گردش در شهر قدیمی باکو (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری باکو
گردش در شهر قدیمی باکو (بخش اول)

باکو شهری زیبا و کهن است که با آسمان خراش‌ها، مراکز خرید مدرن، بلوار وسیع و پارک‌های عمومی احاطه شده است. تور باکو جاذبه‌های فراوانی برای بازدید دارد، اما یکی از بهترین بخش‌هایی که حتما باید از آن بازدید کنید شهر قدیمی یا ایچری شهر است. در واقع شهر قدیمی باکو یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی این کشور است که هر توریستی باید از آن دیدن کند. شهر قدیمی باکو یک منطقه بیضی شکل از جاده‌های منحنی، کاخ‌های بزرگ و مساجد و ویرانه‌های حمام‌ها و کاروانسراهای قدیمی است. ما در اینجا شما را برای بهترین گردش در ایچهری شهر راهنمایی می‌کنیم.

 

درباره شهر قدیمی باکو

شهر قدیمی باکو در قسمت جنوبی شهر واقع شده و در قسمتی از Sabayil را به تصرف خود درآورده است. این محله به طور مستقیم به بلوار، پارک و تفریحگاه ساحلی در امتداد دریای خزر متصل است. ایچری شهر به معنی دقیق شهر داخلی با دیوارهای خمیده سنگی محصور شده است. در گذشته، دو دروازه اصلی وجود داشت، اما اکنون چندین دهانه وجود دارد که عابران پیاده و ماشین‌ها می‌توانند از آنجا عبور کنند.

قدیمی‌ترین قسمت باکو، شهر قدیمی است که اولین بار مدتی بین قرن ۷ و ۱۲ ساخته شد. این زمانی است که بسیاری از بناهای اصلی، از جمله قصر و برج مایدن، ساخته شده‌اند. مردم همیشه در دیوارهای شهر قدیمی باکو زندگی می‌کردند، به کار و فعالیت می‌پرداختند و تحصیل می کردند. دقیقا مانند استانبول یا قسمت اسکوپیه که توسط عثمانی ساخته شده بود، کاملا خودکفا طراحی شده است. بعدها این محله به ۱۰ قسمت مختلف تقسیم شد که در کدام آن‌ها یک حرفه با خانواده‌هایشان زندگی می‌کردند.

اما هنگامی که باکو توسط نیروهای روسی اشغال شد، ساختمان‌های آپارتمانی به سبک باروک و گوتیک در داخل شهر قدیمی ساخته شد و چهره آن را برای همیشه تغییر داد. به این ترتیب در طول زمان حیاط‌ها و گذرگاههای مخفی، باغ و حمام‌ها خراب شدند. یادگارهای آیین زرتشت، که روزگاری در باکوی نفت خیز رونق داشت، ابتدا با نمازخانه‌ها سپس با مساجد، مدارس و مقبره جایگزین شد. به طور کلی ایچری شهر دارای بافت تاریخی، سیاسی و مذهبی کاملی است که می‌توان تاریخ باکو را در آن دید. در سال ۲۰۰۰، شهر قدیمی به عنوان اولین مکان در آذربایجان به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. با ثبت رسمی و هجوم بازدید کنندگان بین‌المللی، آذربایجان تلاش خود را برای حفظ بناهای ماسه‌ای تاریخی شهر قدیمی دو چندان کرده است.

چگونه به ایچری شهر برسید

سیستم متروی باکو بسیار کارآمد است و حمل و نقل با آن کار را برای مردم راحت کرده است. به سادگی کارت مترو BakıKART را از یکی از کیوسک‌های داخل ایستگاه مترو خریداری کنید و آن را با چند منات شارژ کنید. برای رفتن به شهر قدیمی، از خط قرمز شرقی غربی به ایستگاه ایچری شهر بروید که درست در خارج از دیوارهای غربی قرار دارد. وقتی از ساختمان ایستگاه فوق مدرن هرمی خارج می‌شوید، به سمت شرق بروید و داخل دروازه‌ای که می‌بینید شوید. همچنین اتوبوس‌های شهری ۶، ۱۸ و ۶۵ در ایستگاه ایچری شهر درست در جنوب مترو متوقف می‌شوند. شما می‌توانید از همان BakıKART خود برای اتوبوس نیز استفاده کنید.

