی بگذرانید، اما اگر یک روز تنها زمان اقی مانده برای شماست بهتر از هیچی است. در کنار کاخ شکی خان‌ها که به تازگی در فهرست یونسکو ثبت شده است، با پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ شبیک، باید در شهر قدیمی شکی که دارای خیابان‌های سنگ‌فرش شده جذاب و چندین کاروانسرای بازسازی‌شده دوران جاده ابریشم است، گردش کنید. یکی از مسافرخانه‌های سنگی بازسازی شده و به عنوان هتل خدمت می‌کند. اقامت شبانه در اینجا واقعا یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توانید در آذربایجان داشته باشید. این را بگوییم که سفر یک روزه به شکی با ماشین و با توجه به این که در فاصله‌ای که از باکو قرار گرفته برایتان طاقت فرسا خواهد بود و عملا لذت زیادی نمی‌برید اما اگر هیچ راه دیگری ندارید شاید مجبور شوید کمی خستگی و فشردگی برنامه را تحمل کنید.

 شکی

 گابالا – کوه‌ها، آبشارها و اسکی

تفرجگاه برتر آذربایجان، گابالا، یکی از بهترین مکان‌ها در قفقاز بزرگ برای اسکی و اسنوبورد است. در تابستان، دامنه‌های استراحتگاه کوهستانی توفنداگ به مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری با چهارچرخ، پیاده‌روی و پاراگلایدر تبدیل می‌شود. در شهر گابالا، می‌توانید کلیساهای قفقازی-آلبانیایی و طیف وسیعی از رستوران‌های محلی را بیابید، در حالی که چندین آبشار و دریاچه در فاصله پیاده روی از مرکز وجود دارد. این منظره امکان فراری جان افزا از شلوغی باکو را برایتان فراهم کرده و مکانی عالی برای استراحت در چشمه‌های آب گرم و دمیدن هوای خنک کوهستانی است. با سه ساعت رانندگی از شهر، این یک سفر یک روزه طولانی دیگر است، اما سازماندهی سفر با اتوبوس یا با راننده شخصی بسیار آسان است.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

 گابالا

یانار داغ - یکی از پرطرفدارترین سفرهای یک روزه کوتاه از باکو

"کوه سوزان" نمادین آذربایجان در شمال شهر باکو و در حدود ۲۳ کیلومتری شهر قدیمی واقع شده است. افسانه‌ها حاکی از آن است که از دهه ۱۹۵۰ زمانی که چوپانی یک کبریت روشن را در گاز طبیعی انداخت، و کوه آتش گرفت. یانار داغ همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است و هزینه ورودی ۹ منات آذری است. برای دیدن شعله‌های سه متری که از تپه ماسه‌سنگ فوران می‌کنند، بهتر است در اوایل غروب بازدید کنید. یک کافه-سوغاتی نیز در محل وجود دارد که چیزهای جالبی برای خریدن سوغاتی‌های معروف باکو عرضه می‌کند.

یانار داغ

قلعه مردکان - یک سفر روزانه جایگزین باکو

قلعه مرداکان که در شرق باکو و در کنار فرودگاه قرار دارد، یکی از دو استحکامات این بخش از باکو است که هم مرز با ساحل قرار گرفته است. این بنا که در قرن دوازدهم ساخته شده، دارای شکل چهار گوش متمایز با پنج طبقه و یک حیاط داخلی است. برج مرکزی با ارتفاع ۲۲ متر دارای یک پلکان داخلی است که به منظره‌ای با چشم اندازهای خیره کننده از دریای خزر منتهی می‌شود. این یکی از جاهای دیدنی اطراف باکو است که در حال حاضر به خاطر بازسازی  تعمیرات بر روی بازدیدکنندگان بسته است.

 

بهترین بازارهای خیابانی باکو برای خریدن سوغاتی‌های خاص و به‌ یادماندنی

قلعه مردکان

ساحل شبکه - ماسه و غروب خورشید در نزدیکی شهر

شاید باکو به عنوان یک مقصد ساحلی برای شما جذاب نباشد، اما سواحل ماسه‌ای سفید خزر در نزدیکی مرکز شهر در شمال منطقه بیلگاه وجود دارد که هتل ساحلی بیلگاه مکانی محبوب برای شنا در آن جا محسوب می‌شود. ولی اگر دوست ندارید بین شلوغی باشید سواحل ساکت‌تری را می‌توان در شبکه و Dachnikov در دو طرف شبه جزیره پیدا کرد. برای خانواده‌هایی که با فرزندان خود به تور باکو رفته اند قطعا سفر روزانه با ساحل می‌تواند خیلی هیجان انگیز باشد. اما بهتر است قبل از این که اجازه دهید آن‌ها از شما دور شوند کمی عمق آب در جلو ساحل را بسنجید.

ساحل شبکه

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران