خرید در بازارهای سنتی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
خرید در بازارهای سنتی ارمنستان

خرید کردن در یک مکان جدید همواره برای گردشگران جذاب بوده است. به خصوص اگر بازارهای سنتی را برای گردش و خرید انتخاب کرده باشید این لذت برای شما چندین برابر خواهد شد. طوری که حتی اگر فردی به خرید کردن علاقه نداشته باشد، باز هم تماشا کردن مغازه‌ها و آشنایی با فرهنگ خرید یک ملت در بازار سنتی آن منطقه همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد. طبق این گفته اینبار به معرفی بازارهای سنتی ارمنستان پرداخته‌ایم. بنابراین شما می‌توانید قبل از آغاز سفر با تور ارمنستان با این بازارهای سنتی آشنا شده و بازدید از آن‌ها را در لیست بایدهای خود قرار دهید.

 

بازار سنتی ورنیساژ

یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی ارمنستان بازار ورنیساژ در ایروان است. این بازار علاوه بر سبک متفاوت و جذابی که دارد به دلیل موقعیت دستیابی آسانش همواره مورد توجه گردشگران ایروان بوده است. امکان ندارد توریستی وارد بازار زیبای ورنیساژ شده و عاشق زیبایی‌ها و تنوع در آن نشود. جهت دستیابی به این بازار سنتی کافی است تا مسیر میدان جمهوری را در شهر ایروان در پیش بگیرید. برای این منظور می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی در ایروان شهر استفاده کنید. ورنیساژ بهترین گزینه برای خرید سوغاتی‌های رنگارنگ و قیمت مناسب برای دوستان و آشنایان است. از جمله اقلامی که می‌توان در این بازار سنتی پیدا کرد عبارتند از: انواع صنایع دستی متعلق به مردم ارمنستان، زیورآلات ساخته شده از جنس نقره و بدلیجات، خوراکی‌های سنتی و لذیذ مختص این کشور، پوشاک، کیف و کفش، اسباب بازی، یادگارهای نمادین از کشور ارمنستان به خصوص شهر ایروان و ...

اگر بخواهیم بازار ورنیساژ را با یکی از بازارهای سنتی ایران مقایسه کنیم، باید بگوییم این بازار از لحاظ اجناس شباهت بسیار زیادی به جمعه بازار پاساژ پروانه تهران دارد. بازار ورنیساژ دارای مساحتی بسیار بزرگ بوده و به صورت روباز طراحی شده است. علاقه‌مندان به آن می‌توانند در تعطیلات آخر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر به سمت میدان جمهوری ایروان رفته و گشتی در آن بزنند.

 

لذت خرید از بازار سر پوشیده ایروان

گالری هنری دالان (Dalan Art Gallery)

اگر از گشتن در مراکز خرید مدرن و یکنواخت خود در سفر به ارمنستان خسته شده‌اید بهتر است تا سری به گالری هنری دالان در ایروان بزنید. این مکان یکی از جذاب‌ترین بازارهای سنتی ارمنستان محسوب شده و مملو از غرفه‌های رنگارنگ برای خرید انواع سوغاتی‌ها است. خوشبختانه مسیر رسیدن به گالری هنری دالان نیز آسان بوده و کافی است خود را به میدان جمهوری برسانید. سپس مسافتی در حدود ۵۰۰ متر را پیاده‌روی کنید تا به این بازار سنتی برسید. ناگفته نماند تمامی اجناس موجود در این بازار جز صنایع دستی ارمنستان محسوب شده و همگی ارزش بسیار زیادی دارند. علاقه‌مندان به این بازار می‌توانند در تمامی روزهای هفته بین ساعات ۱۰ تا ۲۳ به آن رفته و گشتی در آن بزنند. 

بازار گومی شوکا

با انتخاب بازار گومی شوکا این فرصت را به دست خواهید آورد تا علاوه بر خرید و بازدید از غرفه‌ها از بنای قدیمی مختص این بازار نیز دیدن کنید. چرا که بنای بازار گومی شوکا جز اولین بناهای ساخته شده در ارمنستان بوده و از لحاظ پیشینه تاریخی ارزش بالایی دارد. این مکان علاوه بر اینکه مکانی برای خرید و تفریح توریست‌ها است جز جاذبه‌های گردشگری ارمنستان نیز به حساب می‌آید. پس حتی اگر علاقه‌ای به خرید ندارید به سمت بازار گومی شوکا رفته و هرگز در این بازدید به همراه داشتن دوربین عکاسی را فراموش نکنید. این بازار از همان ابتدا در بین مردم ایروان اهمیت بالایی داشت. چرا که در دوران جنگ ارمنستان، تنها بازار مخفی شهر بوده و کل بومیان شهر خوراکی‌ها و وسیله‌های مورد نیاز خود را از آن خریداری می‌کردند. از آنجایی که بنای بازار دارای قدمت زیادی می‌باشد چندین بار مورد مرمت و بازسازی واقع شده است.

گردشگران می‌توانند در بازار گومی شوکا اجناس متنوعی را خریداری کنند. از جمله این محصولات عبارتند از غرفه‌های فروش نان تازه، فروش انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، تنقلات و شیرینی‌های سنتی مخصوص ارمنستان و ...  

درهای بازار گوم شوکا در تمامی روزهای هفته به روی علاقه‌مندان باز است. شما می‌توانید در طول هفته بین ساعات ۱۱ تا ۱۷ به این مکان آمده و در آن به گردش بپردازید. البته توصیه می‌کنیم حتما برنامه بازدید خود را طوری بچینید که در تعطیلات آخر هفته به سمت این بازار نروید. زیرا در این روزها جمعیت زیادی از مسافران و حتی بومیان به آنجا رفته و بسیار شلوغ می‌شود. جهت دسترسی به آن می‌توانید سوار مترو شده و در ایستگاه Zoravar Andranik از مترو پیاده شوید. بعد از ۳۰۰ متر پیاده‌روی می‌توانید ورودی بازار را مشاهده کنید.

 

در مرکزخرید دالما گاردن ایروان تفریح کنید

۰۴ آذر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 21 تیر 1400)

نظرات کاربران