 

معرفی برج‌های شعله در باکو

بهترین کارها در ایچری شهر

در داخل دیوارهای ایچری شهر کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. با این که شهر قدیمی باکو آنقدرها بزرگ نیست اما کارهای زیادی هست که بتوانید انجام دهید و یک روز کامل را در آن صرف کنید. ما در ادامه به بهترین کارهایی که می‌توانید در قسمت از شهر انجام دهید، می‌پردازیم.

  • در کاخ شیروان‌شاه کاوش کنید

کاخ شیروانشاه در باکو که در چندین مرحله ساخته شده مهم‌ترین بنای تاریخی باکو است. این کاخ در قرون وسطی، به عنوان مقر قدرت و محل سکونت خاندان حاکم آذربایجان شمال شرقی خدمت می‌کرد. براساس کتیبه‌ها، دو سازه اصلی، مقبره و مسجد به دستور شیروان خلیل اول (۱۴۱۷–۱۴۶۲) ساخته شد. در سال ۲۰۰۳ این کاخ مورد بازسازی قرار گرفت و سپس ساختمان اصلی کاخ به موزه اختصاص داده شد. این موزه مجموعه زیبایی از منسوجات، لباس‌ها و مصنوعات را به نمایش می‌گذارد. باغ‌های سرسبز مجموعه‌ای از طاقی‌ها، مقبره‌ها، دروازه‌ها، حمام خانه‌ها و مخازن آب را بهم پیوند می‌دهند. همه بخش‌ها دارای سنگ نبشته های نفیس و کتیبه‌های حکاکی شده هستند. در بازدید از این کاخ، از دیدن مسجد زیبای ۸ ضلعی آن غافل نشوید. کاخ روزانه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر (یا ۶:۳۰ بعد از ظهر تابستان) باز است. هزینه ورودی ۱۵ منات است و یک راهنمای صوتی اختیاری به قیمت ۱۵ منات نیز وجود دارد.

 

معرفی ۵ ساحل نزدیک به باکو

  • از برج مایدن بالا بروید

شناخته شده‌ترین برج و بنای ساخته شده در باکو که منشا و ریشه پیدایش آن در هاله‌ای از ابهام است، برج مایدن برای سال‌ها الهام‌بخش رمان، داستان‌ها، باله و اپراهای آذری بوده است. تصور خیلی‌ها براین است که ایرانیان قبل از اسلام این برج را به عنوان آتشگاه ساخته‌اند. امروزه این برج به موزه‌ای کوچک در مورد تاریخ باکو تبدیل شده که می‌توانید از پله‌های مارپیچی تا انتها بالا بروید و از نمای شهر قدیمی باکو، بلوار و دریای خزر و فراتر از آن بازدید کنید. این برج در تابستان ۱۰ صبح تا ۶؟۳۰ بعدازظهر و در زمستان ۹ صبح تا ۵:۳۰ شب باز است. هزینه ورودی ۱۵ منات آذربایجان است.

  • از مسجد محمد دیدن کنید

مسجد محمد (یا مسجد Siniggala) که در قرن یازدهم ساخته شده، بزرگ‌ترین یا چشمگیرترین مسجد شهر نیست، اما به عنوان نماد باکو و یکی از مساجد دیدنی باکو در نظر گرفته می‌شود. در زمان جنگ روس و فارس، مناره این مسجد توسط گلوله روسی آسیب دید. هرچند هرگز تعمیر نشد زیرا ساکنان باکو اصرار داشتند که باید به عنوان نشانه‌ای از شهامت شهر به همان حال حفظ شود.

 

اقامتی لذت‌بخش‌ در بهترین بوتیک هتل‌های باکو

۲۵ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران