معرفی قلعه پرتغالی‌ها در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی قلعه پرتغالی‌ها در قشم

جزیره قشم که به عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس شناخته می‌شود، در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده و با سواحل سنگی شگفت انگیز و جاذبه‌های طبیعی‌اش هوش از سر هر مسافران تور قشم می‌برد. این جزیره همچنین دارای برخی از جاذبه‌های تاریخی خارق العاده، از جمله قلعه‌ای باشکوه تحت عنوان قلعه پرتغالی‌هاست. این قلعه، در ضلع شمالی جزیره قشم توسط نیروهای اشغالگر پرتغالی در قرن شانزدهم ساخته شده است.

گفتنی است که این قلعه در طی قرن‌ها و در طول جنگ‌ها و شورش‌ها ، چندین بار آسیب دیده است. با این وجود، بقایای فعلی با معماری مرموز و تغییر شکل یافته خود، شاهدی بر شکوه گذشته آن هستند. مناظر دل انگیز، درختان زیبای نخل و آب و هوای استوایی خلیج فارس جذابیت بیشتری به این جاذبه تاریخی می‌بخشد.

تاریخچه‌ی قلعه پرتغالی‌های قشم

داستان احداث قلعه پرتغالی‌ها ریشه در آشنایی دریانورد معروف پرتغالی به نام آلفونسو آلفوکرک با محدوده خلیج فارس، در سال ۱۵۰۶ دارد. وی برای تسلط بر کلیه راه‌های تجاری دریایی که گذرگاه تجار هندی و اروپایی بودند، تصمیم به تصرف تمام جزایر ورودی به خلیج فارس گرفت و در این امر به موفقیت رسید.

با توجه به دور و منزوی بودن جزایر هرمز و قشم، تسخیر آنها کار ساده‌ای بود. اما حفظ شان عمدتا به دلیل حضور نظامی سایر ابرقدرت‌ها در خلیج فارس، بسیار چالش برانگیزتر بود.

 از آنجا که پرتغالی‌ها از شورش محلیان بیمناک بودند، اقدام به ساخت قلعه‌هایی محکم و باشکوه کردند. این قلعه‌ها در منطقه وسیعی که شامل ایران، عراق، عمان و عربستان بود گسترش یافتند. نمونه‌هایی از آنها را می‌توان در قشم، هرمز و چابهار یافت.

 

معرفی عجایب هفتگانه در سفر به قشم

قلعه‌های پرتغالی، نمایانگر حضور استعمارگران پرتغالی در جنوب ایران به مدت ۱۱۰ سال هستند. با این حال در سال ۱۶۲۲، امام قلی خان سرکرده سپاه شاه عباس به کمک انگلیسی‌ها توانست پرتغالی‌ها را از جزیره هرمز بیرون کند و به این استعمار خاتمه دهد. بقایای این قلعه‌ها امروزه به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های قشم ایران بدل شده است.

قلعه پرتغالی ها در قشم، توسط احسان یغمایی درسال ۷۸ از زیرخاک بیرون آورده شد و پس از آن در نتیجه حفاری‌های شرکت برق در این حوالی، یک تونل قدیمی مرتبط با قلعه به طول ۳ کیلومتر کشف شد که در گذشته بعنوان گریزگاه نیروهای نظامی پرتغالی و همچنین انبار مهمات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معماری قلعه پرتغالی‌ها

 تقریبا تمامی این قلعه‌های پرتغالی‌ها از یک ساختار معماری واحد نظیر چهارضلعی‌های نامنظم، برج‌های ۱۲ متری در چهار گوشه قلعه و دیوارهایی که بیش از ۳ متر قطر دارند برخوردارند. این قلعه‌ها، به نحوی ساخته شده بودند که دیده‌بانی و نیز تیراندازی از بالای قلعه به راحتی صورت گیرد و نیز محل ذخیره سازی سلاح و مهمات بودند. معروف‌ترین آنها، قلعه پرتغالی‌های قشم است که در مساحتی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع در ضلع شمالی این جزیره ازسنگ‌های آهکی و گچی ساخته شد.

این قلعه در گذر زمان بارها مورد بازسازی قرار گرفت، از این رو معماری این بنا ترکیبی از قلعه‌های قرون وسطایی اروپایی، معماری ایرانی قوم پارت و ساسانی را شامل می‌شود. کلیسا، آب انباری بزرگ که منبع آنها آب باران و آب چاه بود، سرباز خانه، زندان، مرکز فرماندهی و تالار از دیگر بخش‌های این قلعه به شمار می‌آیند. کاربری دیگر این مکان، رساندن آب شیرین آب انبار بزرگش به قلعه پرتغالی‌های هرمز بود. از آنجا که جنوب کشور و قشم سال‌ها تحت سیطره نیروهای بیگانه بوده‌اند، در این حوالی گورستانی وجود دارد که محل دفن سربازان انگلیسی و پرتغالی بوده است.

 

۱۰ نکته مهم قبل از سفر به قشم

چگونه به قلعه پرتغالی‌های قشم برویم؟

برای سفر به جزیره قشم می‌توانید از سفر هوایی و یا خودروی شخصی کمک بگیرید. از آنجا که اتوبوس یا قطاری وجود ندارد که مستقیما شما را به جزیره برساند، اگر مایلید با این وسایل نقلیه سفر کنید لازم است ابتدا با آنها خود را به بندر عباس برسانید و سپس از آنجا با لنج به قشم بروید.

و اما برای بهره مندی از سفر هوایی، کافی است به فرودگاه بین المللی امام خمینی بروید و مستقیما با پرواز تهران قشم پس از طی ۱۰۷۰ کیلومتر نهایتا ظرف 2 ساعت به این جزیره زیبا بروید. راه دیگر این است که یک سفر هوایی را از تهران به بندر عباس تجربه کنید و سپس از بندرعباس، سفری دریایی به جزیره قشم داشته باشید. اگر می‌خواهید سفری انعطاف پذیرتر را تجربه کنید نیز بهتر است با خودروی شخصی سفر کنید تا در بین راه بتوانید توقف‌های کوتاه داشته باشید و از مناظر و جاذبه‌های دیدنی اطراف نهایت لذت را ببرید. در این رابطه پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای جامع سفر زمینی به قشم را مطالعه فرمایید.

مسیرهای متعددی برای سفر با خودرو شخصی به قشم وجود دارد. یکی از این مسیرها به ترتیب شامل اصفهان، شیراز، جهرم، لار و بندر پهل (پل) می‌شود. از این بندر می‌توانید توسط لندینگ کرافت، خودروی خود را پس از طی ۱۸۰۰ متر به اسکله لافت در جزیره قشم انتقال دهید. و یا به بندر عباس بروید و از طریق اسکله مسافربری پس از طی ۲۰ کیلومتر خود را به جزیره قشم برسانید. مسیر دیگر این است که به شهرهای یزد و سیرجان بروید و از آنجا به به بندر عباس و سپس به قشم بروید.

در نهایت پس از گشت و گذار در قلعه و حوالی آن توصیه می‌کنیم که به رستوران بی‌نظیری در آن حوالی سری بزنید. این رستوران، بهترین غذاهای محلی دریایی را سرو می‌کند و همزمان چشم اندازی باشکوه از دریا را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

شبگردی در سفر به جزیره قشم

۱۴ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران