مهم‌ترین موزه‌های ایران را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
مهم‌ترین موزه‌های ایران را بشناسید

آیا از آن دسته افرادی هستید که در سفر به نقاط مختلف در کنار تفریح و گشت و گذار وقتی برای بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری بگذارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس این مقاله مختص به شماست. ایران به عنوان قدیمی‌ترین کشور دنیا سابقه تاریخی طولانی دارد و تمام گوشه و کنار آن حکایات زیادی را به چشم دیده‌اند. بنابراین اصلا عجیب نیست وقتی در شهرهای بزرگ‌ و کوچک آن موزه‌ها داستان‌های مختلفی را بازگو می‌کنند. شهرهای مهم کشور میزبان مهم‌ترین و گران قیمت‌ترین اشیا کشور هستند که باید حداقل یک‌بار از آن‌ها دیدن کنید.

 

تهران، موزه ملی

همانطور که از نام این موزه می‌توان حدس زد موزه ملی مهم‌ترین موزه کشور است. این موزه هم قدیمی‌ترین مخزن نگه‌داری اشیا عتیقه و تاریخی است و اشیایی که نگه‌داری می‌کند هم بسیار ارزشمند و غیر قابل ارزش‌گذاری هستند. موزه ملی بیش از یک قرن پیش تاسیس شد و از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی کرد. این موزه مساحتی تقریبا ۱۸ هزار متر مربعی را به تسلط خود درآورده است. ساختمان فعلی موزه در سال ۱۳۱۶ توسط آندره گدار ساخته شد که تا به امروز دوام آورده است. برخی از اشیا محفوظ در این موزه به قدری قدیمی‌اند که به دوره پاره سنگی باز می‌گردند.

 

بازدید از باغ موزه نادری مشهد

آدرس: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.

 

تهران، موزه جواهرات

تقریبا می‌توان ادعا کرد همه مردم دنیا با هر نژاد و زبان و ملیتی که باشند عاشق جواهرات هستند. هنر جواهرسازی تلفیقی از ذوق، سلیقه، هنر، هندسه و طراحی است که از عناصر با ارزش طبیعی اثر هنری خلق می‌کند. علاقه به جواهرات در این کشور ریشه‌ای تاریخی داشته و مخصوصا در پادشاهی‌های گذشته به وضوح این تجمل‌پرستی دیده می‌شود. جواهرات تاریخی ایران که به جواهرات ملی نامیده می‌شود به بانک مرکزی کشور سپرده شده که در ساعات محدودی در روز به نمایش در می‌آید. این گنجینه‌ای است که هیچ کارشناسی نتوانسته قیمت درستی روی آن بگذارد. از مهم‌ترین قطعات این گنجینه می‌توان به الماس صورتی کوه نور اشاره کرد.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، قبل از چهارراه استانبول، بانک مرکزی، طبقه زیرین

 

مشهد، موزه قدس آستان رضوی

موزه آستان قدس رضوی که درست در کنار مرقد مطهر واقع شده و از معروف ترین موزه‌های شهر مشهد می‌باشد، نگه‌دار گنجینه‌ای با ارزش و نفیس است که هم از لحاظ قیمت‌گذاری و هم فرهنگی اهمیت و جایگاه بسیار بالا و ویژه‌ای دارد. این موزه که در سال ۱۳۲۴ افتتاح شده بخش زیادی از ارزش و اعتبار خود را مدیون افرادی است که داوطلبانه اشیا گرانبها و قدیمی‌شان را به این موزه هدیه داده‌اند. این موزه بزرگ و پیشرفته دارای کلکسیونی از همه چیز است که برخی از آن‌ها شامل گنجینه سلاح، موزه ساعت و نجوم و گنجینه مدال‌ها، گنجینه‌های سکه و اسکناس، و همچنین گنجینه‌های صدف و حلزون دریایی می‌شود. به علاوه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه، نمایشگاه فرش است که آثار هنرمندان نامی و سرشناسی را نگه‌داری می‌کند. شما در سفر با تور مشهد با بازدید از این موزه می‌توانید نگاهی به هنر، فرهنگ و تاریخ اسلام داشته باشید و گردشی کامل را تجربه کرده و بر اطلاعات‌تان بیافزایید.

 

معرفی هنر و صنایع دستی در شهر مشهد

آدرس: مشهد، بارگاه امام رضا علیه‌السلام، صحن کوثر

 

شیراز، موزه پارس

یکی از مهم‌ترین اسامی نامی ایران که بعد از شنیدن اسم شیراز به ذهن‌ها می‌رسد کریم خان زند است. موزه پارس شیراز که از ۱۰ موزه برتر ایران نیز هست، درست در کنار مقبره کریم خان زند واقع شده است. این موزه نیز از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که در سال ۱۳۱۵ تاسیس شده است. این موزه محل نگه داری اقلام متنوعی از اشیا کشف شده پیش از اسلام و بعد از آن است. به علاوه در کنار تمامی آثار و اشیا ارزشمندی که این موزه از آن‌ها محاظت می‌کند معماری ۸ ضلعی ساختمان که درست در کنار عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته با آن نقش و نگارهای زیبا خودنمایی می‌کند.

آدرس: شیراز، بلوار کریم‌خان‌زند، بالاتر از خیابان طالقانی

 

یزد، موزه آب

اگر اهل مناطق جلگه‌ای و یا کوهستانی کشور هستید شاید هرگز تصور نکنید که برای مردم قسمت‌های مرکزی ایران بی‌آبی چه مشکل بزرگی در تمام طول تاریخ بوده است. سهمیه بندی عادلانه آب همیشه چالشی بزرگ برای مردم این نواحی بوده که با رفتن به این موزه می‌توانید درباره نحوه سیستم آب رسانی، لوازم مورد نیاز و خیلی چیزهای دیگر اطلاعات جالب و کاملی کسب نمایید. این موزه که در خانه‌ای سنتی و تاریخی واقع شده با موضوع و محتوای خود همگرایی و توازن زیبایی ایجاد کرده است.

 

آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مسافران مشهد

آدرس: یزد، ضلع شمالی میدان امیرچخماق، خیابان قیام

۰۵ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران